شناسهٔ خبر: 57558803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

کووالچوک چیست؟

سلطه اینترنتی پوتین /چشم امید ولادیمیر به میلیاردر روسی

یوری کوالچوک یکی از میلیاردر‌های بزرگ روسیه است که روابط نزدکی با ولادیمیر پوتین دارد، او همچنین نقش به سزایی در شکل گیری جنگ روسیه و اوکراین داشته است. کوالچوک که یکی از بزرگترین سران رسانه ای روسیه نیز بشمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، یکی از تأثیرگذارترین افرادی که تصمیم و اراده ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین را تقویت و پشتیبانی می‌کند ، یک میلیاردر 71 ساله است که معتقد است یک جنگ می‌تواند قدرت روسیه را اثبات کند.

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، یوری کوالچوک، که رابطه نزدیکی با پوتین دارد،  از روسیه به‌عنوان یک قطب نظامی و فرهنگی قدرتمند در مقابل ایالات متحده یاد می‌کند. به گفته یکی از دوستان خانواده کوالچوک و یک مقام سابق اطلاعاتی روسیه، این میلیاردر و آقای پوتین از زمان آغاز جنگ در ماه فوریه بارها با یک‌دیگر حضوری و یا از طریق تلفن ویدئو صحبت کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین مدت‌ها است که برای اداره کسب‌وکارها در حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصاد روسیه به حلقه درونی متحدان مورد اعتماد خود متکی بوده‌است. بر اساس اسناد مالی، دادگاهی و مصاحبه با مقامات سابق اطلاعاتی، یوری به دلیل رابطه شخصی با رئیس جمهور و نقشش در شکل دادن به افکار عمومی شناخته می‌شود.

وزارت خزانه داری ایالات متحده زمانی که آقای کوالچوک را در سال 2014 به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد ، او را "بانکدار شخصی پوتین" خطاب کرد.

امپراتوری رسانه‌ای کوالچوک

کوالچوک همچنین یکی از بزرگترین اصحاب رسانه ای کشور است که با امپراتوری کانال‌های تلویزیونی ، روزنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی جبهه کرملین را تبلیغ می‌کند.

از ابتدای جنگ اوکراین، خط رسانه‌ای کوالچوک که مخالفان جنگ را سرکوب و در تلاش برای انحراف افکار عمومی است ، در کرملین به طور چشمگیری ارزشمند بوده‌است.

آندرس آسلوند ، اقتصاد‌دان و کارشناس ارشد انجمن جهانی آزاد استکهلم که از سال 1991 تا 1994 به دولت روسیه مشاوره می‌داد گفت: آقای کوالچوک دوتا از مهم ترین کار‌ها را برای پوتین انجام می‌دهد "تأمین پول و مدیریت فضای رسانه ای."

کانال های خبری تلویزیونی در رسانه ملی ‌آقای کوالچوک، تصویری آرام از نیرو‌های ذخیره و آموزش دیده که به خط مقدم فرخوانده شده‌اند را ارائه کردند و آن‌ها اتهامات  مقامات روسی مبنی بر اینکه اوکراین قصد دارد به تنهایی یک  "بمب شیمیایی" را در قلمرو خود منفجر کند پخش کردند و مقامات آمریکایی هشدار دادند که این اظهارات می‌تواند توسط مسکو برای توجیه استفاده خود از سلاح هسته‌ای استفاده شود.

گزارشگران کانال حکومتی کوالچوک، پاییز امسال به بینندگان روسی اطمینان دادند که ایالات متحده در میان جنگ‌های نژادی از هم می‌پاشد. و مدعی شدند که این یک روند غیرقابل برگشت است.

سلطه اینترنتی پوتین

یوری کوالچوک، که همچنان در معرض تحریم‌ کشور‌های غربی قرار دارد، به آقای پوتین کمک می‌کند تا سلطه دولت بر اینترنت را پایدار کند؛ او سال گذشته شرکت VK، که بزرگترین شبکه اجتماعی داخلی کشور است را خریداری کرد. نرم افزار VKontakte که به فیسبوک روسیه نیز شناخته می‌شود.

به گفته کارشناسان شبکه های اجتماعی ، حساب های دولتی این پلتفرم پر از پست‌هایی است که ناتو و غرب را محکوم می‌کند. در مناطقی از اوکراین که تحت کنترل روسیه است، پوتین ترتیبی داد که تلفن‌های همراه جدید با این پلتفرم برنامه‌ریزی شده باشند و دسترسی مردم محلی به سایت‌ها و رسانه اجتماعی خارجی را مسدود کنند.

به گفته یکی از افراد صنعت فناوری که با کرملین ارتباط دارد، بخشی از منطق خرید VK این بود که کاربران مخالف کرملین را تحت نظر داشته باشند و VK به طور غیررسمی داده‌های کاربران را با مقامات به اشتراک می‌گذارد.

vk-russia

افرادی که او را می‌شناسند، می‌گویند که آقای کووالچوک یک فیزیکدان تحصیل کرده است، و ایدئولوژی میهن پرستانه‌ای دارد. او همچنین سمت رسمی در دولت روسیه ندارد.

به گفته افراد آشنا با معاملات، اسناد مالی و گروه‌های ضدفساد، یوری نفوذ عمیقی بر سیاست و پرسنل کرملین دارد و به تأمین ویلاها و قایق‌های تفریحی برای استفاده پوتین می‌پردازد. او همچنین مشاغل و سهام پرسود برای خانواده و دوستان رئیس‌جمهور فراهم می‌کند.

امپراتوری رسانه‌ای کوالچوک دارای سهام بزرگی در بیش از ده ها شرکت تلویزیونی، تولید فیلم و تبلیغات روسی است، از جمله کانال یک حکومتی روسیه و چهار کانال دیگر که جزء 10 کانال پربیننده کشور هستند.

بر اساس اسناد عمومی، آقای کوالچوک به همراه همسرش و برخی شرکای تجاری خود، سهام دار عمده  شرکت سوگاز است که بیمه سلامت نیروهای مسلح روسیه را تأمین می‌کند.

نام کوالچوک به ندرت به طور مستقیم مطرح می‌شود؛ مالکیت او اغلب توسط شرکت‌های واسطه‌ای که سهام دارند پنهان می‌شود و او گاهی اوقات مالکیت خود را با سایر شرکت‌ها به اشتراک می‌گذارد.

نظر شما