شناسهٔ خبر: 57558396 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

افشاگری مرکل درباره اهداف توافق مینسک

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان (از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱) گفت: توافق مینسک به منظور

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، این سیاستمدار آلمانی در مصاحبه‌ای با روزنامه Zeit گفت:توافق ۲۰۱۴ مینسک تلاشی بود برای دادن زمان به اوکراین. همچنین کی‌یف از این زمان برای قوی‌تر شدن استفاده کرد. 

به گفته او، "برای همه روشن بود" که درگیری متوقف شده ولی مشکل حل نشده است "اما این دقیقاً همان چیزی بود که به اوکراین زمان بسیار ارزشمندی داد."

مرکل زمانی که کودتای دولتی سال ۲۰۱۴ در اوکراین رخ داد و توافقات مینسک برای حل و فصل مناقشه دونباس با مشارکت او منعقد شد، صدراعظم آلمان بود. در ۲۲ فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که پس از به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک، معاهده مینسک دیگر وجود ندارد، اما این تقصیر روسیه نیست. به گفته وی، این توافقنامه‌ها مدت ها قبل از به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونباس توسط رژیم فعلی کی‌یف کشته شد.

مرکل در مصاحبه‌ای مفصل درباره ۱۶ سال قدرت خود به مجله Zeit گفت که سیاست او در قبال روسیه و اوکراین درست بوده، حتی اگر موفق نبوده.

مرکل گفت: «من فکر می‌کردم آغاز الحاق اوکراین و گرجستان به ناتو که در سال ۲۰۰۸ مورد بحث قرار گرفت، اشتباه بود. این کشورها نه پیش نیازهای لازم را برای این کار داشتند و نه عواقب چنین تصمیمی، هم در مورد اقدامات روسیه علیه گرجستان و اوکراین و هم در مورد ناتو و قوانین کمک آن، به طور کامل در نظر گرفته شده بود.

وی تصریح کرد: اوکراین ۲۰۱۴/۱۵ اوکراین امروزی نبود. همانطور که در نبرد برای دبالتسوو در اوایل سال ۲۰۱۵ دیدید، پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در آن زمان به راحتی می توانست بر آنها غلبه کند و من بسیار شک دارم که کشورهای ناتو در آن زمان می توانستند به اندازه اکنون برای کمک به اوکراین اقدام کنند.

 در همین حال، او از تصمیم برای ساخت خط لوله نورد استریم ۲ دفاع کرد، زیرا امتناع از انجام این کار با توجه به وضعیت اوکراین، وضعیت آب و هوا را به طور خطرناکی بدتر می کرد. مرکل گفت که اوکراین نیز بسیار مشتاق بوده که به عنوان کشور ترانزیت گاز روسیه باقی بماند.

مرکل گفت که «جنگ سرد هرگز واقعاً پایان نیافته است، زیرا روسیه اساساً در صلح نبود» و ناتو «باید در سال ۲۰۱۴ سریع‌تر به تهاجم روسیه واکنش نشان می‌داد»

وی پیش‌بینی کرد که جنگ در اوکراین "روزی" با مذاکرات پایان خواهد یافت. اما نگفت که تحت چه شرایطی از توافق صلح استقبال می‌کند، اما "صلح دیکتاتوری" را رد کرد.

مرکل همچنین گفت که علیرغم تعهدات ناتو، برای برلین امکان سرمایه‌گذاری 2 درصد تولید ناخالص داخلی در نیروهای مسلح وجود نداشته است - چیزی که مورد انتقاد مکرر و تند دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا قرار گرفت.

مرکل گفت: ما به اندازه کافی برای بازدارندگی از طریق افزایش هزینه‌های دفاعی انجام نداده‌ایم.

او اذعان کرد که آلمان باید سریع‌تر به تجاوز روسیه واکنش نشان می‌داد.

نظر شما