شناسهٔ خبر: 57558156 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در ستایش ستاره‌ای که از نوجوانی چهره شد

رسیدن به جام‌جهانی از آکادمی بیرمنگام سیتی، فقط شروعی برای هافبکی بوده که استعدادش بی‌نظیر و توانایی‌هایش خارق‌العاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، نکته عجیب در مورد جود بلینگام، نوجوانی که خود را به عنوان یکی از بهترین فوتبالیست‌های جهان معرفی کرده، این است که نحوه مدیریت بازی او برای انگلیس در حذف سنگال در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی، کسی را متعجب نکرد.

هیچ محدودیتی برای استعداد شگرف این هافبک انگلیسی وجود ندارد. این بازیکن ۱۹ ساله اهل استوربریج، جسارت پل گاسکوئین در ایتالیا ۹۰، بی‌باکی مایکل اوون در جام‌جهانی ۱۹۹۸ و قدرت انفجاری وین رونی ۱۸ ساله در یورو ۲۰۰۴ را دارد. فیل فودن پس از پیروزی بر سنگال در مورد هم‌تیمی‌اش گفت: «من نمی‌خواهم جود بلینگام را زیاد بزرگ کنم زیرا او هنوز جوان است، اما او یکی از با استعدادترین بازیکنانی است که تا به حال دیده‌ام. او بهترین هافبک جهان خواهد شد.»

شروع بلینگام

بلینگام در هشت سالگی به آکادمی بیرمنگام سیتی پیوست، و انگار از همان زمان که فوتبال را شروع کرد مقدر بوده که بهترین باشد. مربیان سابق او از استعدادی صحبت می‌کنند که به وضوح یک سر و گردن بالاتر از بقیه پسران بود. فیل وولدریج ماه گذشته به بی‌بی‌سی گفت: «وقتی او را در حال بازی می‌بینی به خودت می‌گویی که آره خودش است، این بچه موفق خواهد شد. او از آن زمان کاملا شکوفا شده است.»

بلینگام چهار ساله بود که به وولدریج، که شرکتی به نام PSI Sports را اداره می‌کرد، معرفی شد. او در بازیهای کودکان که توسط وولدریج اجرا می‌شد شرکت می‌کرد و همیشه بهترین بود.

یک مربی آکادمی در بیرمنگام به نام مایک دادز به بلینگام گفت که او می‌تواند نوع جدیدی از هافبک باشد: یک شماره ۲۲. بلینگام پرسید چرا؟ دادز گفت: «تو می‌توانی شماره ۴، ۸ و ۱۰ باشی، کسی که بتواند همه این کارها را انجام بدهد.»

در ستایش ستاره‌ای که از نوجوانی چهره شد و در جام‌جهانی می‌درخشد/ خصوصیات 3 اسطوره در یک بازیکن جوان

بیرمنگام می‌دانست که اتفاق خاصی در حال رخ دادن است. بلینگام با اولین بازی خود در سن ۱۶ سال و ۳۸ روز، جوانترین بازیکن باشگاه شد و رکوردی را که ترور فرانسیس به مدت ۴۹ سال در اختیار داشت شکست. او در اولین سال حضور خود به عنوان یک حرفه‌ای ۴۴ بار به میدان رفت. باشگاه‌های بزرگتر به سراغش آمدند. منچستریونایتد بلینگام را می‌خواست، اما فکر پیوستن به دورتموند او را مجذوب کرده بود. بسیاری از استعدادهای جوان انگلیسی پس از رفتن به آلمان شکوفا شده بودند. آلمان مکان مناسبی برای پرورش استعدادها بود، به خصوص که بلینگام پیش از این شاهد شکوفایی جیدون سانچو پس از پیوستن به دورتموند از منچسترسیتی بود.

مسیر خوشبختی در بوندسلیگا

بلینگام خیلی زود در بوندسلیگا طوفان به پا کرد. چلسی، لیورپول، منچسترسیتی و رئال مادرید در تابستان برای جذب بلینگام تلاش خواهند کرد. برترین باشگاه‌ها او را در بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا برای دورتموند دیده‌اند و قیمت درخواستی بیش از ۱۰۰ میلیون پوند برای جذب بلینگام بعید است که کسی را منصرف کند.

هرکسی بلینگام را به خدمت بگیرد، بازیکنی نخبه به دست خواهد آورد. او دارای سطوح وهم‌انگیزی از خودباوری است. ادین ترزیچ، سرمربی دورتموند، بلینگام را «پیرترین ۱۹ ساله‌ای که تا به حال دیده‌ام» می‌نامد. گرت ساوتگیت، سرمربی تیم ملی انگلیس، درباره نوجوانی صحبت می‌کند که می‌خواهد در ترکیب اصلی تمام بازی‌ها باشد، تمام کرنرها را خودش بزند و کاپیتان تیم باشد.

در ستایش ستاره‌ای که از نوجوانی چهره شد و در جام‌جهانی می‌درخشد/ خصوصیات 3 اسطوره در یک بازیکن جوان

ستاره شدن در ترکیب سه‌شیرها

با ۱۷ سال و ۳۴۹ روز سن در جریان پیروزی انگلیس مقابل کرواسی در یورو ۲۰۲۰ از روی نیمکت آمد و بازی کرد و تبدیل به جوانترین بازیکن از هر ملیتی شد که در مسابقات قهرمانی اروپا به میدان می‌رود. ولی این برایش کافی نبود. از آن زمان خود را به عنوان یک مهره کلیدی در ترکیب اصلی تیم ساوت‌گیت تثبیت کرد.

او در بازی اول انگلیس در جام‌جهانی مقابل ایران فوق‌العاده بود و با یک ضربه سر زیبا دروازه را باز کرد، اما در بازی مقابل سنگال از آن هم بهتر بود. این بلینگام بود که در نیمه اول دشوار، انگلیس را رو به جلو برد. او از هواداران خواست که سر و صدای بیشتری به پا کنند، مالکیت توپ را پس گرفت، در نهایت از خط دفاعی سنگال عبور کرد و با آماده کردن گل برای جردن هندرسون، اعصاب انگلیسی‌ها را آرام کرد.

او در مسیر سوپراستار شدن قرار دارد اما هیچ نشانه‌ای از درگیر شهرت شدن در او دیده نمی‌شود. به ندرت پیش می‌آید که خونسردی خود را در زمین از دست بدهد. بلینگام دائما روی بهتر کردن تیم تمرکز می‌کند و می‌گذارد که استعدادش سرتیتر اخبار را ایجاد کند.

بلینگام حتی این تصور را هم نمی‌پذیرد که در دیدار روز شنبه انگلیس در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل فرانسه، او در مقابل کیلیان امباپه خواهد بود. بلینگام گفت: «نمی‌دانم فقط من و او هستیم که پا به پای هم پیش می‌رویم یا نه. من فقط باید نقشم در تیم را ایفا کنم و سعی کنم بازی را ببریم.»

او همه چیز را ساده جلوه می‌دهد.

در ستایش ستاره‌ای که از نوجوانی چهره شد و در جام‌جهانی می‌درخشد/ خصوصیات 3 اسطوره در یک بازیکن جوان

منبع: خبرورزشی

نظر شما