شناسهٔ خبر: 57557434 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

نبرد مرورگرها؛ مایکروسافت اج ضعف بهینه‌سازی رقبا را به رخ آن...

اقتصاد ایران: مرورگر مایکروسافت اج، برخلاف گوگل کروم به میزان مصرف رم اهمیت زیادی می‌دهد، به‌طوری‌که در ماه سپتامبر حدود ۱٫۳ میلیارد تب کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند درحالت خواب قرار گرفته است تا مصرف رم سیستم‌ آن‌ها را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

مایکروسافت اج مرورگری است که هر روز هوشمندتر می‌شود. یکی از شوخی‌های رایج میان مرورگر‌ها به مصرف بالای رم در گوگل کروم اشاره دارد. البته مرور اج نیز از مصرف بالای رم درامان نیست؛ اما زمانی‌که میزان استفاده‌ رم به‌ اوج خود برسد، از رویکردی نوآورانه برای مدیریت تب‌ها بهره خواهد برد.

Sleeping Tabs قابلیت جدیدی نیست اما اولین کاربرد آن برای بازکردن برگه‌هایی بود که در مدت‌زمان مشخصی مورداستفاده قرار نگرفته‌اند. این ویژگی بسیار عالی به‌نظر می‌رسد زیرا اگر به‌مدت ۱۰ دقیقه روی یک برگه کلیک نکرده باشید، آن برگه به حالت خواب خواهد رفت و بنابراین منابع سخت‌افزاری سیستم ازجمله فرآیندهای پردازنده‌ی مرکزی و حافظه‌ی رم آزاد خواهد شد. علاوه‌براین هنگام بازگشت به این برگه‌ها، نیاز به بارگیری مجدد نیست و درنتیجه می‌توانید بدون معطلی، برگه‌ی موردنظر را باز کنید.

مایکروسافت قابلیت Sleeping Tabs را در اج با ویژگی‌هایی مثل حالت کارآمد توسعه داده است؛ جایی‌که زمان بیکاری روی ۵ دقیقه تنظیم می‌شود، اما روی بهبود مصرف انرژی و افزایش عمرباتری تأثیر مثبتی دارد و درنتیجه این ویژگی برای لپ‌تاپ‌ها بسیار حیاتی است.

یکی از ویژگی‌های جدید اج ۱۰۵ در ماه سپتامبر، قابلیت ذخیره‌ی منابع با Sleeping Tabs بود. برخلاف عملکردهای قبلی، با فعال کردن این ویژگی، زمانی‌که منابع سیستم به‌خصوص رم به اوج مصرف می‌رسند، برگه‌های مرورگر به حالت خواب فرو خواهند رفت. چنین قابلیتی برای سیستم‌هایی که رم ۱۶ گیگابایت یا کم‌تر دارند و به‌ویژه کامپیوترهای مقرون‌به‌صرفه با رم ۸ یا حتی ۴ گیگابایت، بسیار مهم است.

به‌نوشته‌ی WindowsCentral، با وجود این‌که Sleeping Tabs از فناوری‌های موجود کروم بهره می‌برد، گوگل حداقل به‌طور رسمی از آن استفاده نمی‌کند. درعوض می‌توانید با مراجعه‌ به مسیر chrome://flags، قابلیت Reduce (که قبلاً با نام Freeze شناخته می‌شد) را پیدا و آن را فعال کنید. این گزینه به کروم اجازه می‌دهد عدم فعالیت برگه‌ها را شناسایی کرده و درصورت نیاز آن‌ها را درحالت خواب قرار دهد. بااین‌حال، برخلاف مایکروسافت اج، مرورگر گوگل کروم امکان پیکربندی فاصله‌های زمانی و انتخاب براساس سطوح مصرف رم را ارائه نمی‌دهد.

مایکروسافت در پستی وبلاگی توضیحاتی درمورد قابلیت Sleeping Tabs روی مرورگر وب خود ارائه داده است که در ادامه بخشی از آن را مرور می‌کنیم:

  • Sleeping Tabs درمقایسه با حالت غیرفعال بودن این گزینه، ۲۶ درصد کم‌تر از منابع پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند.
  • Sleeping Tabs به‌طور متوسط ۸۳ درصد از حافظه را ذخیره می‌کند
  • اج در ماه می ۶ میلیارد برگه را درحالت خواب قرار داده است.
  • Sleeping Tabs در ماه می حدود ۲۷۳٫۷ پتابایت در مصرف رم (۳۹٫۱ مگابایت برای هربرگه) صرفه‌جویی کرد.
  • اج در ماه سپتامبر ۱٫۳۸ میلیارد تب را درحالت خواب قرار داد.

این اعداد بسیار چشم‌گیر هستند.

قابلیت Sleeping Tabs باید به‌طور پیش‌فرض در مایکروسافت اج فعال باشد، اما درصورتی‌که می‌خواهید تنظیمات آن را بررسی کنید به مسیر Edge > Settings > System and Performance > Optimize Performance مراجعه کرده و گزینه‌های آن را مطابق نیاز خود تغییر دهید.

برچسب‌ها:

نظر شما