شناسهٔ خبر: 57556528 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

با اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر آشنا شوید!

زمان را به طور کلی فراموش کنید!

صاحب‌خبر -

بازی‌های امروزی طوری طراحی می‌شوند که در قسمت‌های کوچک بازی شوند. این بازی‌ها به یک سری تعامل کوتاه مدت با بازیکن‌‌های دیگر و تیراندازی به سمت چند هدف به مدت پنج دقیقه تبدیل شده‌اند. البته چنین چیزی اصلا هم بد نیست. چند دست پابجی یا کانتر خیلی هم حال می‌دهد؛ تازه وقت زیادی هم نمی‌گیرد. با وجود اینکه بیشتر بازی‌های امروزی کوتاه و سریع هستند، هنوز هم بازی‌هایی هستند که طوری بازیکن را در خودشان غرق می‌کنند که دیگر گذر زمان حس نمی‌شود. این بازی‌‌ها دیگر یک بازی عادی نیستند، این بازی‌ها به اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر تبدیل می‌شوند.

مهم نیست که به دنبال یک تجربه سرگرم کننده می‌گردید و یا دلتان یک داستان پیچیده و زیبا می‌خواهد، این بازی‌ها قطعا نیازتان را برطرف خواهند کرد. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا بهترین و اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر که همین حالا می‌توانید بازی کنید را معرفی کنیم.

Age of Empires IV

با وجود گذشت این همه سال، هنوز هم از بازی Age of Empires II به عنوان استاندارد بازی‌های RTS یاد می‌شود. اخیرا هم با انتشار نسخه Definite Edition آن استودیو مایکروسافت نشان داد که برای این نظر هواداران ارزش زیادی قائل است. اما اگر تجربه این بازی قدیمی برایتان خیلی هم دل‌انگیز نیست، بهتان بازی Age of Empires IV را پیشنهاد می‌کنیم. مثل روال سابق، در این بازی ۴ قسمت داستانی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها شما را وارد یک ماجراجویی هیجان‌انگیز می‌کند. در کنار آن و در قسمت Skirmish بازی ۸ کشور مختلف وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها بازی کنید. هر کدام از کشورهای بازی سبک و روش خودش را دارد و با هر کدام از آن‌ها باید به یک روش متفاوت بازی کنید.

هنوز هم مثل Age of Empires II عمیق و سرگرم کننده نیست، اما خب باید درک کنید که AoE 2 به مدت ۲۰ سال آپدیت شد و از سوی مایکروسافت محتوا دریافت کرد. با وجود سن بسیار پایین AoE 4، این بازی بازیکن را به سرعت مجذوب خودش می‌کند و برای همین هم هست که این بازی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر است. خبر خوب برای طرفداران این بازی هم این است که این بازی را می‌توانند با داشتن اشتراک Xbox Game Pass به صورت رایگان بازی کنند.

Forza Horizon 5

بازی Forza Horizon 5 بازی Forza Horizon 5

در حال حاضر مجموعه بازی Forza Horizon شامل بهترین بازی‌های ریسینگ آرکید است و بازی Forza Horizon 5 این مجموعه را به طور کلی تکمیل کرد. به دنبال ماشین‌های خاص در کشور مکزیک گشتن و پیدا کردن جایزه‌های مختلف در مسابقات پنهان هیچوقت خسته کننده نمی‌شود. عوض کردن نوع ماشین در مسابقات به طور کلی حس بازی را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که یک مسابقه را یک دفعه دیگر، برای اولین بار تجربه کنید. حتی اگر از چالش‌های خود بازی خسته شدید، می‌توانید خودتان مسابقه و چالش مخصوص خودتان را در بازی بسازید.

ممکن است که شم از آن دسته افرادی باشید که دلشان می‌خواهد تمامی ماشین‌های داخل بازی را جمع کنند. اگر اینطور باشد باید برای مدت خیلی خیلی خیلی طولانی‌ای بازی کنید چون در این بازی بیش از ۵۰۰ ماشین متفاوت وجود دارد که هر کدام به سبک و روش خودشان خاص و زیبا هستند. دقیقا مشابه Age of Empires 4، این بازی را هم می‌توانید از طریق استیم دریافت کنید؛ اما به صورت رایگان برای مشترکین گیم پس ایکس باکس هم موجود است.

Final Fantasy VII Remake Intergrade

بازسازی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی یا همان سبک JRPG خیلی طول کشید. زیاد پیش می‌آید که یک بازی ریمیک اصلا خوب نباشد و تجربه بازی قبلی را خراب کند، اما نسخه ریمیک بازی Final Fantasy VII هیچ گونه نقصی نداشت و واقعا یک بازی کامل بود. این بازی صرفا همان بازی قبلی با گرافیکی بهتر نیست، برای این بازی به طور کامل تمامی قسمت‌های بازی قبلی را بازسازی کردند. حتی برخی از قسمت‌های داستانی بازی بزرگ‌تر شده و روند داستانی آن به شدت از نسخه اصلی عمیق‌تر است.

البته فقط داستان این بازی نیست که عوض شده است، سیستم مبارزه و گیم‌پلی بازی هم نسبت به نسخه اصلی خیلی متفاوت است. این بازی دیگر مثل سابق از یک سیستم نوبتی در مبارزه استفاده نمی‌کند و مشابه یک شوتر تیمی باید بازی کنید. البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که نسخه پی سی این بازی مشکلات زیادی دارد؛ اما با این وجود اگر به دنبال یک تجربه قدیمی ولی آشنا در دنیای Final Fantasy می‌گردید، از ریمیک نسخه هفتم بازی غافل نشوید.

Back 4 Blood

بازی Back 4 Blood که جانشین به حق Left 4 Dead است یک روند داستانی طولانی و زیبا را به نمایش می‌گذارد. این بازی که به دست توسعه‌دهنده‌های همان Left 4 Dead ساخته شده است، مثل همان بازی این قابلیت را دارد که بارها و بارها بازی کنید و از آن خسته نشوید. در این بازی، به گیم‌پلی شوتر و مبارزه با زامبی قدیمی، یک سیستم کارتی هم اضافه شده که تجربه‌ای متفاوت و جدید را هم برای شما و هم برای هم‌تیمی‌هایتان به وجود می‌آورد. طبیعتا تمام کردن مراحل بازی سخت‌تر از قبل است، اما پاداشی که در انتها دریافت می‌کنید هم بیشتر است. پس اگر به دنبال یکی از اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر هستید، به هیچ وجه Back 4 Blood را از دست ندهید.

Mass Effect: Legendary Edition

امکان ندارد که بخواهیم در مورد اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر صحبت کنیم ولی نامی از Mass Effect نبریم. تازه فقط یکی از آن‌ها هم نه، بلکه هر سه بازی Mass Effect به همراه تمامی بسته‌‌های الحاقی آن‌ها. تمامی این‌ها در مجموع بیش از ۱۰۰ ساعت گیم‌پلی فوق‌العاده در فضا را برایتان به ارمغان می‌آورند. اگر تا به امروز این سه‌گانه را تجربه نکرده‌اید، باید حتما امتحان کنید چون این سه بازی حقیقتا جز بزرگ‌ترین شاهکار‌های تاریخ صنعت بازی هستند.

اگر هم تجربه تمام کردن این بازی‌ها را دارید، قطعا می‌دانید که ارزش برگشتن و دوباره بازی کردن را دارند. با تشکر از نسخه Legendary Edition دیگر نیاز نیست که به صورت جداگانه هر سه را بازی کنید. الان می‌توانید این سه بازی را در یک بسته و به صورت هم‌زمان بازی کنید. این نسخه بیشتر باگ‌های بازی‌های قبلی را برطرف کرده و گرافیک بازی را به شدت افزایش داده است، پس شک نکنید که ارزشش را دارد.

Days Gone

بازی Days Gone که سابقا یکی از انحصاری‌های سونی بود، در سال ۲۰۲۱ پایش را به دنیای پی سی باز کرد. پس از Horizon Zero Dawn این عنوان دومین بازی‌ بزرگ انحصاری سونی بود که بر روی استیم هم منتشر شد. یکی از دلایلی که Days Gone به اندازه HZD محبوب نشد روند آغاز طولانی بازی بود. شما باید ساعت‌ها و ساعت‌ها بازی کنید تا به قسمت جذاب و هیجان‌انگیز بازی برسید. اشتباه نکنید، چنین چیزی برای یک بازی طولانی خیلی خوب است؛ اما در دنیای امروزی همه افراد به اندازه‌ای که این بازی می‌خواهد وقت ندارند.

اگر شما روند اولیه طولانی بازی را تحمل کنید کم کم متوجه می‌شوید که این بازی آخرالزمانی جهان باز خیلی چیزها برای ارائه دارد. اگر فقط بخواهید قسمت داستانی بازی را تمام کنید، باید حدودا ۵۰ ساعت برای آن وقت بگذارید. حالا اگر بخواهید تمامی ماموریت‌های جانبی بازی را انجام دهید و تمامی وسایل داخل بازی را هم پیدا کنید به حدودا ۱۰۰ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. خوبی بازی این است که در طول این ۱۰۰ ساعت شما واقعا گذر زمان را حس نمی‌کنید و بازی همواره در حال غافل‌گیر کردن شماست. به همین خاطر هم هست که این بازی در لیست اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر است.

Valheim

بازی‌هایی که هنوز هم در مرحله Early Access هستند معمولا برای این لیست‌ها مناسب نیستند. دلیلش هم این است که خب، هنوز تمام نشده‌اند و نمی‌دانیم که قرار است در آینده چه بلایی سرشان بیاید. با این حال بازی Valheim لیاقتش را دارد که برایش استثنا قائل شویم. نه تنها این بازی پر از محتوا و کارهای مختلف است بلکه با رکورد فروش ۶ میلیون نسخه در اولین ماه انتشارش واقعا دل همه را به دست آورد.

اگر تا به حال بازی Valheim را تجربه نکرده‌اید باید بدانید که این بازی یک بازی نقش آفرینی سبک بقا است که شما و دوستانتان باید در یک دنیایی که به صورت رندوم ساخته می‌شود زنده بمانید. در این دنیا باید با هیولاها و موجوداتی که طبیعت در مقابلتان قرار می‌هد مبارزه کنید و جای خودتان را در این دنیای بی‌رحم پیدا کنید. با جمع کردن وسایل بیشتر و بهتر، کم کم می‌توانید به قسمت‌های دیگر این دنیا سفر کنید و مناطق جدیدتر و خطرناک‌تری را پیدا کنید. این بازی پر از اتفاق‌های جالب هم هست. به طور مثال اگر یک اژدها یخی را در بالا کوه‌ها بکشید، تمامی اژدها‌ها خشمگین می‌شوند و به کمپی که ساخته‌ای حمله می‌کنند.

هنوز هم جای برای پیشرفت دارد، اما در همین حالتی که الان هست هم Valheim یکی از اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر است و تحت هیچ شرایطی نباید آن را از دست دهید.

Microsoft Flight Simulator

شبیه ساز پرواز شبیه ساز پرواز

برای چندین سال خبری از این مجموعه نبود، تا اینکه بالاخره Microsoft Flight Simulator 2020 منتشر شد و فهمیدیم که این بازی ارزش چند سال صبر کردن را داشت. شاید برایتان سوال باشد که بازی چقدر بزرگ است؟ جواب این سوال خیلی ساده است، به بزرگی کل جهان. بزرگی دنیای بازی خیلی مهم و جالب است ولی چیزی که باعث می‌شود جالب‌تر هم شود این است که آب و هوای این دنیا دقیقا با آب و هوای دنیای واقعی یکی است. با تشکر از سیستم Azure مایکروسافت، اگر یک واقعه آب و هوایی در یک گوشه‌ای از دنیا اتفاق بیفتد، دقیقا همان اتفاق را در همان موقع در بازی هم می‌توانید ببینید. این مسئله باعث می‌شود که پرواز به یکی از مکان‌هایی که قبلا به آن سفر کرده‌اید متفاوت و جذاب‌تر شود. چه چیزی بهتر از یک بازی پروازی که هرگز هم خسته کننده نمی‌شود.

Hitman 3

آخرین فصل از داستان مامور ۴۷ با بازی Hitman 3 به پایان رسید. بازی در کل ۶ مرحله مختلف دارد و اگر به کارتان وارد باشید می‌توانید هر کدام از آن‌ها را در یک بازه یک ساعته تمام کنید. برای بازیکن‌های جدید البته ممکن است این زمان بیشتر شود و برای هر کدام از این مراحل بیش از ۳ ساعت زمان بگذارند. اما موضوع اصلی این است که شما هیتمن را برای داستانش بازی نمی‌کنید.

مشابه دو نسخه قبلی، هر کدام از مراحل بازی Hitman 3 به طور ترسناکی بزرگ است. شما در این مراحل می‌توانید از بی‌نهایت روش مختلف برای به قتل رساندن هدفتان استفاده کنید. یکی از کارهای جالبی که می‌توان کرد این است که شما نه یک بار و نه دو بار، بلکه چندین و چند بار یک مرحله را بازی کنید و هر دفعه با یک روش متفاوت هدفتان را حذف کنید. استودیو IO Interactive که سه‌گانه هیتمن را ساخت، یکی از کامل‌ترین و بهترین استودیوهای اخیر است که واقعا اشکال کمی می‌توان از آن‌ها گرفت. اگر به بازی‌های سندباکس علاقه‌مند باشید می‌توانید ساعت‌ها و ساعت‌ها مشغول هیتمن شوید و حتی گذر زمان را هم حس نکنید.

اگر هم می‌خواهید که صرفا بازی را برای یک بار امتحان کنید و ببینید که آیا از آن خوشتان خواهد آمد یا خیر، مرحله اول و آموزشی این بازی در حال حاضر بر روی استیم رایگان است و می‌توانید به سادگی آن را دانلود و امتحان کنید.

مجموعه بازی Yakuza

بهترین پدرها در جهان بازی‌های ویدیویی بهترین پدرها در جهان بازی‌های ویدیویی

خیلی طول کشید ولی بالاخره بازی‌های Yakuza روی پی سی منتشر شدند. حتی بازی‌ جدیدی مثل Yakuza 6 و حتی اسپین‌آف جالب آن یعنی Like a Dragon هم به دنیای پی سی وارد شدند.

این بازی واقعا ارزشش را دارد. مجموعه یاکوزا بهتر از هر مجموعه‌ای در دنیا درام و کمدی را با هم ترکیب می‌کند. داستان این بازی شما را به همان خوبی‌ای که می‌خنداند می‌تواند غمگین کند. هرچقدر داستان بازی جلوتر می‌رود و شما بیشتر با کازوما کیریو (Kazuma Kiryu) و بقیه اعضا یاکوزا آشنا می‌شوید، قشنگ‌تر هم می‌شود. خود شهر هم یک شخصیت محسوب می‌شود و با گذر زمان خواهید دید که ساختمان‌های قدیمی شهر از بین می‌روند و ساختمان‌های جدیدتر جای آن‌ها را می‌گیرند. گاهی اوقات هم کارهای کازوما به شهر صدماتی وارد می‌کند که شاید فکر کنید دیگر کارش تمام است ولی در مقابل چشمتان شهر دوباره جان می‌گیرد. این مجموعه واقعا یک مجموعه بی‌نظیر است.

Elite: Dangerous

نسخه ادامه بازی Elite که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد یک هیولا در صنعت گیم محسوب می‌شود. این بازی غول‌آسا شما در جهانی می‌اندازید که در آن بیش از ۴۰۰ میلیارد منظومه ستاره‌ای وجود دارد. بله درست شنیدید، بیش از ۴۰۰ میلیارد منظومه مختلف که در هر کدام از آن‌ها چندین سیاره مختلف و ایستگاه‌های فضایی متفاوتی وجود دارد. بزرگی این بازی به اندازه‌ای است که از رسیدن از نقطه آغازین (که به صورت رندوم انتخاب می‌شود) تا منظومه شمسی خودمان، ممکن است بیش از ۵۰ ساعت طول بکشد.

درست است که یک بخش آموزشی بهتر در Elite: Dangerous می‌توانست بازی را صد برابر بهتر کند، اما با توجه به ابعادی که بازی دارد عملا هیچ بازی دیگر توانایی رقابت با آن را در این سطح ندارد. یکی دیگر از نقاط قوت این بازی زنده بودنش است. این بازی دائما توسط توسعه‌دهنده‌هایش آپدیت دریافت می‌کند و داستان و گیم‌پلی‌اش هم همواره در حال بهبود است. پس اگر به بازی‌های نقش آفرینی و فضایی علاقه دارید این بازی را از دست ندهید.

Wasteland 3

Wasteland 3 Wasteland 3

رسیدیم به یکی از زیباترین عناوین تاریخ بازی‌های CRPG. اگر برایتان سوال است که CRPG به چه معناست باید بدانید که این سبک در گذشته به معنا Computer Role-Playing Game بود ولی با گذشت زمان معنا جدیدی پیدا کرد و امروزه به بازی‌های نقش‌آفرینی با کمی طعم استراتژیک CRPG می‌گویند. بازی Wasteland 2 که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد یک شاهکار بدون نقص بود و واقعا کسی فکرش را نمی‌کرد که از آن بازی بهتر منتشر شود؛ تا اینکه Wasteland 3 به بازار آمد.

سیستم نوبتی بازی هرگز خسته کننده نمی‌شود و برخلاف Wasteland 2 در این بازی تصمیمات شما تاثیر خیلی بزرگی روی روند بازی می‌گذارد. شما می‌توانید سرنوشت یک خانواده، یک شهر و حتی یک ایالت کامل را با کارهایی که می‌کنید تغییر دهید. آیا در این بازی یک نوآوری جدید به چشم می‌آید؟ خیر؛ اما نحوه اجرا یک تفکر قدیمی در این بازی است که ارزشش را چندین برابر می‌کند. در نگاه بسیاری از افراد، Wasteland 3 در حقیقت یک بازی Fallout خوب است که استودیو بتسدا هرگز نتوانست بسازد.

Crusader Kings III

اداره یک کشور هیچ‌وقت آسان نیست. مخصوصا اگر کشور مد نظر توسط استودیو Paradox Interactive ساخته شده باشد. با این حال در Crusader Kings 3، یا به طور خلاصه CK3، اداره امور یک کشور بسیار ساده‌تر از نسخه قبلی‌اش است. قسمت آموزشی بازی خیلی بهتر است و با تغییراتی که پارادوکس در سیستم گیم‌پلی بازی ایجاد کرد باعث شد که این بازی با بازیکن‌های جدید خیلی دوستانه‌تر برخورد کند. پیشکسوت‌های بازی‌های استودیو پارادوکس می‌دانند که در مورد چی صحبت می‌کنم.

انحصار بازی‌های خوب سبک Grand Strategy دست پارادوکس است و در این مورد شکی وجود ندارد. حالا خیلی از افراد معتقدند که بازی Ck3 بهترین عنوانی است که این استودیو تا به امروز منتشر کرده است. شاید این حرف کاملا درست نباشد، چون به هر حال زیبایی یک بازی به بازیکن‌هایش بستگی دارد؛ ولی با این حال می‌توان گفت که این بازی بیشتر بازی‌های دیگر پارادوکس بازیکن را سرگرم خودش می‌کند. شاید شما صدها و حتی هزاران ساعت را صرف این بازی کنید ولی هنوز هم به طور کامل به تمامی مکانیک‌های آن وارد نشوید. این دقیقا جادو استودیو پارادوکس است. عمقی که بازی‌هایش دارد را نمی‌توان با هیچ استودیو دیگری مقایسه کرد. پس اگر دنبال یک بازی جدید از این استودیو هستید حتما Crusader Kings 3 را بازی کنید چون حقیقتا یکی از اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر است.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 Cyberpunk 2077

بزرگ‌ترین عنوان استودیو Cd Project Red که قرار بود پس از نسخه سوم مجموعه بازی ویچر، شکوه را به این استودیو برگرداند، که اصلا هم این کار را نکرد. سایبرپانک یک شکست بزرگ در زمان انتشارش بود و این بازی بر روی کنسول‌های یک نسل قدیمی‌تر واقعا قابل اجرا نبود. البته الان که این را می‌خوانید بازی سایبرپانک یکی از بهترین و زیباترین بازی‌های پی سی است، اما خب هرچقدر هم خوب باشد نمی‌تواند خرابی‌ای که در چند ماه اولش به بار آورد را پاک کند.

این بازی هنوز هم باگ دارد، ولی هیچ شهری مثل نایت سیتی (Night City) سایبرپانک حس زنده بودن را به بازیکن منتقل نمی‌کند. نحوه نویسندگی شخصیت‌های استودیو CD Project هنوز هم یکی از بهترین‌هاست و در سایبرپانک می‌توانید به خوبی نمونه و سند این حرف را مشاهده کنید. شما می‌توانید به چندین و چند روش مختلف بازی کنید و از میان صدها انتخاب مختلف به پایان مد نظرتان برسید. داستان بازی را شاید بتوانید در ۲۰ الی ۳۰ ساعت تمام کنید؛ اما عمق اصلی بازی در جای دیگری است. انجام دادن کارهای مختلف و گشت و گذار در نایت سیتی خودش یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که در دنیای بازی‌های ویدیویی می‌توانید انجام دهید. از آنجایی که یک عالمه روش بازی و شخصیت‌های گوناگون در بازی وجود دارد می‌توانید صرفا یک شخصیت جدید بسازید و در این بازی تجربه‌ای متفاوت داشته باشید.

Red Dead Redemption 2

بزرگ‌ترین و زیباترین شبیه‌ساز وسترن استودیو راکستار پس از گذشت یک سال طولانی بالاخره بر روی پی سی هم منتشر شد. کافیست که فقط برای یک بار این بازی را تجربه کنید که متوجه شوید این یک سال واقعا ارزشش را داشت. این بازی به قدری بزرگ است و گرافیکی چشم‌نواز دارد که حتی می‌توانید کارت گرافیکی مثل GeForce RTX 2080 Ti را هم به زانو در بیاورد.

این بازی یکی از طولانی‌ترین بازی‌های امروزی هم هست که خب این مسئله فقط باعث می‌شود که از بازی بتوانیم بیشتر لذت ببریم. بیشتر زمان ما صرف گشت و گذار در طبیعت بازی و شکار حیوانات و حتی مبارزه با یاغی‌ها می‌شود. دنیای این بازی به قدری زیبا و سرگرم کننده است که شاید بیش از صد ساعت بازی کنید و حتی فراموش کنید که یک ماموریت اصلی هم در بازی وجود دارد. راکستار با این بازی واقعا یک دنیای زنده را خلق کرد که فقط دلمان می‌خواهد که در آن غرق شویم و مشکلات دنیای خودمان را فراموش کنیم.

Temtem

مجموعه بازی Pokemon را احتمالا همه بشناسید. این بازی‌های محبوب و دوست‌داشتنی هرگز یک عنوان پی سی خوب نداشته‌اند. البته این مسئله با انتشار Temtem عوض شد. این بازی شبیه‌ترین چیزی است که می‌توانیم به عنوان یک بازی پوکیمون برای پیسی داشته باشیم.

البته بازی مشکلاتی هم دارد. قسمت‌هایی از بازی هست که شاید شما را خسته و یا دلسرد کند اما این موضوع نمی‌تواند از زیبایی بازی کم کند. با این حال به سادگی با این مشکلات بازی کنار خواهید آمد و از بازی لذت خواهید برد. این بازی هنوز در حال ساخت و در مرحله Early Access است. پس نیازی به عجله نیست و می‌توانیم صبر کنیم و ببینیم که بالاخره Temtem می‌تواند مجموعه پوکیمون را به چالش بکشد یا نه.

Disco Elysium

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که بازی کردن به عنوان یک کارآگاه دیوانه چگونه خواهد بود؟ بازی‌ای شما توسط چندین و چند صدای مختلفی که درون سرتان زندگی می‌کنند و هر کدام از آن‌ها شما را به سمتی که خودش می‌خواهد می‌برد چطور؟ می‌خواهیم در مورد اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر صحبت کنیم و به بازی‌ای رسیدیم که شخصیت اصلی‌اش خودش معتاد است، البته خب به چیزی کاملا متفاوت. به هر حال اگر جوابتان به هر کدام از سوال‌های بالا مثبت بود وقتش است که با بازی Disco Elysium آشنا شوید.

این بازی یکی از قوی‌ترین عناوین نقش آفرینی پی سی است و به بهترین شکل ممکن مهارت‌هایتان را با توجه به تصمیماتی که می‌گیرید تغییر می‌دهد. البته من می‌گویم تصمیمات شما اما در اصل منظورم این است که به حرف کدام یک از صداهای داخل سرتان گوش می‌دهید. عمق و جذابیت این بازی به قدری زیاد است که در اینجا اصلا نمی‌توان آن را توضیح داد. تمام کردن این بازی ممکم است بین ۶۰ الی ۹۰ ساعت طول بکشد؛ ولی این تمام ماجرا نیست. هر دفعه که این بازی را تمام کنید قطعا با خودتان فکر می‌کنید که اگر به جای این کار، آن کار را کرده بودم چه می‌شد؟ و به این شکل یک بازی جدید، توسط شما آغاز خواهد شد.

Planet Zoo

اجازه ندهید که ظاهر فریبنده این بازی گولتان بزند، بازی Planet Zoo یک بازی بسیار خطرناک است. این بازی با اختلاف یکی از بزرگ‌ترین جامعه‌های مادساز را داردو خود بازی را کاری ندارم، گشت و گذار در قسمت Workshop استیم این بازی خودش ممکن است چندین ساعت زمان شما را ناپدید کند. نه به خاطر اینکه طولانی و خسته کننده است، اتفاقا برعکس. وقتی که وارد می‌شوید دیگر دلتان نمی‌خواهد که از آن خارج شوید و فقط دلتان می‌خواهید مادهای بیشتری را ببینید.

اگر دلتان می‌خواهد که تک تک قسمت‌های یک باغ وحش را، از تمامی گل‌های کوچک و سنگ‌های ریز گرفته تا فواره‌ها و رودخانه‌ها، هیچ بازی بهتری پیدا نخواهید کرد. اگر هم دوست دارید که بازی خودش انجام شوید و شما زندگی حیوانات را در محل زندگی‌شان ببینید که خب این بازی عملا مخصوص شماست. این بازی از آن بازی‌هایی است که شاید پس از چندین ساعت از آن خسته شوید، اما هم بازی و هم خودتان می‌دانید که دوباره به سمتش بر خواهید گشت.

Pathfinder: Wrath of the Righteous

هیچ بازی‌ای نمی‌تواند مثل بازی‌های سبک نقش آفرینی Isometric بازیکن را معتاد خودش کند. تا به اینجای کار بازی‌های خیلی خوبی را دیدیم و الان وقتش است که به سراغ یکی از جاه‌طلبانه‌ترین عناوین سال ۲۰۱۸ برویم. بازی Pathfinder واقعا در تمامی قسمت‌هایش به خوبی عمل می‌کند. موتور بازی به طور کامل عوض شد تا دوباره به مشکلات نسخه قبلی بازی بر نخورد. داستان بازی یک قسمت کاملا جدید دارد ولی با این حال یک قسمت دیگر هم دارد که داستان ماجراجویی یک بازی رومیزی با همین نام را دنبال می‌کند. این بازی به همراه تمامی بسته‌های الحاقی‌اش می‌تواند شما را برای ساعت‌ها و شاید روزها و حتی ماه‌ها سرگرم نگه دارد.

Final Fantasy XIV

بالاخره رسیدیم به یکی از جالب‌ترین عناوین این لیست. نباید فراموش کنید که بازی Final Fantasy XIV به قدری بد بود که خود استودیو Square Enix این بازی را کشت، دفن کرد و از تمامی نگاه‌ها مخفی کرد. پس از این کار، این استودیو همین بازی را دوباره از نو ساخت و این دفعه نامش را Final Fantasy XIV: A Realm Reborn گذاشت.

از خاکستر پرنده‌ای که استودیو Square Enix آتش زد، یک ققنوس فوق‌العاده و یکی از بهترین بازی‌های تاریخ نقش‌ آفرینی متولد شد. با اطمینان کامل می‌توان گفت که این بازی بهترین بازی مجموعه فاینال فنتزی است. اما مشکلش چیست؟ تنها مشکلی که این بازی دارد این است که باید بیش از ۱۰۰ ساعت زمان بگذارید تا بتوانید از قسمت‌های جذاب آن لذت ببرید. به هر حال داستانی که ساختش نزدیک به 6 سال طول کشید باید هم به 100 ساعت زمان نیاز داشته باشد. اما خب از طرف دیگر اگر شما الان اینجا هستید و دارید این مطلب را می‌خوانید پس احتمالا دنبال چنین چیزی می‌گردید.

Divinity: Original Sin 2

اولین نسخه بازی Divinity: Original Sin یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۴ بود. این بازی با داشتن سیستم مبارزه‌ای جذابی که داشت شبیه با ترکیبی از سبک Isometric و CRPG بود؛ البته اگر سبک CRPG در دهه ۲۰۰۰ پیشرفت‌ می‌کرد. حالا شما اگر یک بازی کامل و بی‌نقش داشته باشید با آن چه کاری انجام می‌دهید؟ دقیقا درست است؛ یک نسخه جدید منتشر می‌کنید که حتی از قبلی هم بهتر باشد. بازی Divinity: Original Sin 2 در کنار بازی Witcher 3 یکی از بهترین بازی‌های نقش آفرینی دهه گذشته است.

مکانیک‌های اصلی بازی به شدت شبیه به XCOM است ولی نقطه قوت اصلی بازی در داستانش است. بازی یک راوی دارد که در تک تک قسمت‌های بازی داستان بازی را روایت می‌کند؛ اما این همه ماجرا نیست. دیالوگ‌هایی که در بازی بین شما و شخصیت‌های دیگر بازی رد و بدل می‌شود همگی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی شما و نژادتان است. به طور مثال اگر شما یک الف باشید و بخواهید با یک دورف صحبت کنید به احتمال زیاد حتی جوابتان را هم نخواهد داد. یا اگر شما را به عنوان یک مجرم بشناسند، صحبت کردن و استخراج اطلاعات از یک مجرم دیگر بسیار ساده‌تر خواهد شد. این مسئله به قدری بزرگ است و به قدری روی بازی شما تاثیر می‌گذارد که شما اگر با پنج شخصیت مختلف بازی کنید، پنج تجربه متفاوت خواهید داشت.

خود بازی برای اتمام به حدودا ۸۰ ساعت زمان نیاز دارد. با توجه به این مسئله که می‌توانید با چندین شخصیت دیگر هم برای چند بار دیگر بازی کنید و یا حتی به صورت ۴ نفره با دوستانتان بازی کنید به این بازی قابلیت تکرار بی‌نهایت می‌دهد. شاید داستان بازی تمام شود، ولی داستان شما با آن هرگز تمام نخواهد شد.

No Man’s Sky

درست است که بازی No Man’s Sky در زمان انتشارش آن بازی‌ای نبود که طرفداران انتظارش را داشتند؛ اما با گذر زمان این موضوع تغییر کرد. طی چند سال گذشته این بازی آپدیت‌های زیاد و مجانی‌ی دریافت کرد که آن را تبدیل به چیزی کرد که همه انتظارش را داشتند. یک سیستم چند نفره به بازی اضافه شد، قابلیت ساخت کمپ اضافه شد و سیستم ساخت و ساز بازی هم شدیدا بهبود یافت.

متاسفانه باید به این نکته هم اشاره کنم که اگر انتظار نداشته باشید که این بازی شما را شگفت‌زده کند و شما را درون خودش غرق کند. دیدن بازی برای دفعه اول واقعا نفس آدم را بند می‌آورد. بعد از آن می‌روید و تحقیق می‌کنید و متوجه می‌شوید که دنیای این بازی چقدر بزرگ است و حتی اگر بدون وقفه تا پایان عمرتان هم بازی کنید باز هم نمی‌توانید تمامی سیارات آن را ببینید. ولی مشکل کجاست؟ مشکل جایی است که بازی تکراری می‌شود. همان سنگ، همان منابع، همان گیاه و همان سیارات قدیمی؛ دس از چند ده ساعت بازی دیگر شما همه چیز را دیده‌اید و فقط در حال گشت و گذار در دریای از تجربه‌های قدیمی و خسته کننده هستید.

حالا که این صحبت هم تمام شد و رفت باید به قسمت‌های قشنگ بازی هم اشاره کنم. اگر شما هم به دنبال یک تجربه دوستانه و صلح‌آمیز فضایی هستید که چالش‌های مخصوص خودش را دارد، این بازی ارزش امتحان کردن را دارد. ممکن است که شما در همان سال ۲۰۱۶ این بازی را خریده باشید ولی چون اصلا بازی خوبی نبود به آن دست نزده باشید. در این صورت آن را دانلود کنید و دوباره امتحان کنید، شاید ارزشش را داشت.

Witcher 3

بازی The Witcher 3 بازی The Witcher 3

بازی پایانی داستان گرالت در انتهای سه‌گانه زیبا CD Project Red نیازی به معرفی ندارد. این بازی یادآور تمام ویژگی‌های خوب یک بازی نقش‌ آفرینی مثل اسکایریم بود ولی در دنیایی که طعم و بویی متفاوت داشت. دنیایی خشن ولی منظم، تجربه‌ای بی‌نظیر در بازی‌ای که شاید مشابه‌اش را هرگز نبینیم. تحت هیچ شرایطی این امکان وجود نداشت که بخواهیم در مورد اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر صحبت کنیم ولی نامی از Witcher 3 نبریم.

نمی‌خواهم تجربه بازی را برایتان خراب کنم فقط این را بدانید که در مراسم Game Awards سال ۲۰۱۵، این بازی بدون هیچ تعجبی برنده بهترین بازی سال شد. اگر عجله داشته باشید و بخواهید که بازی را به سرعت تمام کنید، باید حدودا بین ۶۰ الی ۸۰ ساعت برای این بازی زمان بگذارید. اما اصلا نباید چنین کاری را انجام دهید. لذت اصلی بازی در گشت و گذار است.

این بازی می‌تواند بیش از ۲۰۰ ساعت زمان شما را پر کند، صرفا اگر به آن اجازه دهید و به دنبال ماموریت‌های جانبی جذابی که دارد بروید. خیلی از بازی‌های جهان‌ بازی امروزی بازیکن را مجبور می‌کنند که از یک سر نقشه تا سر دیگر سفر کنند، صرفا به خاطر یک کار کوچک. بازی Witcher 3 هم شاید چنین کاری انجام دهد ولی با هیولاهایی که به سمت بازیکن در طول این سفر پرتاب می‌کند باعث می‌شود که همین سفر هم به شدت مهیج و جذاب شود.

XCOM 2

XCOM 2 XCOM 2

در بازی XCOM شما در حال دفاع از سرزمین مادری خود، در مقابل سربازان فرازمینی‌ها هستید. حالا در XCOM 2 تنش‌ها و هیجان بازی بسیار بیشتر می‌شود چون شما دیگر در لاک تدافعی نیستید و نقش مهاجم را بازی خواهید کرد. در این بازی شما فرمانده و مسئول زندگی تعدادی سرباز هستید که در فاز تهاجمی هستند و می‌خواهند مناطق دشمن را فتح کنند. وقتی که می‌گویم مسئول زندگی آن‌ها هستید کاملا جدی‌ام، اگر یکی از این سربازها در مبارزه کشته شود دیگر برای همیشه او را، به همراه تمامی تجربه‌ها و ویژگی‌های خوبش از دست خواهید داد. اگر در طول بازی اشتباهات زیادی داشته باشید ممکن است به خودتان بیاید و ببینید که ارتشتان، به جای سربازانی خبره و متخصص، متشکل از یک سری تازه‌کار است.

سیستم مبارزه XCOM 2 است که این بازی را به یکی از اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر تبدیل می‌کند. مبارزه نوبتی، نقشه‌های بسیار بزرگ و دشمنانی گوناگون باعث می‌شوند که هر مبارزه‌ای که درونش شرکت می‌کنید تجربه‌ای جدید باشد. یک فاز در بین مراحل بازی وجود دارد به نام فاز استراتژیک. در این جا شما باید تیم خود را مدیریت کنید، به مسائل مالی بپردازید و سعی کنید که به تکنولوژی‌های جدید فضایی دست پیدا کنید. دفاع در زمان لازم و حمله به موقع، مدیریت منابع محدود بازی و ایجاد نقشه‌های جدید برای یک فاز تحاجمی باعث می‌شوند که این بازی به یک تجربه استثنایی تبدیل شود.

این بازی را می‌توانید چندین و چند بار تمام کنید؛ اما اگر از قسمت عادی بازی خسته شدید اصلا نگران نباشید. دو حالت دیگر در بازی وجود دارد که می‌تواند اشتیاق این بازی را دوباره برایتان زنده کند. بسته الحاقی War of the Chosen تعداد بسیار زیادی دشمن جدید، نقشه جدید، سلاح و ماموریت‌های جدیدی را به بازی اضافه می‌کند. در کنار آن یک ماد به نام Long War 2 Total Conversion mod هم هست که نقشه استراتژیک بازی و منابع بازی را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که چالش بازی را بیشتر کند و در نتیجه باعث شود که بازی بیشتر طول بکشد. این بازی به طرفداران سبک‌های نقش آفرینی و استراتژیک شدیدا پیشنهاد می‌شود.

بازی شماره ۱ از نظر اعتیاد آور بودن چیست؟

بازی‌هایی مثل سری Civilization یا دوتا ۲ و لیگ آف لجندز، به خاطر پیچیدگی زیاد و مدت زمان طولانی که باید برای یادگیری آن‌ها صرف کنید، جزو اعتیاد آورترین بازی های کامپیوتر هستند.

محبوب‌ترین بازی دنیا در حال حاضر چیست؟

بازی‌هایی مثل فورتنایت، لیگ آف لجندز، کانتر استرایک، دوتا ۲ و ولورانت، جزو محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین دنیا در حال حاضر هستند.

نظر شما