شناسهٔ خبر: 57555054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شناسایی ۱۳ هزار و ۹۰۰ روستای کم برخوردار در کشور

قائم مقام وزیر کشور و رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کمتر برخوردار گفت: ۱۳ هزار و ۹۰۰ روستای کم برخوردار و محروم در کشور وجود دارد که در این راستا طرح ۴۰۴۰ برای محرومیت زدایی روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

علی آقا محمدی امروز در نشست محرومیت زدایی استان اصفهان، با اشاره به وجود ۳۹ هزار و ۵۰۰ روستا در کشور، گفت: از این تعداد ۱۳ هزار و ۹۰۰ روستا کم برخوردار و محروم هستند که در این راستا طرح ۴۰۴۰ برای محرومیت زدایی روستا‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه نسبت به اتباع در کشور نمی‌توان بی تفاوت بود، خاطرنشان کرد: از زمانیکه رهبر معظم انقلاب با تحصیل اتباع افغانستانی در کشور موافقت کردند، افراد بسیار باسواد با مدارک تحصیلی دانشگاهی در میان آنان وجود دارد و لازم است که وضعیت اتباع در کشور ساماندهی شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور محلات و رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کمتر برخوردار با اشاره به تفاهم نامه وزارت کشور برای ساماندهی اتباع، خطاب به مسئولان استان، ابراز داشت: مطمئن باشید این نیروی انسانی برای سازندگی ایران مفید است به شرط اینکه خودمان آن را ساماندهی و هدایت کنیم.

۳۰۰ هزار تبعه افغانستانی در اصفهان زندگی می‌کنند

آقامحمدی با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ هزار نفر اتباع افغانستانی در اصفهان وجود دارد، گفت: لازم است استان اصفهان در یک منطقه اتباع را سازماندهی کرده و با همفکری نیرو‌های امنیتی و اطلاعات آنان را ساماندهی کنید.

او همچنین مدل تعاونی در بازآفرینی شهری محله همت آباد شهر اصفهان را خوب ارزیابی کرد و گفت: شهرداری اصفهان این طرح را در محله زینبیه ادامه دهد و با مشارکت مردم این دو محله را ساماندهی کند؛ با محوریت شهرداری می‌توان مستأجران در این مناطق را نیز در طرح مسکن ۲۰۲۰ محله کم برخوردار ثبت نام کنید.

آقا محمدی با اشاره به اینکه براساس تفاهم نامه‌ای که با وزارت مسکن و شهرسازی داریم مستأجران محلات کم برخوردار می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند، اضافه کرد: براساس این توافق ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به افراد محلات کم برخوردار تعلق می‌گیرد و آورده افراد در حد توان آنان خواهد بود.

۳۰۰ هزار واحد مسکونی به صورت تعاونی ساخته می‌شود

او با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ هزار نفر در این طرح برای مسکن ثبت نام کردند، افزود: تعاونی محله همت آباد برای بازآفرینی محلات کم برخوردار الگوی خوبی بود که طرح ۳۰۰ هزار مسکن برای مناطق کم برخوردار کشور نیز در قالب تعاونی سازی اجرا خواهد شد.

قائم مقام وزیر کشور در امور محلات و رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کمتر برخوردار با اشاره به تفاهم نامه وزارت کشور با اشاره به اینکه با وزارت آموزش و پرورش درخصوص بازگشت بازماندگان از تحصیل به مدرسه تفاهم نامه امضا کردیم، افزود: ۸۷۴ هزار نفر بازمانده از تحصیل بین سنین ۶ تا ۱۷ سال با کد ملی در ایران مشخص شدند که طی برنامه ریزی و در صورت تمایل می‌توانند به مدرسه باز گردند.

آقا محمدی با اشاره به اینکه ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور جمعیتی حدود ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود، اظهار داشت: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در قانون اساسی گفته شده حق ملت است که دولت چند مسئله شامل مسکن، اشتغال، سلامت، تحصیل، تغذیه و پوشاک را حل کند و این‌ها جزو وظایف دولتی است.

او با بیان اینکه برای بالابردن توانمندی افراد راهی جز آموزش وجود ندارد، ابراز داشت: با براساس توافقی که با سازمان فنی و حرفه‌ای داشتیم این سازمان به افراد در محلات کم برخوردار که در فن و حرفه‌ای صلاحیت داشتند، به دور از بوروکراسی اداری، گواهینامه داد.

قائم مقام وزیر کشور در امور محلات اضافه کرد: همچنین طی تفاهم نامه با رئیس دانشگاه شریف و مجموعه ستاره شریف قرار است در گام نخست ۴۰ هزار نفر و در مرحله دوم یک میلیون نفر آموزش‌های مدیریت کسب و کار دریافت کنند.

آقا محمدی خاطرنشان کرد: ضد انقلاب همه حرفش روی محلات است، می‌گوید جوانان محلات؛ اما در محلاتی که سال ۱۳۹۸ بحران از آن‌ها منشأ می‌گرفت امسال یک مورد نداریم و جوانان این محلات اکنون با قوت دارند کار می‌کند.

نظر شما