شناسهٔ خبر: 57554156 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

سران کشورها در اجلاس کاپ ۱۵ بر سر تنظیم توافقنامه‌ای جدید برای حفظ تنوع زیستی چانه‌زنی‌ می‌کنند

توافق جدید جهانی برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر

۷۵ درصد از سطح کره زمین و ۶۶ درصد از اقیانوس‌های آن به واسطه فعالیت‌های انسانی تغییر کرده است. بیش از ۸۵ درصد از تالاب‌ها از بین رفته و از سال ۲۰۰۰، میزان جنگل‌زدایی در سطح جهان به طور نابرابری توزیع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما ، مجموعه این اعداد میزان تغییرات جهانی در طبیعت طی ۵۰ سال گذشته در تاریخ بشر را بی‌سابقه تخمین می‌زند. یک پژوهش مستند در مجله معتبر نیچر هم نشان می‌دهد که انواع و اقسام فعالیت‌های انسانی تنوع زیستی در طبیعت را به شدت کاهش داده به نحوی که گونه‌ها ۱۰۰۰ برابر بیشتر از قبل از ورود انسان‌ها در ۶۰ میلیون سال پیش می‌میرند. این وضعیت سرآغاز دور هم جمع شدن سران کشورها و تصمیم‌گیری برای آینده حفظ تنوع زیستی در اجلاس کاپ ۱۵ شده است. اجلاسی که امسال در مونترال کانادا از ۱۶ تا ۲۸ آذر برای به کارگیری یک چارچوب عادلانه و جامع مطابق با منابع مورد نیاز ، برگزار می‌شود.

نشست کلیدی سازمان ملل برای جلوگیری از تخریب طبیعت، این هفته در مونترال کانادا آغاز شده است. نمایندگان حدود ۲۰۰ کشور دو هفته را صرف تنظیم یک توافق جدید جهانی برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر و طبیعت بکری که به سرعت در حال ناپدید شدن است خواهند کرد.


بشریت در «جنگ با طبیعت»


طبق جدیدترین آمار جهانی، جمعیت حیات وحش بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ به طور متوسط ۶۹ درصد کاهش یافته است. فراوانی پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها، دوزیستان و خزندگان به سرعت در حال کاهش است. این کاهش به ویژه در آمریکای لاتین و کارائیب فاجعه‌بار بوده، به نحوی که جمعیت حیات وحش در این مناطق کاهش ۹۴ درصدی را تجربه کرده است. همچنین آفریقا با کاهش ۶۶ درصدی دومین کاهش جمعیت تنوع زیستی را داشته است، پس از آن آسیا و اقیانوسیه با ۵۵ درصد و آمریکای شمالی با ۲۰ درصد قرار دارند.

اروپا و آسیای مرکزی نیز کاهش ۱۸ درصدی را از سر گذرانده‌اند. به بیان دیگر نزدیک به ۷۰ درصد از حیوانات فقط در ۴۸ سال از بین رفته‌اند. پیروی همین موضوع دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با آغاز مذاکرات فوری برای کاهش سرعت نابودی حیات وحش که در کانادا در حال برگزاری است، هشدار داد: «بشریت در حال جنگ با طبیعت است.» آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: «اجلاس جهانی تنوع زیستی در مونترال، فرصتی فوری برای برقراری صلح با طبیعت است.

بشریت با بهره‌برداری و سوء‌استفاده از گونه‌های گرانبها، ایجاد آلودگی و گسترش گونه‌های مهاجم خطرناک به سلاح انقراض انبوه تبدیل شده است.» دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «ما با مسموم کردن زمین و آب و هوا با مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها و مواد پلاستیکی، با طبیعت مانند یک توالت رفتار می کنیم.» گوترش شرکت‌های چندملیتی را متهم کرد که حساب‌های بانکی خود را پر می‌کنند، در حالی که دنیای ما را از مواهب طبیعی آن خالی می‌کنند.»

به نقل از اسکای نیوز، انتظار می‌رود که نابودی اکوسیستم‌های گرانبها تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۲.۴ تریلیون پوند خسارت بر جا بگذارد.در سرفصل‌های مربوط به Cop15، هدف حفاظت از 30 درصد از خشکی و دریا تا پایان دهه -‌معروف به «30 در 30» معرفی شده اما بیش از 20 پیش‌نویس دیگر وجود دارد که متن نهایی را تشکیل می‌دهند

پس از اجلاس کاپ ۲۷ درباره مقابله با تغییر اقلیم و یاری رساندن به کشورهای آسیب‌دیده از تغییر اقلیم، حالا نوبت مهمترین گردهمایی یک دهه اخیر در مورد تنوع زیستی است. همچنین با پایان یافتن توافق آیچی ژاپن که اهداف پنجگانه‌ای را افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت تنوع زیستی و محافظت از گونه‌ها در فاصله زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در نظر گرفته بود؛ نوبت دوره جدید این کنوانسیون است. نشستی که به دلیل شیوع کرونا با دو سال تاخیر در کانادا برگزار می‌شود. امید می‌رود این اجلاس بر سر اقداماتی برای تحقق محدود کردن گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه پس از دو هفته به سرانجام برسد. به گزارش سازمان ملل باید چارچوبی عادلانه و جامع مطابق با منابع مورد نیاز برای اجرا ایجاد شود.

چارچوبی که اهداف روشنی را برای رسیدگی به بهره‌برداری بیش از حد از منابع طبیعی، آلودگی و شیوه‌های کشاورزی ناپایدار دنبال کند. همچنین انتظار می‌رود که این معاهده مهم بتواند از حقوق مردمان بومی محافظت کند و مشارکت آنها را به عنوان حافظان طبیعت به رسمیت بشناسد. در نهایت مشارکت‌کنندگان در کاپ ۱۵ باید به سمت تامین مالی برای تنوع زیستی و هدایت منابع مالی به طرف سرمایه‌گذاری‌های پایدار بدون ضرر رساندن به محیط زیست، حرکت کنند. بسیاری از فعالان تنوع زیستی و محیط زیست، این توافق‌نامه را از جهت اهمیت و اهدافی که در بلندمدت همسو با معاهده مقابله با گرمایش زمین است، مشابه با پیمان پاریس سازمان ملل درباره تغییر اقلیم با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی دانسته‌اند.


چرا Cop15، مهم است؟


به گفته دانشمندان به نقل از گاردین، زمین در حال تجربه ششمین انقراض دسته جمعی است که پایه‌های تمدن بشری را تهدید می‌کند. نحوه کشاورزی، آلودگی، رانندگی، گرم کردن خانه‌هایمان و مصرف انرژی ما فراتر از آن چیزی است که سیاره ما بتواند به طور پایدار آن را فراهم کند. در Cop15 دولت‌ها وظیفه دارند مسیری برای زندگی در محدوده‌های سیاره‌ای ترسیم کنند که اوضاع را به طور پایداری بهتر کند. از آنجایی که سرنوشت انسان با طبیعت پیوند ناگسستنی دارد، یک گروه بیمه سوئیسی تخمین زده است که بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی جهانی به عملکرد سالم جهان طبیعت وابسته است.

برخلاف فرایند آب و هوایی سازمان ملل که هدف مشخصی برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد، کنوانسیون تنوع زیستی سه هدف دارد: استفاده پایدار از تنوع زیستی، به اشتراک گذاشتن منافع حاصل از منابع ژنتیکی و حفاظت از تونع زیستی. در چارچوب این اهداف، مذاکره‌کنندگان باید بسته‌های نهایی مقابله خود را در مورد موضوعاتی از یارانه‌های زیان‌آور کشاورزی گرفته تا گسترش گونه‌های مهاجم ارائه داده و به تصویب برسانند.


پیش‌نویس «۳۰ در ۳۰» توافقنامه حفاظت از تنوع زیستی


در سرفصل‌های مربوط به Cop15، هدف حفاظت از 30 درصد از خشکی و دریا تا پایان دهه‌-‌معروف به «30 در 30» معرفی شده اما بیش از 20 پیش‌نویس دیگر وجود دارد که متن نهایی را تشکیل می‌دهند. به علاوه کارشناسان هشدار داده‌اند که گسترش مناطق حفاظت شده به تنهایی برای متوقف کردن زوال طبیعت کافی نیست.

اهداف دیگری شامل پیشنهادهایی برای محدود کردن گسترش گونه‌های مهاجم، کاهش و استفاده مجدد از 500 میلیارد دلار یارانه‌های مضر برای محیط‌ زیست و افشای فعالیت شرکت‌های چندملیتی که در حال ضرر زدن به طبیعت هستند، باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین هنوز چیزهای زیادی برای توافق باقی مانده و ممکن است همه چیز در مونترال تغییر کند.


نگرانی از سرنوشت کاپ ۱۵ مشابه توافق آیچی


به گزارش موسسه بین‌المللی توسعه پایدار، مذاکرات برای چارچوب جدید جهانی تنوع زیستی جایگزین برنامه استراتژیک برای تنوع زیستی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ معروف به اهداف آیچی با توافق طرفین در سال ۲۰۱۰ مرتبط است. این توافق قرار بود تلاش‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از تنوع زیستی را در کنوانسیون تنوع زیستی به فراتر از توافقات کاغذی هدایت کند و دولت‌ها قول داده بودند که از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی را به نصف کاهش دهند. همچنین قرار بود کشورها ذخایر طبیعی را تا سال ۲۰۲۰ به ۱۷ درصد از مساحت جهان گسترش دهند.

اما چون نحوه اندازه‌گیری پیشرفت اهداف آیچی مشکل بود، این توافق از هر جهت شکست خورده به حساب می‌آید. همچنین با توجه به اینکه تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال از دست رفتن هستند، فعالان انتظار دارند که کاپ ۱۵ یک استراتژی جایگزین جاه‌طلبانه و قرص و محکم بچیند.

زیرا بشریت با بالاترین نرخ انقراض در تاریخ حضورش در کره زمین مواجه است، به طوری که یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در حال حاضر در معرض خطر انقراض قرار دارند که بسیاری از آنها در طی چند دهه اخیر از دست رفته‌اند. از طرفی از آنجایی که نتایج کاپ‌های اقلیمی تا کنون چندان چنگی به دل نمی‌زنند، بسیاری نگرانند که این توافق هم به سرنوشت مشابه سایر اجلاس سران کشورها دچار شود.

نظر شما