شناسهٔ خبر: 57553796 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

با رأی بالای نمایندگان مجلس؛

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی شد

جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس برگزار شد. در این جلسه که بدون حضور سیدابراهیم رئیسی، برگزار شد، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، […]

صاحب‌خبر -

جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس برگزار شد. در این جلسه که بدون حضور سیدابراهیم رئیسی، برگزار شد، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، حمید سجادی وزیر ورزش،  محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عیسی زارع پور وزیر ارتباطات حضور داشتند.
عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، ضمن ارائه گزارش کمیسیون عمران در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای دکتر مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت :در حدود ۱۹۰ عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی می شود.
برنامه های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می باشد.
با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت رئیس دیوان محاسبات، معاون رئیس جمهور و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و برنامههای پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و بکارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و افزون‌طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.
کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.
ذبیح الله اعظمی ساردوئی در توضیح گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی فقط یک وزارتخانه نیست بلکه به مثابه پیشران توسعه کشور میباشد. لذا از یک سو به موضوع راه ها و حوزه پرحجم حمل ونقل (محصولات کشاورزی و….) واداره بنادر که بخش بزرگی از فعالیتهای زیربنایی بوده، سروکار دارد، و از طرف دیگر مسئولیت ساماندهی مسکن شهروندان را برعهده دارد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: گستردگی حوزه وظایف این وزارتخانه است که قطعاً نمایندگان مجلس را برای انتخاب فردی با تخصص و تجربیات مدیریتی ارزنده برای تصدی کرسی این وزارتخانه مجاب خواهد کرد. لذا در اجرای ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه از جانب ریاست مجلس شورای اسلامی به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش جمع بندی این کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی در مورخ ۱۴/۹/۱۴۰۱  تشکیل
و انجام گرفت.
وی در توضیح شرح استعلامات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی گفت: بذرپاش دانش آموخته رشته فنی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و در مقطع دکترای تخصصی در رشته مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی است. همچنین از جمله سایر سوابق در خصوص ایشان می‌توان به عضویت در بسیج سازندگی رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، رئیس هسته مشاوران جوان شهرداری تهران، مدیر فرهنگسرای خاوران، مدیرمسئول روزنامه وطن امروز و استفاده از این رسانه در بصیرت افزایی و مقابله با فتنه گران در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد.
کیومرث سرمدی واله، در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اینکه رئیس جمهور بعد از گذشت این مدت از عمر دولت با پایش و توجه به وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، اقدام به ترمیم کابینه با استفاده از نیروهای جوان، با انگیزه و خلاق کرده است، جای تشکر دارد و زمینه همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی را آماده می‌کند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه یک وزارتخانه بزرگ، کلیدی و مرتبط با نیاز اساسی مردم است و اگر به دنبال عدالت و نزدیک کردن مردم به یکدیگر هستید، این وزارتخانه به جهت فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها محسوب می‌شود.
وی افزود: موضوعات اجاره‌بها و مسکن امروز به شدت مردم را دچار معضلات فراوان کرده است از جمله راهبردهای وزارت راه و شهرسازی، بهبود راه‌های کشور که امروز تصادفات و خسارات فراوان را شاهد هستیم از جمله مأموریت‌های این وزارتخانه است. امروز کارهای زمین‌مانده فراوانی در بحث مسکن وجود دارد و شاهد هستیم که مسکن از تورم و افزایش قیمت‌ها تأثیرپذیر است.
حسین حاتمی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: علاوه بر ویژگی های فردی آقای بذرپاش، وی دکترای مدیریت تکنولوژی داشته، بنابران رشته تحصیلی اش مرتبط است.
نماینده مردک کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس یازدهم افزود: مقام وزارت، مقام سیاسی و اجرایی است، مانند نمایندگی، و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد؛ سوابق آقای بذرپاش در دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری، مشاور شهردار تهران و… کارنامه درخشانی را برای وی به یادگار گذاشته است.
وی با بیان اینکه در برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مسائل و مشکلات حوزه های مربوطه احصا شده است، اضافه کرد: ناترازی بازار مسکن، تورم بازار مسکن، راهکارهای تامین مالی ساخت مسکن، توسعه خطوط ریلی، اتمام پروژه های نیمه تمام حوزه مسکن و راه، ارتقای خدمات هوایی، کشتیرانی و… از جمله برنامه های آقای
بذرپاش است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه معادلات چند مجهولی حوزه راه و شهرسازی فقط با مدرک مهندسی عمران قابل حل نیست، تصریح کرد: این حوزه به مدیریتی توانمند نیاز دارد که بذرپاش دارای این شایستگی است؛ وی تامین مالی را می شناسد و تعامل با سایر قوا را می داند.
حاتمی اضافه کرد: ابهامات و اتهامات و دروغ پراکنی هایی که در حق ایشان شد، هر چند پیش از ورود به دیوان محاسبات منتفی شد و آن را وارد نمی دانیم، اما سکوت وی در برابر هجمه های ناجوانمردانه در بیرون و داخل مجلس نشان دهنده تعهد ایشان است.
مجتبی توانگر  در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز روز دانشجو است و سوابق انقلابی بذرپاش در جنبش دانشجویی از یادها نرفته است اما آقای رئیسی اجازه ندهید با این انتخاب بر جنبش دانشجویی بذر ناامیدی پاشیده شود.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت راه و شهرسازی وظیفه تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم را دارا است و پس از گذشت بیش از یک سال از عمر دولت مشخص شد که رستم قاسمی که به حرمت این روزها خداوند به ایشان سلامت دهد، مدیری توانمند بود اما به دلیل اینکه تجربه و تخصص در حوزه مسکن نداشت عملاً اقدامی در این حوزه انجام نشد.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم اظهار کرد: وقتی می خواهیم به فردی رأی بدهیم باید شاخصه تخصص، تجربه و برنامه را مورد بررسی قرار دهیم؛ در حوزه تخصص با توجه به اینکه یک میلیون مهندس و فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین المللی فعالیت می کنند، آیا یک نفر نبود که به مجلس معرفی کنید؟
وی افزود: عنوان می شود در عرصه مدیریتی موفق هستند، اما همانطور که آقای فرموده اند در جایی که موفق بوده اید همانجا بمانید و به مردم
خدمت کنید.
یوسفی گفت: با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید اذعان کرد برنامه ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم و نشنیدم که قابل پایش باشد؛ در حوزه حمل و نقل ۲۳۹ هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که اعتبار امسال آن ۲۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده ۲۱ هزار میلیارد تومان است در حالی که نیاز ما در این حوزه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که هیچ برنامه ای در این حوزه وجود ندارد و فقط عنوان می شود که باید تامین مالی صورت بگیرد، اما از کجا؟!
سپس مهرداد بذرپاش در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریک روز دانشجو در بخشی از دفاع از برنامه های خود گفت: امروز می خواهم درباره پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم. امروز درباره مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم که کمتر از آن در تراز مجلس و شأن نمایندگان نیست.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می رساند، ادامه داد: در این وزارتخانه  صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.
وی بیان کرد: این ۵ صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، از جمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.
بذرپاش با بیان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: با این حال ۵ صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است، در حوزه ریلی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم ، نمایندگان و دولت را درآورده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان
در این باره سوال کنند.
بذرپاش گفت: در این چند روز مسلئه منابع ناکافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام موضوع اصلی بود که همواره مورد سوال قرار می‌گرفت که همه بخش‌های ریلی، جاده‌ای، آزادراهی، روستایی، هوایی، خرید واگن و لوکومتیو و … را شامل می‌شد بنابراین همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.
وی تصریح کرد: بنابراین باید اذعان کرد بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است؛ به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیستم؛ ردیف‌های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی‌شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم‌ها و ابزارهایی استفاده کنیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت ۴ میلیون مسکن  پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و … مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه‌ایم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود. آیا می‌توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش‌بینی کرد.
بذرپاش در این راستا بیان کرد: ۴ میلیون مسکن ضرب در ۱۰۰ مترمربع می‌شود ۴۰۰ میلیون مترمربع و اگر میانگین متری ۷ میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و ۸۰۰ همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و ۸۰۰ همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.
وی با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می‌توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال‌ها وجود دارد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: همه در یک کشتی نشسته‌ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می‌شود؛ مگر می‌‌شود برای
مردم کار نکنیم.
وی ادامه داد: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده‌ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در حوزه ریلی ۳۰ درصد پیش‌بینی شده اما اکنون ۱۰ درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی‌یابند و انگیزه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه‌ها کاهش می‌یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی‌ترین برنامه‌های این دستگاه
به شمار می‌رود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن و شهرسازی باید چند اقدام صورت بگیرد، بیش از ۲۸۰۰ همت منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن سازی قرار است کار کنیم، یکی از مشکلات این است که زمین احتکار شده، دولت ها و مجلس های مختلف آمده اند و رفته اند و قیمت ملک افزایش یافته است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر داریم که باید به اتمام برسانیم، موضوعی که باید برای آن فکری کنیم، طرف تقاضا است، بخشی از منابع سهم آورده متقاضیان است، در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند و واریز وجه داشته اند، اکنون در سمت تقاضا دچار مشکل هستیم. زمانی که سهم آورده به ۴۰۰ میلیون می رسد و قیمت یک واحد ۸۰۰ میلیون تومان تمام می شود، اقشاری که جزو دهک های پایین هستند و باید این واحدها را خریداری کنند، در تامین منابع اولیه دچار مشکل می شوند و نمی توانند آورده اولیه را تامین کنند.
بذرپاش گفت: باید در تامین آورده اولیه تجدیدنظر شود و طرف متقاضی تشویق شود، پروژه مسکن در فرمول قبلی نیز می تواند بخشی از نیازها را پوشش دهد، باید ظرفیت جذب وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: موضوع بعدی تامین مالی از روش های دیگر است، مولدسازی دارایی ها باید در اولویت اصلی کاری قرار بگیرد، در قانون نیز اوراق بهادارسازی دارایی ها، مولدسازی دارایی ها و موارد دیگر آمده است، چرا این موارد انجام نشده و نمی شود؟ بخشی از اقداماتی که باید برای مولدسازی دارایی ها انجام شود، در ریز برنامه ها آمده است، حتما فرصت نشده این موارد را مطالعه کنند، از منتقدان درخواست دارم این موارد را
مطالعه نمایند.
بذرپاش خطاب به نمایندگان، گفت: شما مشاوران وزارت راه و شهرسازی هستید و باید با یکدیگر باشید چرا که زمانی که با هم هستیم قوی می شویم اما اگر جدا باشیم دیگر قوی نیستیم.
وی ضمن تشکر از اعتماد رئیس جمهور، گفت: کشور دریای ثروت و منابع است و قرار نیست که مطرح کنیم که پول نداریم. ما متاسفانه بلد نبودیم که مردمی سازی کنیم که به فضل خدا کمک شما، دولت و رئیس جمهور این امر محقق می شود.بذرپاش در پایان از رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل حمایت هایی که از وی زمانی که در دیوان محاسبات حضور داشت، انجام داده بود تشکر کرد.
در نهایت دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با  ۱۸۷ رأی موافق، ۶۴  رأی مخالف، ۷  رأی ممتنع و ۵ رأی باطله از مجموع  ۲۶۳ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه راه و شهرسازی را
به بذرپاش سپردند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام نتیجه رأی اعتماد به مهرداد بذرباش، گفت: برای ایشان آرزوی موفقیت دارم. ان شاءالله ایشان در این وزارتخانه که یکی از مهم ترین وزارتخانه های زیرساختی در حوزه حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و در حوزه جاده ها و مخصوصا حوزه مسکن که امروز دغدغه جدی مردم است، با کمک دولت و مجلس موفق شود.

نظر شما