شناسهٔ خبر: 57551787 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وزیر بهداشت: ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم اضافه شد

ایرنا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به ظرفیت مراکز درمانی کشور اضافه شد.

صاحب‌خبر -
 

بهرام عین‌اللهی روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، افزود: ایجاد هفت هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی دیگر نیز تا پایان سال جاری هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه هر هفته آمادگی افتتاح مراکز درمانی متعدد در کشور وجود دارد، بیان کرد: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا کنون موفقیت‌های چشمگیری در حوزه بهداشت و درمان به دست آمده که اولین و مهمترین آن در راستای تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در کنترل ویروس کرونا بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در شرایطی دولت سیزدهم مسئولیت گرفت که روزانه ۵۰ هزار مراجعه کرونایی، ۲۰ هزار نفر بستری، هشت هزار نفر بیمار بدحال در کشور وجود داشت و روزانه بیش از ۷۰۰ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دادند.

عین‌اللهی اظهار داشت: قبل از دولت سیزدهم ۱۸ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود اما با روی کار آمدن دولت مردمی، کار تزریق واکسیناسیون با حجم بالا شروع شد و تاکنون ۱۵۵ میلیون دُز واکسن کرونا تزریق شده در دُز اول ۹۶ درصد، دُز دوم حدود ۹۰ درصد و در مجموع ۷۵ درصد کل جمعیت کشور تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: این موفقیت با کمک مردم و دانشمندان و کادر بهداشت و درمان در یک مدت کوتاه صورت گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا آذرماه سال گذشته، ۱۲۲ هزار فوتی بر اثر این بیماری در کشور ثبت شد و از آذرماه ۱۴۰۰ تاکنون ۱۴ هزار نفر فوت کرده‌اند، که این آمار نشان دهنده موفقیت کنترل بیماری در کشور است.

عین اللهی گفت: دانشمندان ایرانی در تولید واکسن بسیار موفق عمل کردند و ۶ مرکز تولید واکسن با انوع و اقسام پلتفورم‌ها فعالیت داشتند و امروز در شرایطی قرار داریم که نه تنها بی‌نیاز از واکسن هستیم بلکه می توانیم صادرات هم داشته باشیم و با داشتن تکنولوژی واکسن‌های پیشرفته، برای هر نوع تهدید بیماری دیگر هم امکان تولید واکسن وجود دارد.

وی یادآور شد: کادر پزشکی کشور در دوارن دفاع مقدس فداکاری‌های خوبی داشت، بعد از آن یک خطاهایی دیده شد اما در دوران کرونا آبروی خوبی را به دست آورد و حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در این مدت تقدیم شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: با توجه ویژه مجلس شواری اسلامی، امسال ۶ هزار میلیارد تومان به حوزه بیمه سلامت اختصاص یافت که در راستای آن ۶ میلیون نفر از سه دهک پایین جامعه بیمه رایگان شدند و تنها حدود یک تا یک و نیم میلیون نفر دیگر در کشور بدون بیمه هستند که تحت پوشش قرار دادن آنها نیز در دستور کار قرار دارد.

عین اللهی با بیان اینکه تعرفه پرستاری در سال ۱۳۸۶ تصویب و تا امسال اجرایی نشده بود، بیان کرد: با توجه مجلس شواری اسلامی و تلاش های صوت گرفته، پنج هزار میلیارد تومان نیز به این مهم اختصاص یافت و تعرفه پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت و هیات دولت به تصویب رسید و ماه گذشته اجرایی و پرداخت شد.

وی تصریح کرد: امسال در خصوص ظرفیت پزشکی، ۱۰ هزار و ۶۰۰ دانشجو پذیرش شده که این رقم در سال گذشته، هفت هزار نفر بود و امسال برای نخستین بار در طول تاریخ انقلاب، چهار هزار دانشجوی تخصصی در همه رشته‌ها جذب شده که آینده کشور را تضمین می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: رتبه علمی کشور ۱۶ بوده که امسال به ۱۵ ارتقا یافته و در بحث کارهای حوزه سلامت دانش بنیان نیز با افزایش ۴۳ درصدی همراه بوده و حدود ۱۲ پارک علم و فناوری و شهرک‌های دانش بنیان ایجاد شده است.

عین اللهی یادآور شد: تا سال گذشته برای تهیه داروی کشور ارز ترجیحی اختصاص داده می شد و این مهم زمینه قاچاق دارو را هم به داخل و هم به 400 میلیون جمعیت کشورهای همسایه از جمله عراق، پاکستان و افغانستان را فراهم کرده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و حذف ارز ترجیحی این مهم ساماندهی شد.

وی گفت: به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به افراد، فاکتورها و پیش فاکتورها واقعی نبود و برای رفع این مشکل، مجلس شورای اسلامی امسال اجازه داد تا وزارتخانه بتواند در بحث دارو ارز ترجیحی را به نیمایی تغییر دهد و در این راستان طرح دارویار کلید خورد و با این اقدام اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی به مصرف کننده نهایی داده شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ۸۵۰ مرکز بهداشتی در دولت سیزدهم افتتاح شده و تا پایان سال نیز ۲ هزار مرکز دیگر هدفگذاری شده است.

عین اللهی اظهار داشت:در اغتشاشات اخیر ۱۲۰ دستگاه آمبولانس دچار آتش سوزی شدند که برخی از آنها قابل استفاده نیستند و از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود نسبت به اختصاص اعتبارات لازم برای تامین چند دستگاه آمبولانس اقدام کند.

سفر به شهرستان‌های اراک و شازند و بازدید و افتتاح چند طرح بهداشت و درمان از مهمترین برنامه های سفر یک روزه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان مرکزی است.

برچسب‌ها:

نظر شما