شناسهٔ خبر: 57548929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

استعفای مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترکیه بخاطر دعوا بر سر افزایش قیمت

استعفای جنجالی در ترکیه /دردسر بزرگ اردوغان در آستانه انتخابات

با وجود تورم سرکش، بانک مرکزی ترکیه در ماه گذشته با کسر ۱.۵ درصدی نرخ بهره، آن را به ۹ درصد کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مدیر سوپرمارکت‌های بی‌آی‌ام ادعای بی‌دلیل بودن افزایش قیمت محصولاتش را رد کرد. اظهارات او تهدیدهایی را از سوی حزب متحد اردوغان برانگیخت و مدیر بی‌آی‌ام در نهایت مجبور به استعفا و عذرخواهی شد.

آنطور که  بلومبرگ  گزارش داده، یکی از مدیران ارشد یک سوپرمارکت زنجیره‌ای بزرگ ترکیه، بعد از مقصر دانستن تورم بالای کشور در افزایش قیمت‌ها مجبور به استعفا شد.

«گالیپ آیکاک»، مدیر ارشد علمیاتی فروشگاه‌های بی‌آی‌آم، در ۴ دسامبر از سمت خود به عنوان مدیر و عضو هیأت مدیره اتحادیه فروشندگان مواد غذایی استعفا داد. او از حزب حرکت ملی که متحد رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان است، به خاطر اظهاراتش عذرخواهی کرد.

او سی‌ام نوامبر در سخنرانی گفته بود: کسانی که شرکت‌ها را به خاطر تورم ۸۴.۴ درصدی سرزنش می‌کنند، بی‌اخلاق و گستاخ‌ هستند. سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۴ درصد بوده و حتی اگر تمام آن را حذف کنیم، تورم پایین نخواهد آمد.

مدت‌هاست که فروشگاه‌های بزرگ از جمله بی‌آی‌ام، توسط مقامات ترکیه و رسانه‌های حامی دولت، به افزایش قیمت غیرمنطقی متهم می‌شوند. ماه پیش نیز آن‌ها را جریمه و سایر مجازات‌ها تهدید کرد. متحدان اردوغان نیز نفوذ تروریست‌ها را علت افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

این درگیری نشان‌دهنده اهمیت تورم مواد غذایی است که در ماه نوامبر به ۱۰۲ درصد رسیده و به نزاع سیاسی انتخابات سال آینده تبدیل شده است.

اردوغان از زمان به قدرت رسیدنش در ۲۰ سال گذشته، به بهای بی‌ثباتی قیمت‌ها و سقوط ارزش پول ملی، به شرکت‌ها وام ارزان و کم‌بهره می‌داد که باعث شد تورم به بالاترین حد خود در دو دهه گذشته برسد.

با وجود تورم سرکش، بانک مرکزی ترکیه در ماه گذشته با کسر ۱.۵ درصدی نرخ بهره، آن را به ۹ درصد کاهش داد.

معاون حزب حرکت ملی در اول دسامبر در توئیتر نوشته بود که حزبش دست کسانی که معیشت مردم را به خطر می‌اندازند خواهد شکست.

رسانه‌ها گزارش دادند که رهبر یک گروهک ملی‌گرا نیز آیکاک را در شبکه‌های اجتماعی تهدید کرده است.

آیکاک از مصاحبه تلفنی با بلومبرگ امتناع کرده و تأکید کرده که اظهاراتش روشن و کافی است.

برچسب‌ها:

نظر شما