شناسهٔ خبر: 57548674 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

به بهانه برگزاری چهارمین کنگره بزرگداشت ۲۰۰ شهید مسجد فاطمیه؛

سنگری که نردبانی به عرش شد

«عنوان مسجدی که بیشترین شهید دوران دفاع مقدس را تقدیم نظام کرده، بهترین معرف مسجدفاطمیه و هر ۲۰۰ لاله‌ای که از این مسجد به سمت عبودیت پر کشیدند، کامل‌ترین معرفی از پایگاهی است که پامنبری‌هایش هر کدام علی‌اکبری در راه حسین شدند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای کسانی که با تاریخ انقلاب اسلامی در اصفهان آشنایی دارند، «مسجد فاطمیه» نامی شناخته شده است؛ مسجدی که در شمالی‌ترین نقطه شهر و در راسته خیابانی که این روزها به لاله شهرت یافته، قرار گرفته است.

عنوان مسجدی که بیشترین شهید دوران دفاع مقدس را تقدیم نظام کرده، بهترین معرف مسجد فاطمیه و هر ۲۰۰ لاله‌ای که از این مسجد به سمت عبودیت پر کشیدند، کامل‌ترین معرفی از پایگاهی است که پامنبری‌هایش هر کدام علی‌اکبری در راه حسین شدند، شهدایی که از همان اول پای انقلاب و جنگ ایستاده بودند و خیلی قبل‌تر از انقلاب ریشه دینی‌شان محکم و تربیت شده بودند، برای روزی که پای کار بیایند و کاری کنند کارستان، همانی که از آن‌ها انتظار می‌رفت.

اعزام بیش از ۱۰۰۰ رزمنده از مسجد فاطمیه به جبهه

مسجد فاطمیه این شب‌ها شاهد برگزاری چهارمین کنگره بزرگداشت ۲۰۰ شهید این مسجد با عنوان «با این ستاره‌ها» است که به همت خانواده معظم شهدا، هیئت امنای مسجد، اهالی محل و بسیجیان تدارک دیده شده است.

«مجتبی رنجبران» رئیس چهارمین کنگره شهدای مسجد فاطمیه با بیان اینکه این مسجد یکی از پایگاه‌های فعال مبارزاتی در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، می‌گوید: با شروع دوران دفاع‌مقدس، مسجد یکپارچه به پایگاه اعزام نیروها و پشتیبانی از خط مقدم تبدیل شد، به طوری که بیش از ۱۰۰۰ رزمنده از اهالی این محل و از همین مسجد راهی جبهه‌ها شدند که ۲۰۰ تن از این رزمندگان به درجه رفیع شهادت رسیدند، ۶۵ نفر جانباز شدند و ۵ نفر نیز به اسارت نیروهای عراقی درآمدند که هم‌اکنون لقب با افتخار «آزاده» را یدک می‌کشند.

وی با اشاره به تربیت بعضی از فرماندهان شهید دفاع مقدس ازجمله حاج‌اکبر آقابابایی، سیدمرتضی امیدیان و حسن قربانی در این مسجد می‌افزاید: دیوارهای مسجد فاطمیه مزین به تصاویر شهدایی است که برای سربلندی این خاک از جان شیرین خود گذشتند تا هیچ‌گاه فراموش نکنیم امروزه در سایه فداکاری چه کسانی با امنیت زندگی می‌کنیم.

رئیس چهارمین کنگره شهدای مسجد فاطمیه ادامه می‌دهد: جدای از اعزام نیرو به جبهه‌ها، این مسجد به دلیل جایگاهی که میان مردم داشت و مورد اعتماد و اطمینان آنان بود، به پایگاهی برای پشتیبانی از جبهه‌های نبرد هم تبدیل شده بود و با تشکیل ستادی در مسجد فاطمیه برای کمک به جبهه‌ها کمک‌های مردم از ارزاق و پول، جمع‌آوری می‌شد تا به دست رزمنده‌ها برسد.

نقش تأثیرگذار مساجد در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس

وی با بیان اینکه تربیت یاران حسین زمان برای مبارزه با استکبار در این مسجد در دوران بعد از دفاع مقدس نیز ادامه یافته است، می‌گوید: شهید محمدجواد قربانی از شهدای مدافع حرم و شهید امید اکبری از شهدای مدافع امنیت نیز از پامنبری‌های مسجد فاطمیه بودند که به مقام «عند ربهم یرزقون»  دست یافتند.

رنجبران با اشاره به نقش تأثیرگذار مساجد در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های جدید می‌افزاید: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری بر زنده نگه‌داشتن یاد شهدا از سال ۹۴ اجرای کنگره بزرگداشت ۲۰۰ شهید مسجد فاطمیه کلید خورد و کتابی با عنوان با این ستاره‌ها که شامل خاطرات و بخش‌های از زندگی این شهدا است، توسط اعضای ستاد کنگره به زیر چاپ رفت.

وی با بیان اینکه چهارمین دوره کنگره بزرگداشت ۲۰۰ شهید مسجد فاطمیه همزمان با ایام فاطمیه در حال برگزاری است، ادامه می‌دهد: در این کنگره سعی شده است با زبانی جدید و با استفاده از هنر، تفکرات رزمندگان اسلام در دفاع مقدس به نسل جدید انتقال یابد و گام مؤثری در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برداشته شود.

سنگری که نردبانی به عرش شد

نظر شما