شناسهٔ خبر: 57548668 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

ویژگی‌های کاخ عالی قاپو

ویژگی‌های کاخ عالی قاپو سبب شده است که این کاخ به یکی از کاخ‌های بی‌نظیر گردشگری و تاریخی در شهر اصفهان، مبدل گردد.

صاحب‌خبر -

سلام نو-سرویس گردشگری: ویژگی‌های کاخ عالی قاپو آن را به یکی از جذاب‌ترین، منحصر بفردترین و محبوب‌ترین بناهای تاریخی در اصفهان، مبدل نموده است. کاخ عالی قاپو به جهت برخورداری از معماری‌ فوق‌العاده و نمای منحصر به فرد، به عنوان یکی از بهترین مکان‌های گردشگری در اصفهان شناخته شده است. این مکان سالانه مورد بازدید بسیاری از هنرمندان طراحی، معماری و گردشگران داخلی و خارجی، قرار خواهد گرفت. اگر بخواهیم به ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد این کاخ اشاره کنیم، قطعا زمان زیادی را باید صرف توصیف آن نمود.

در این کاخ می‌توان شاهد بسیاری از معماری‌های خارق العاده، کاشی کاری‌ها، مینیاتورها و غیره باشید. در ادامه به ذکر ویژگی‌های منحصر بفرد و متمایز کننده‌ی این بنا، می‌پردازیم. هدف از ذکر این ویژگی‌ها، دستیابی به اطلاعات دقیق برای برخورداری از آگاهی مناسب خواهد بود.

از ویژگی‌های کاخ عالی قاپو چه می‌دانید؟!؟

زمانی که سخن از ویژگی‌های کاخ عالی قاپو سخن به میان می‌آید، تصویری از اصالت ایرانی، هنر و معماری خاص، در ذهن‌ها رقم می‌خورد. کاخ عالی قاپو به نوعی بیانگر: شکوه و اقتدار تاریخ باستانی ایران به شمار می‌رود. قبل از اینکه به ذکر ویژگی‌های این کاخ پردازیم، بهتر است بدانید که: این کاخ در کدام منطقه قرار گرفته است؟! یکی از خصوصیات و ویژگی‌های این کاخ، محل قرار گیری آن می‌باشد.

محل قرارگیری این کاخ در میدان نقش جهان است. اگر به ضلع غربی میدان نقش جهان توجه کنید، شاهد این عمارت و جذابیت فوق العاده‌ی آن‌ خواهید بود. این عمارت در روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است. محل قرارگیری این عمارت به نحوی است که گردشگران و توریست‌ها می‌توانند به راحتی و در کمترین زمان، به آن دست یابند. پس از مراجعه به میدان نقش جهان، اولین چیزی که توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند، کاخ عالی قاپو خواهد بود.

تاریخچه کاخ عال قاپو:

اگر بخواهیم به یکی از مهمترین و ارزشمندترین ویژگی‌های کاخ عالی قاپو اشاره کنیم، حتما باید به تاریخچه آن اشاره کرد. قدمت این کاخ مربوط به سال ۹۷۱ تا ۹۷۷ می‌باشد. ساخت این بنا، چندین سال به طول انجامید. ساخت کاخ عالی قاپو در زمان شاه عباس اول آغاز شد. اما در همان زمان به طور کامل ساخته نشد. بلکه قسمتی از عملیات ساخت این کاخ، در دوره شاه عباس دوم انجام گرفت. پس از ساخت کامل این بنا، نوبت به مرمت و همچنین استفاده از تزئینات خارجی و داخلی کاخ بود. این عملیات نیز در زمان شاه سلطان حسین صورت پذیرفت. برای پی بردن به تاریخچه و قدمت این بنا، از کتیبه‌هایی که بر روی دیوار امارات درج شده بود، استفاده شده است.

به طور کلی محققان دریافته‌اند که: فرایند ساخت این کاخ در طی پنج مرحله صورت پذیرفته است. به طوری که در دوره صد ساله ساخت آن، شاهد اضافه نمودن برخی از بخشهای مختلف به این کاخ بوده‌ایم.در فرایند تولید این کاخ، از هنر بسیاری از معماران، هنرمندان و ... استفاده شده است.

ویژگی‌های کاخ عالی قاپو

محبوبیت به دلیل ویژگی‌های کاخ عالی قاپو

تعداد طبقات از جمله ویژگی‌های کاخ عالی قاپو:

اگر بخواهیم به یکی دیگر از ویژگی‌های کاخ عالی قاپو که سبب تمایز آن شده است اشاره کنیم، می‌توان از تعداد طبقات آن یاد کرد. این بنا در ۶ طبقه طراحی و تولید شده است. اما نمای این بنا، سخنی دیگر را در بر دارد. اگر از جلوی عمارت به آن نگاهی بیندازید، شاهد دو طبقه خواهید بود. در صورتی که اگر از طرفین آن را بررسی کنید، تعداد طبقات بیشتری را شاهد خواهید بود. این موضوع بیانگر معماری خارق العاده و بی نظیر آن زمان، بوده است. از خصوصیات ساخت این بنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتفاع: ۴۸ متر
  • تعداد طبقات: ۶
  • طبقه اول ورودی
  • طبقه دوم آبدارخانه
  • طبقه سوم ایوان ستون دار (مخصوص میهمان‌ها)
  • طبقه چهارم معروف به حرمسرای شاه عباس
  • طبقه پنجم خوابگاه شاه عباس
  • طبقه ششم تالار موسیقی

هر کدام از این طبقات با برخورداری از معماری منحصر بفرد و خصوصیات ویژه، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند. برای رسیدن به طبقات مختلف، می‌توان از راه پله‌ها استفاده نمود. اما باید توجه داشته باشید که برخی از این راه پله‌ها به درهای مخفی در کاخ، منتهی می‌شوند. از طبقه اول تا سوم می‌توان شاهد راه پله‌های راحت و مناسبی بود. اما از طبقه‌ی سوم تا ششم، شاهد راه پله‌هایی با طراحی گرد و تنگ، خواهیم بود.

ویژگی‌های کاخ عالی قاپو

خصوصیات و ویژگی‌های کاخ عالی قاپو

خصوصیات و جذابیت‌های شگفت انگیز در کاخ عالی قاپو:

ویژگی‌های کاخ عالی قاپو سبب محبوبیت بیش از پیش این کاخ شده‌اند. معماری تکرار نشدنی، طراحی‌های خارق العاده و بسیاری از ویژگی‌های دیگر در این کاخ، آن را به یک بنای مهم گردشگری در اصفهان مبدل نموده است. از جمله ویژگی‌های خاص و تکرار نشدنی در این کاخ، می‌توان از موارد زیر یاد کرد:

  1. معماری خارق العاده در تالار موسیقی: یکی از شگفت انگیزترین ویژگی‌های کاخ عالی قاپو، معماری خارق العاده‌ی تالار موسیقی آن است. در این تالار می‌توان شاهد بسیاری از گچبری‌های خارق العاده بود. این گچبری‌ها تاثیر بسزایی بر روی انعکاس صدا خواهند داشت.
  2. از دیگر ویژگی‌های این کاخ، می‌توان به ایوان آن اشاره کرد. نمای این ایوان به سمت نقش جهان است. در گذشته شاهان از این مکان برای مشاهده‌ی بازی‌ چوگان و ... استفاده می‌کردند. همچنین این مکان یکی از مکان‌های جذاب برای پذیرایی از مهمانان خاص به شمار می‌رفت.
  3. کاشی کاری‌ها و مینیاتورهای خارق العاده از دیگر ویژگی‌های این کاخ به شمار می‌روند. جذابیت آنها به اندازه‌ای است که سالانه توجه بسیاری از معماران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب می‌کند.

نظر شما