شناسهٔ خبر: 57548589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آخرین آمارها از معلولان شدید پشت‌نوبت دریافت حق‌پرستاری + رقم پرداختی بابت حق‌پرستاری

نجمه محمودی‌نیا

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ۱۳۷ هزار نفر افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پشت‌نوبت برای دریافت حق پرستاری و مددکاری هستند که از این تعداد حدود ۷۴ هزار نفر جزو چهار دهک اول قرار دارند که یکی از مهمترین اولویتهای سازمان بهزیستی حمایت از این چهار دهک است.

صاحب‌خبر -

علیرضا انجلاسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۱۳۷ هزار فرد دارای معلولیت برای دریافت حق پرستاری و حق مددکاری به عنوان پشت نوبتی در سامانه بهزیستی ثبت شده‌اند، اظهار کرد: ۷۴ هزار نفر از این افراد جز چهار دهک اول قرار دارند که یکی از شاخص‌های اولویت دار سازمان بهزیستی این چهار دهک هستند و مابقی این تعداد دهک‌های بالای چهار را شامل می‌شوند؛ این در حالیست که پشت نوبتی حق پرستاری افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی هر ماه صفر می‌شود و در این زمینه پشت نوبتی وجود ندارد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر اینکه «سازمان مکلف است با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت‌های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به خانواده‌ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام کند یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز غیردولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکل‌های مردم نهاد) ارائه کند، گفت: این ۱۳۷ هزار نفر افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند که طبق ماده ۷ قانون باید تحت پوشش قرار گیرند. سازمان بهزیستی نیز براساس منابع مالی در اختیار و با همت دولت  سعی در تحت پوشش قراردادن افراد پشت نوبتی حق پرستاری و مددکاری دارد.

انجلاسی در پاسخ به این سوال که به چه میزان بودجه برای به صفر رساندن پشت‌نوبتی‌های حق پرستاری نیاز است؟ بیان کرد: به دنبال سرانه‌ای که در تصویب‌نامه هفته گذشته مصوب شد، حق پرستاری از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسیده و به عبارتی باید این ۱۳۷ هزار نفر ماهانه یک میلیون و دویست هزارتومان دریافت کنند.

انتهای پیام

نظر شما