شناسهٔ خبر: 57548304 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هیچ لایه نمکی در مخزن سد چمشیر وجود ندارد/ پلمپ ۲ چاه‌ نفت درون مخزن

سحر بابایی

یک کارشناس حوزه منابع آبی گفت: تعدیل کیفی رودخانه زهره از مهمترین اهداف ساخت سد چمشیر است و بر مبنای برنامه بهره‌برداری به روز شده این مهم تحقق پیدا خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

سید باقر حسینیا، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آبگیری سد چمشیر در دی ماه سال جاری اظهار کرد: مسائل و مباحث زمین‌شناسی عمدتا مواردی است که بر مبنای شواهد و مدل‌سازی بنا شده و تفاوت مدل‌های می‌تواند به خروجی‌های متعدد ختم شود.

وی در بیان اتهامات وارده شده به سازند مخزن سد چمشیر اظهار کرد: زمین‌شناسان متعددی از دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه شیراز و دانشگاه امیرکبیر، مخزن سد را بررسی کرده‌اند و نتیجه این بررسی‌ها هم عمدتا در مقاله‌های علمی منتشر شده و هیچگونه رخنمون نمک در هیچ کجای مخزن دیده نشده است.

این کارشناس حوزه منابع آبی افزود: مطالعه گمانه‌های حفر شده بیانگر فاصله بالای ۳۰۰ متری بین ممبر نمکی گچساران و فضای سد است و این یعنی مسئله انحلال نمک عملا در مخزن سد چمشیر رد است. حسینیان گفت: متاسفانه گزاره‌های زمین‌شناسی از زبان افرادی منتشر می‌شود که اساسا در این علم فعالیتی نداشته‌اند، همین مسئله وجود گزاره‌های متعدد غلط را تایید می‌کند.

وی تاکید کرد: ساخت یک سد، نیازمند مطالعات گسترده‌ای است و این مطالعات در رابطه با سد چمشیر توسط نهادهای متعدد مشاور و پژوهشی انجام شده و تک تک مساول به بحث گذاشته شده است.

این کارشناس حوزه منابع آبی ادامه داد: تعدیل کیفی رودخانه زهره از مهمترین اهداف ساخت سد چمشیر است و بر مبنای برنامه بهره‌برداری به روز شده این مهم تحقق پیدا خواهد کرد.

حسینیان گفت: جریان منتقد سد دست به دامان زمین‌شناسی شده تا با طرح پیچیدگی‌های این رشته از آبگیری سد جلوگیری کند اما تمامی مستندات از جمله نبود رخنمون نمک و اطلاعات گمانه‌های در کنار مدل ژئوفیزیکی، ادعاهای زمین‌شناسی برای عدم آبگیری سد را تکذیب می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود چاه نفت در محدوده مخزن گفت: بر اساس اطلاعاتی که بنده از بازدید میدانی داشتم، ۲ حلقه چاه نفت موجود در مخزن مطابق ضوابط زیست محیطی با بتن خاص پر شده و در اصطلاح پلمب شده است و نگرانی در این زمینه مطابق جزئیات عملیات اجرای پلمب وجود ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما