شناسهٔ خبر: 57548159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

همه چیز درباره عباس توانگر

صاحب‌خبر -

اعتماد نوشت: عباس درويش توانگر؛ فردي كه نام او در اين مدت زياد شنيده شده است. از مديران ارشد و به روايت‌هاي خبرهاي به‌جا مانده در فضاي اينترنت، قائم‌مقام خبرگزاري فارس است. خبرگزاري‌اي كه سال‌هاست درباره آن «نزديك به برخي نهادها» هم پس از قيد منبع خبر، مي‌آيد. نام توانگر با هك شدن خبرگزاري فارس از سوي گروه هكري «بلك‌ريوارد» و انتشار اطلاعات هك‌شده بر سر زبان‌ها افتاد. در جريان انتشار اطلاعات هك‌شده، نام او به عنوان نويسنده بولتن‌هايي براي سردار حسين سلامي، فرمانده كل سپاه پاسداران ذكر شده است. «فارس» در بيانيه‌اي وجود اين بولتن‌ها را تاييد كرد و گفت كه «جزوه مربوط به رصد شنيده‌هاي محافل رسانه‌اي، شايعات فضاي مجازي و ادعاهاي رسانه‌هاي بيگانه كه امكان صحت‌سنجي آن براي خبرنگاران فارس ميسر نبود، جهت بهره‌برداري رسانه‌اي و خنثي‌سازي شايعات آرشيو شده يا براي آگاهي برخي مسوولان و موثرين ارسال مي‌شد.»
 اما موضوع مهم‌تر اين است كه عباس توانگر كيست؟ او برادر بزرگ‌تر مجتبي توانگر نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي است. عباس توانگر از سوي رسانه‌هاي اصولگرا، از جمله افراد ارشد اين رسانه‌ها توصيف شده بود؛ البته سال‌هاي قبل و پيش از اين ماجراها! او فعاليت رسانه‌اي خود را از دهه 60 و با حضور در روزنامه محافظه‌كار «رسالت» آغاز كرد و ازجمله نخستين نسل روزنامه‌نگاران اين روزنامه اصولگراي سنتي است. او همچنين سابقه حضور در جبهه‌هاي جنگ تحميلي 8 ساله را دارد و جانباز هم هست. عباس توانگر پس از روزنامه رسالت بين خبرگزاري‌هاي فارس و تسنيم در رفت و آمد بود. با راه‌اندازي خبرگزاري فارس در سال‌هاي پاياني دهه 70 خورشيدي به اين خبرگزاري نقل مكان كرد. پس از فارس، از ابتداي تشكيل خبرگزاري تسنيم حداقل تا سال 1396 قائم‌مقام خبرگزاري تسنيم بود. درباره خبرگزاري تسنيم هم مانند فارس، از «نزديك به برخي نهادها» ياد مي‌شود. او سال 1391، با شكايت دولت محمود احمدي‌نژاد، پس از احضار به دادسراي فرهنگ و رسانه پس از چند ساعت بازجويي و بازداشت، عصر همان روز آزاد و به محل كار خود در خبرگزاري تسنيم بازگشته بود. او پس از تسنيم، بار ديگر به فارس بازگشت و در آنجا ماندگار شد. توانگر در كنار فعاليت رسانه‌اي، فعاليت‌هاي سياسي هم دارد. او از اعضاي قديمي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، يك تشكل سياسي محافظه‌كار در ايران است. توانگر سال 1400 در جريان انتخابات شوراي مركزي جمعيت ايثارگران، عضو اين شورا شد. 
اين چهره محافظه‌كار چنان بين سرشناسان اين جريان، شناخته شده و قابل احترام است/بود كه بسياري از آنها در مراسم ختم مادر مرحوم توانگر در سال 1396‌ -و در شرايطي كه قائم‌مقام خبرگزاري تسنيم بود- حاضر شدند؛ چهره‌هايي مانند احمد توكلي، حسين صفار هرندي، سردار مقدم‌فر، عباس سليمي نمين و…
 او سال 1392 و در قامت قائم‌مقام تسنيم، پس از آنكه روزنامه‌هاي اصلاح ‌طلب خاطره‌اي از هاشمي‌رفسنجاني از امام خميني درباره ارتباط با امريكا منتشر كردند، گفته بود: «جاي تعجب است كه روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب كه دايم ادعاي چندصدايي بودن دارند، چطور به خود اجازه مي‌دهند كه دست به انتخاب گزينشي مطالب مربوط به ايشان بزنند. به نظر من اين روزنامه‌ها بيشتر از اينكه بخواهند به دستگاه قضايي پاسخ دهند، بايد در افكار عمومي پاسخگوي نوع عملكرد خود باشند.»  او تاكيد كرده بود كه «در مواردي كه موضوعات مطبوعاتي به مسائل امنيتي وارد مي‌شود بايد برخورد قضايي با نشريه‌اي كه خلاف تامين امنيت حركت مي‌كند، انجام شود؛ والا در ساير موارد برخورد قضايي چندان جايز نيست و مي‌توان با تذكر و جريمه ازسوي هيات نظارت بر مطبوعات با چنين موضوعاتي برخورد شود.»
توانگر سال 1392 در جريان افتتاح دفتر تسنيم در بيرجند، اين خبرگزاري را «كانوني براي تربيت نيروي انساني موردنياز جبهه‌ رسانه‌اي انقلاب اسلامي به‌ منظور مقابله با قتل عام فرهنگي غرب» خوانده بود.
سال 1390 كه سعيد ذاكري يكي از روزنامه‌نگاران هفته‌نامه 9 دي بازداشت شده بود، در حالي كه 4 روز از بازداشت او مي‌گذشت، جمعي از خبرنگاران اصولگرا از‌جمله عباس توانگر در نامه‌اي به آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه وقت، خواستار آزادي او شدند. 
اما حالا نه ‌تنها كسي از اين جريان براي او نامه نمي‌نويسد و او را گردن نمي‌گيرند؛ بلكه صدا و سيما عليه او نيز گزارش تهيه و پخش مي‌كند و او را تنها يك خبرنگار جا مي‌زند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما