شناسهٔ خبر: 57545502 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گفتگو با مادر نگین و نازنین دم بخت

مادیات ملاک نیست. اما پسر باید جنم کار کردن داشته باشد

روزنامه جوان

آیا همه افراد به دلایل موجه از ازدواج فرار می‌کنند؟! اصلاً آیا همه افراد تمایل به تشکیل زندگی مشترک در قالب نهاد خانواده دارند؟!

صاحب‌خبر -

آیا همه افراد به دلایل موجه از ازدواج فرار می‌کنند؟! اصلاً آیا همه افراد تمایل به تشکیل زندگی مشترک در قالب نهاد خانواده دارند؟!
پذیرش مسئولیت و انتخاب کسی که قرار است در تمام لحظات ما تا ابد سهیم باشد، تصمیم سخت و در عین حال مهمی است! اگر این انتخاب به هر دلیلی با نتیجه منفی مواجه شود، تمامی ابعاد زندگی زوج و اطرافیان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، اما به هر حال اینگونه نیست که انتخاب غیرممکن و غیرقابل پیش‌بینی باشد. ازدواج و انتخاب درست از جمله مهارت‌هایی است که باید آن را کسب کرد. پرواضح است که هر کدام از افراد بنا به شرایطی که رشد کردند و تربیت یافتند، معیار‌های مختلفی برای انتخاب همسر آینده خود دارند، اما لزوماً همه این معیار‌ها صحیح نیست و برعکس گاهی معیار‌ها امکان جابه‌جایی را در تصمیم‌گیری‌ها دارند.
بعد از عبور از این موضوع که «سن» یکی از عوامل مهم در ازدواج است، اختلاف سنی یکی از ملاک‌های مهم در امر ازدواج است. روانشناسان اعتقاد دارند اختلاف سنی بیش از ۱۰ سال قابل احتیاط است. دلیل این احتیاط برخاسته از دو عامل مهم است:
یک: ممکن است نقش زن و شوهری بـا نقش‌های والد- فرزنـدی جابه‌جا و یکی از طرفین به کنترل‌گـری متوسل شـود.
دو: هر یک از زوج‌ها در مراحل متفاوتی از رشد خود دغدغه‌ها، نیاز‌ها و ارزش‌های ویـژه‌ای داشته باشند که همین امر باعث شود میزان تعامل و صمیمیـت آن‌ها و در نهایت رضایتمندی از زناشویی کاهش پیدا کند.
هر چند گفته می‌شود اختلاف سن به تنهایی عامل شکسـت یا موفقیـت یک ازدواج نیست و باید در کنار سایر معیار‌ها به آن توجه کرد، آنچه مهم بوده این است که تشابه ذهنی و وجود درک متقابل از جمله عواملی است که می‌تواند با وجود فاصله سنی، دو طرف را نزدیک به یکدیگر نگه دارد.
الهه مادر نگین و نازنین ۲۱ و ۲۳ ساله است؛ خانواده چهار نفره‌ای که ساکن غرب تهران هستند و به لحاظ اعتقادی تقیدات مذهبی دارند. هم الهه و هم نگین و نازنین ملاک اول و اصلی خود برای ازدواج را ایمان قرار داده‌اند. برای نگین دختر ارشد خانواده اولویت اصلی این است که همسر آینده نمـاز بخوانـد، روزه بگیـرد، بـه حلال و حـرام اعتقـاد داشـته باشـد، مشـروبات الکلـی مصـرف نکنـد، البته معیار این خانواده به عنوان اولویت اول و اصلی کاملاً درست و بجاست. امام حسن‌مجتبى (ع) در حدیثی می‌فرمایند: «دخترت را به ازدواج مردى با تقوا درآور، زیرا اگر دخترت را دوست داشته باشد، گرامى‌اش مى‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد به او ظلم نمى‌کند.»
بی‌شک کسی که تقوا داشته باشد، ترسی از خدا در وجود او شکل گرفته است. حالا این ترس یا تمایل به بهشت است یا نرفتن به جهنم که در هر صورت منجر به تقوا خواهد شد. در واقع با این معیار فرد خود را دوست دارد و در حق خود ظلمی مرتکب نمی‌شود. کسی که به خود ظلم کند از ظلم به سایرین هم ابایی ندارد! ایمان باعث عشق بیشتر به همسر می‌شود و فرد باایمان عواطف بیشتری به همسر خود دارد، در نتیجه زیباترین و لطیف‌ترین عشق‌ها را نصیب خانواده همسر خود می‌کند. پس از این با عبور از معیار اصلی این خانواده در گفتگو با مادر جوان نگین و نازنین سراغ بقیه ملاک‌ها رفتیم، اما در کمال تعجب معیار دوم یا سومی برای انتخاب وجود نداشت، البته که وی معتقد بود ایمان درست و بجا با خود سایر عوامل مهم و اثرگذار را هم به دنبال دارد. وی به عنوان نمونه گفت که فرد باایمان بااخلاق است، خساست ندارد، منعطف و مسئولیت‌پذیر خواهد بود، به همسر خود علاقه دارد، دست بزن ندارد و وفادار و قابل تکیه کردن است. در ادامه از وی پرسیدیم به صورت میانگین از خواستگاران فعلی مشکل اصلی که تاکنون باعث شده نگین همسر آینده خود را انتخاب نکند، چه بوده است؟
پاسخ کوتاه و کامل بود. اختلاف سنی معضل اصلی این روز‌های نگین است. خواستگار‌هایی که از شرایط معقولی برخوردارند، اما اختلاف سنی زیاد مانع از انتخاب نهایی می‌شود. نگین معتقد است اختلاف سنی باعث می‌شود از خواسته‌های مشترک و علایق یکسانی برخوردار نباشند. الهه مادر خانواده اعتقاد داشت خواستگار‌هایی که کم‌سن و سال‌تر هستند از شرایط مادی معقولی برخوردار نیستند. از او پرسیدیم آیا شرایط مادی
مهم است؟!
وی به صورت مطلق آن را رد نکرد، اما آنچه برای این خانواده اهمیت دارد، به اصطلاح عامیانه «جنم کار کردن» پسر است، یعنی فردی که حتی اگر شرایط مادی مناسبی ندارد، اما ثبات شغلی داشته باشد، اگر ثبات شغلی ندارد، تنبل و تن‌پرور نباشد، دنبال شغل پشت‌میز‌نشینی مطلق نرود و برای تأمین آینده خود تن به کار دهد. یکی از ملاک‌های جالب این خانواده تن دادن خواستگار در مراحل پایانی به نظر مشاور ازدواج است. معیار جالبی که نگین بدون استثنا آن را انجام داده است و حتی در یک مورد به رغم پیش‌بینی‌های درست خود با نظر منفی مشاوره مواجه شده، قید انتخاب را زده است. وی اعتقاد دارد پسری که مشاوره ازدواج را قبول نمی‌کند قاعدتاً مشکلی دارد که از آن فراری است و برای سلامت روحی و تطابق اصولی باید نظر مشاور را قبول کرد. بد نیست بدانید، روانشناسان اعتقاد دارند اختلاف سنی به تنهایی عامل شکست یا پیروزی مطلق نیست و باید در کنار سایر معیار‌ها به آن توجه کرد، عواملی، چون اشتراک اهداف و علایق، هدف‌گذاری آینده، تطابق با ارزش‌ها و اخلاقیات در مقوله اختلاف سنی حائز اهمیت است.

نظر شما