شناسهٔ خبر: 57545434 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دژ «کرشاهی» بزرگ‌ترین مخفیگاه خشتی بزهکاران

سفر به قلعه دزد‌ها

روزنامه جوان

در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل و مجاورت ابوزیدآباد قلعه‌ای با مساحت ۴ هزار متر مربع قرار گرفته که معروف به قلعه دزدهاست.

صاحب‌خبر -
در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل و مجاورت ابوزیدآباد قلعه‌ای با مساحت ۴ هزار متر مربع قرار گرفته که معروف به قلعه دزدهاست. دیدار از پاتوق دزد‌ها حتماً می‌تواند موضوع جذابی برای یک سفر ماجراجویانه باشد؛ کمینگاه‌هایی که از زمان‌های دور باقی مانده‌اند و برگی از تاریخ ایران را تشکیل می‌دهند. کرشاهی از جا‌های دیدنی ایران است که بسیاری از کویرنوردان از آن بازدید می‌کنند. هر روز بسیاری از میهمانان اکوکمپ کویری متین‌آباد به این جاذبه تاریخی باارزش می‌روند تا تجربه خاطره‌انگیزی از تماشای جاذبه‌های کویر داشته باشند. باهم به سفری ماجراجویانه می‌رویم و از قلعه کرشاهی بازدید می‌کنیم. 
 
تا واپسین سال‌های دوره قاجار، قلعه کرشاهی محل فعالیت گروه‌های بدنام، سارقان و بزهکاران بوده است. این قلعه خشتی دارای پنج برج مراقبت است که هنوز هم شکوه و عظمت سابق را حفظ کرده است. جالب است بدانید که زیر این قلعه، مسیر‌های تو در تویی وجود دارند که به کوهستان راه دارد. بیابان‌های اطراف این قلعه پر از درختان انار است و اگر اهل کمپ زدن باشید، خیره شدن به آسمان پرستاره شب کویری، می‌تواند لحظات خاطره‌انگیزی را برای‌تان رقم زند. اگر به دنبال مکان‌های دورافتاده، کم‌تردد و تاریخی هستید، قلعه کرشاهی می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای شما باشد. 
از این قلعه نظامی برای دفاع در برابر هجوم مغولان و دیگر دشمنان استفاده می‌کردند که بعد‌ها به جولانگاه راهزنان و یاغیان تبدیل شد. بعد از ارگ بم، قلعه کرشاهی بزرگ‌ترین بنای خشتی ایران به‌شمار می‌رود. این اثر تاریخی در ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۸۹۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 
دژ کرشاهی به فاصله ۲۳ کیلومتر از کمپ گردشگری متین‌آباد قرار دارد. جغرافیای دقیق قلعه کرشاهی در شمال تپه‌های شنی موسوم به ریگ شق و در نزدیکی ارتفاعات کوه یخ آب در استان اصفهان قرار دارد. 
این قلعه تدافعی از جهت سازماندهی و انسجام فضایی یکی از کامل‌ترین و مستحکم‌ترین قلعه‌های منطقه محسوب می‌شود. واژه کرشاهی از کاریزشاهی گرفته شده است. این قلعه در زمان حمله مغول به عنوان پایگاهی برای مبارزه به خوبی توانسته است در جنگی نابرابر مقابل یورش وحشیانه دشمن مقاومت کند. 
این قلعه در دوره‌های مختلف از جمله در زمان حمله مغول بازسازی شد، اما گفته می‌شود شالوده آن در زمان قبل از اسلام ساخته شده است. بارزترین ویژگی این قلعه خاصیت آب‌زایی زمین اطراف آن است. 
این مجموعه باستانی در حال حاضر پذیرای گردشگران بوده و مسافران به راحتی می‌توانند به آن سفر کنند. فاصله قلعه کرشاهی تا روستای متین‌آباد ۲۳ کیلومتر جاده خاکی است و سفر با خودروی شخصی به آنجا امکانپذیر می‌باشد. 
 برای رفتن به ابوزیدآباد و دیدن قلعه‌ای که روزگاری کمینگاه راهزنان کویری بوده، باید ۷۰ کیلومتر از شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان دور شد و پس از گذر از ابوزیدآباد، راه روستای قاسم‌آباد را در پیش گرفت. پس از ورود به روستا و گذر از آن، راه خاکی به سمت شمال وجود دارد که پس از طی مسافت ۳۰ کیلومتر به قلعه کرشاهی می‌رسد. از مرنجاب هم می‌توان به این قلعه رفت، دژ در حاشیه غربی کوه‌های یخ‌آب است. 
 به جز دژ کرشاهی یا دزد قلعه که گفته می‌شود بعد از زلزله بم و تخریب ارگ بم، بزرگ‌ترین قلعه خشتی ایران به شمار می‌آید، چندین قلعه دیگر هم وجود دارد که عنوان دزد را یدک می‌کشند و کمینگاه راهزنان و یاغیان بوده‌اند، دزد قلعه در شهرستان نوشهر یکی از همین قلعه‌هاست که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده است.

نظر شما