شناسهٔ خبر: 57544760 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون استاندار خوزستان:

مسأله اتفاقات اخیر، حجاب و بی‌حجابی نیست / دانشجویان باید عدالتخواه و مطالبه‌گر و باشند

فاطمه سعدیان

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در اتفاقات اخیر، مسأله حجاب و بی‌حجابی نیست؛ مساله ایران قوی است؛ اگر جریان مهسا امینی اتفاق نمی‌افتاد نیز مطمئن باشید بهانه‌ای ایجاد می‌کردند تا این آشوب را درست کنند.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا سیفی در آیین بزرگداشت روز دانشجو که امروز (۱۶ آذرماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ضمن بزرگداشت این روز، اظهار کرد: با توجه به تحولاتی که  می‌بینیم، بخشی از اپوزیسیون و دشمنان کشور از این روز به عنوان روزی برای بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویی برای پیش بردن مصالح خود استفاده می‌کنند اما همیشه این سوال مطرح است که چرا این روز را به روز دانشجو نامگذاری کردند؟ در این روز در سال ۱۳۳۲ اتفاقاتی افتاد که منجر به شهادت سه تن از دانشجویان شد. چند روز اعتراض دانشجویان به ایجاد روابط جدید با آمریکا و انتشار خبر حضور رئیس جمهور آمریکا در دانشگاه، زمینه ایجاد اعتراضات شد و چند روز دانشگاه درگیر بود. در این روز با حضور نیروی گارد شاهنشاهی، سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به شهادت رسیدند و فردای شهادت این سه دانشجو، نیکسون در محیطی نظامی درجه دکترای افتخاری را دریافت کرد. 

به گزارش ایسنا، وی افزود: در آن اتفاق، برخی دانشجویان علاوه بر تیر خوردن سرنیزه نیز خورده بودند و به طرز فجیعی به شهادت رسیدند و نکته جالب این است که تفاله پهلوی  اخیرا از دانشجویان خواست که در این روز اعتراض کنند؛ انگار کسی متوجه نیست این روز به خاطر وحشی‌گری پدرش تبدیل به روز دانشجو شد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: جنگ شناختی که با آن مواجه‌ایم، تغییر واقعیت در اذهان است؛ با توجه به اینکه مبدأ حرکت جنبش دانشجویی، ضداستکباری است طبیعتا دانشجویان باید عدالتخواه، ضد استعمار، مطالبه‌گر و به روز باشند.  

سیفی یادآور شد: پای ثابت ملاقات رهبری جنبش‌ها، تشکل‌ها و هیات‌های دانشجویی هستند که نشان‌دهنده توجه ویژه به دانشجویان است. در تشکیل سپاه، تسخیر لانه جاسوسی، تشکیل جهاد دانشگاهی و انقلاب فرهنگی، جنگ تحمیلی و... دانشجویان نقش اساسی داشته‌اند. رهبری در مجموعه سخنرانی‌ها در دیدار با دانشجویان، اصولی را به عنوان محورهای جنبش دانشجویی مطرح کرده‌اند؛ اولا جنبش دانشجویی می‌تواند پیشران تحولات باشد. تقویت بنیه دینی و انقلابی فکری و دینی، توجه به خودسازی و تهذیب نفس، انس با قرآن، تدین و تعقل در گفتار در عمل، اثرگذاری فکری و دینی بر دانشجویان، کنش فعال، تقویت گفتمان انقلاب در دانشگاه، دفاع صریح از نظام اسلامی علی‌رغم وجود همه مشکلات، پیشرفت‌ها و دستاوردهای قابل دفاع و اتکاء، گسترش جبهه انقلاب و پرهیز از برخورد حذفی، افزایش مخاطبان در دانشگاه، افزایش سطح آگاهی سیاسی و... از این اصول هستند.

وی ادامه داد: قطعا جنبش دانشجویی اگر مطالبه‌گر و آرمان‌گرا و عدالت‌خواه نباشد، هویت اصلی خود را از دست خواهد داد.  اتفاقاتی که اخیرا افتاده، شاید محصول تفکر راهبردی و درازمدت دشمن بوده است. زمانی که رهبری سال‌ها قبل از شبیخون فرهنگی صحبت می‌کردند این روزها را می‌دیدند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: ۷۰ روز است که کشور درگیر این اتفاقات است و به حول و قوه الهی با سربلندی از آن خارج خواهیم شد. ما وارد جنگ ترکیبی شده‌ایم که غرب با استفاده از تمام ابزار، آن را سازماندهی و هدایت کرده است و برخی افراد ساده‌لوح و یا نفوذی را نیز با خود در کشور همراه کرده‌اند. جنگ ترکیبی از سال‌های قبل وجود داشت اما اولین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد. در این جنگ، دشمن از تمام روش‌های جنگی استفاده می‌کند؛ فضای مجازی، قدرت اقتصادی، تحریم، جنگ شهری، حمله نظامی و... . در کنار این جنگ ترکیبی، با جنگ شناختی نیز مواجه‌ایم که به جای رفتن به سراغ نیروهای نظامی طرف مقابل، به سراغ اذهان عمومی می‌روند و ذهن افراد را تغییر می‌دهند.

سیفی افزود:  در جنگ نظامی، یک فرد زخمی یا شهید می‌شود اما در جنگ شناختی فرد را از  دست می‌دهیم و طرف دشمن می‌شود. برای این جنگ باید تا می‌توانیم اقناع، تولید اندیشه و اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشیم. پاسخ این جنگ را می‌توان در جهاد تببین و تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و واقعیت‌های نظام سلطه پیدا کرد.

وی با اشاره به حوادث اخیر گفت: در اتفاقات اخیر، مساله حجاب و بی‌حجابی نیست؛ مساله ایران قوی است؛ اگر جریان مهسا امینی اتفاق نمی‌افتاد نیز مطمئن باشید بهانه‌ای ایجاد می‌کردند تا این آشوب را درست کنند مانند همین کشته‌سازی‌هایی که اتفاق افتاد و در خوزستان نیز  وجود داشت و به مدد نیروهای امنیتی کشف شد. افرادی را خریده بودند و اسلحه تهیه شده بود و قرار بود در تجمعی، بخشی از مردم را به گلوله ببندند و به نظام منتسب کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: کسانی که هشتگ مسلح شوید را راه انداخته‌اند و از کشورهای مختلف اسلحه وارد می‌کنند، هدفی جز ضربه به امنیت ملی و از بین بردن ایران ندارند. در توییت‌های‌شان تجزیه شدن را تئوریزه می‌کنند. وجود ایران برای این افراد اهمیتی ندارد زیرا سر سپرده‌اند و به دنبال اجرایی کردن آموزه‌ها هستند و در فایل منتشر شده از خبرنگار بی بی سی نیز این را دیدیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر امکان پارلمانی شدن حکومت، گفت: حسن قانون اساسی جمهوری اسلامی همین امکان تغییر است. من این احتمال را ضعیف می‌دانم زیرا نظام پارلمانی علاوه بر محاسن، ضررهایی هم دارد و در کشورهای مختلف نیز دیده‌ایم. بعید می‌دانم به این زودی این تغییرات اتفاق بیفتد. یک زمانی مطرح شده بود اما اکنون بعید می‌دانم.

سیفی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اتفاقات اخیر در دانشگاه‌ها، نمایندگان در دانشگاه حضور پیدا نکرده‌اند و چرا استاندار نیز در جمع دانشجویان حضور پیدا نکرد؟ گفت: اگر در حوزه‌های مختلف دستاوردهایی نداشتیم حداقل در یک مورد و آن هم اندیشه حرف داریم. انقلاب بر مبنای اندیشه است. کسی که اعتراض دارد باید منطق پشت اعتراضش باشد. یا قانع می‌شود یا قانع می‌کند. این اعتراض و گفت‌وگوف متفاوت با توهین، فحاشی و زیرسوال بردن همه ارزش‌ها است.

وی افزود: بخشی از اتفاقاتی که در دانشگاه‌های دیگر و شاید در دانشگاه شهید چمران اهواز افتاد، اعتراض نبود؛ توهین و اغتشاش و بی نظمی بود. به نظرم نمی‌توان به این‌ها پاسخ داد زیرا طرف مقابل نمی‌خواهد بشنود. اما بسیاری از موضوعات، قابل گفت‌وگو و مناظره است.  

سیفی در بخش دیگری از صحبتش گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، با حرکت جامعه دانشگاهی و جنبش دانشجویی، مطمئنا تحول اساسی در سطح جامعه و کشور، خواهیم دید و جنبش دانشجویی می‌تواند موتور پیشران حرکت علمی، توسعه‌ای و جهادی کشور باشد.

وی افزود: روز دانشجو، همزمان با ۱۶ آذر هر سال برگزار می‌شود که یادآور شهادت سه دانشجو در اعتراض به حضور استعمار و استکبار در سال ۱۳۳۲ است. بزرگداشت این شهدا هر سال در دانشگاه‌ها مورد تکریم قرار می‌گیرد. امسال نیز در جمع دانشجویان حضور پیدا کردیم و گفت‌وگو کردیم و امیدواریم ارتباط بین دانشجویان و مدیریت استان مداوم باشد تا به حل مشکلات کمک کند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: بهترین خبر برای دانشجویان این است که عزم دولت جزم است تا اشتغال ایجاد کند و کارگاه‌های متعددی که غیرفعال هستند یا به صورت محدود در حال فعالیت‌اند به عرصه تولید بازگردند. یکی از اولویت‌های دولت، ایجاد اشتغال برای جوانان است.

وی در خصوص حوادث اخیر گفت: در خصوص اعتراضاتی که صورت می‌گیرد آن‌هایی که مبنای علمی و اندیشه‌ای دارد، جامعه انقلابی و تشکل‌های انقلابی قطعا آماده‌اند تا مناظرات علمی و کرسی‌های آزاداندیشی و گفت‌وگوهای متعددی را برگزار کنند و ما نیز استقبال می‌کنیم. اساتیدی که مسلط به آرمان‌های انقلاب هستند حاضرند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و هم  اندیشه‌هایی که بر مبنای آن نظام جمهوری اسلامی تشکیل شده را تبیین کنند و هم از دستاوردها دفاع کنند.

انتهای پیام

نظر شما