شناسهٔ خبر: 57544753 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با «انتخاب»:

گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی که قبلا سود‌های نجومی کردند، الان به سمت ارز نیمایی روی آورده‌اند / کالا‌هایی به مناطق آزاد وارد می‌کنند، بابتش ارز نیمایی می‌گیرند و آن را در دبی می‌فروشند

یک عضو اتاق بازرگانی ایران در واکنش به آخرین بخشنامه بانک مرکزی، مبنی بر فروش ارز به صورت اسکناس به بازرگانان تا سقف شش هزار یورو با نرخ توافقی، بیان می‌کند که صحبت ما این است که چه لزومی دارد ارزمان را به این شکل بفروشیم؟ اگر ازدیاد منابع داریم که یک بحث است ولی اگر نداریم چرا باید این منابع پخش شود؟ گیرندگان ارز4200 تومانی که قبلا سودهای نجومی کردند، الان به سمت ارز نیمایی روی آورده‌اند. درحال حاضر این افراد دارند ثبت سفارش‌هایی در مناطق آزاد می‌کنند و فساد آنجا متمرکز شده است هرچه سریع‌تر و زودتر باید تلاش کنیم که فاصله ارزی‌مان را یکی کنیم تا بحث رانت ارز نیمایی که 25 تا 30 درصد با ارز کف بازار اختلاف پیدا می‌کند، بسته شود

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس آخرین بخشنامه‌ای که بانک مرکزی منتشر کرده است، بازرگانان می‌توانند از 12 آذر با ارائه کارت بازرگانی و گواهی سابقه فعالیت تجاری از وزارت صمت به متصدیان شعب ارزی بانک‌های منتخب، برای خرید ارز تا سقف شش هزار یورو با نرخ توافقی اقدام کنند.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با «انتخاب» در واکنش به این بخشنامه، تصریح کرد: «متاسفانه یک بحثی در حوزه کلان اقتصادی داریم به نام اربیتراژ که در بحث‌های قیمتی مثل بحث ارز چند نرخی یا رانت‌هایی مثل مجوز واردات را شامل می‌شود. این‌ها همه زمینه ساز و بستر رشد مخرب ویروس‌ها هستند. در واقع مشابه این است که اگر ما مخرب‌ترین ویروس‌ دنیا را داشته باشیم، تا زمانی که بسترش نباشد، نمی‌تواند رشد کند و منجر به کشندگی شود. حال یکی از مشکلات‌ ما هم این است که دولت خواسته یا ناخواسته یکی از بسترهای فساد را در کشور فراهم می‌کند و بعد می‌گوییم چرا این فساد وجود دارد.»

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: «یکی از بسترهای عمده فساد برداشتن ارز 4200 تومانی و حال این امر روی لایه‌های بالاتر نشسته و به ارز نیمایی و توافقی رسیده است. چه لزومی دارد الان که منابع‌مان محدود است، مردم در صف بایستند و دلالان کارت ملی‌های خود را به آن‌ها بفروشند؟ این یکی از خنده‌دارترین کارهایی است که صورت گرفته است و کسی هم توضیحی نمی‌دهد. از آن طرف هم بانک مرکزی در آخرین بخشنامه خود اعلام کرده است که دارندگان کارت بازرگانی بیایند و 6 هزار دلار ارز را با نرخ نیمایی یا توافقی بگیرند. صحبت ما این است که چه لزومی دارد ارزمان را به این شکل بفروشیم؟ اگر ازدیاد منابع داریم که یک بحث است ولی اگر نداریم چرا باید این منابع پخش شود؟»

شریعتی ضمن اشاره به این نکته که گیرندگان ارز4200 تومانی که قبلا سودهای نجومی کردند، الان به سمت ارز نیمایی روی آورده‌اند، گفت: «درحال حاضر این افراد دارند ثبت سفارش‌هایی در مناطق آزاد می‌کنند و فساد آنجا متمرکز شده است. مثلا شنیده‌ها حاکی از آن است که کالاهایی که قبلا در مناطق آزاد وارد شده، الان ارز نیمایی می‌گیرند و آن را در دبی می‌فروشند. ما هرچه سریع‌تر و زودتر باید تلاش کنیم که در یک فرصت مناسبی فاصله ارزی‌مان را یکی کنیم تا داستان رانت ارز نیمایی که 25 تا 30 درصد با ارز کف بازار اختلاف پیدا می‌کند، بسته شود.»

وی ضمن تاکید براینکه هیچ بازرگانی درخواستی برای 6 هزار دلار ارز نداشته است، افزود: «در ایران اتفاق بدی که وجود دارد این است که اصل رانت را قبول دارند ولی می‌گویند چرا به ما داده نشده است؟ مثلا تیم ملی فوتبال از جام جهانی حذف شده است و رانت وارد کردن خودرو را به آن‌ها داده‌اند؛ به جای اینکه بقیه بگویند چرا این کار که زمینه‌ساز فساد است را انجام می‌دهید، تیم کشتی هم می‌گوید به ما هم این رانت را بدهید. یعنی همه دوست دارند رانت وجود داشته باشد و بعد سهیم شوند. حال چرا بازرگانی که لزومی ندارد 6 هزار دلار ارز بگیرد و نه دوای دردش است و نه کاری با آن انجام می‌شود را بدنام می‌کنید. به جای این کار ریشه را حل کنید، ارز را تک نرخی کنید و زمینه فساد ارز نیمایی را جمع کنید.»

این فعال اقتصادی درمورد فروش حواله‌های میلیون دلاری ارز نیمایی در دبی، عنوان کرد: «متاسفانه در منطقه آزاد ثبت سفارش می‌کنند و در بازار دبی دیده شده که خیلی از این ارزهایی که آنجاست، ارزهای نیمایی است که دوستان به وسیله ارتباطات می‌گیرند. الان آقای عبدالملکی که ضعیف‌ترین وزیر دولت بوده است را به عنوان دبیر مناطق آزاد که یکی از فسادخیزترین نقطه‌هاست، منصوب کرده‌اند. به فرض ایشان صادق‌ترین آدم، ولی وقتی تخصص این کار را نداشته باشد، فاید‌ه‌ای ندارد.»

شریعتی در پایان افزود: «متاسفانه مناطق تجاری آزاد ما یکی از مفسده‌خیزترین مناطق است و وقتی به آقای عبدالملکی که ضعیف‌ترین وزیر دولت رئیسی بوده، این پست داده می‌شود، باعث خنده حضار و خنده اهل فن است. یکی از سرشاخه‌های فساد در بحث‌های ارزی، مناطق آزاد است که دکتر عبدالملکی در راس آن [مناطق آزاد] هستند.»

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما