شناسهٔ خبر: 57542949 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اقدامات مناسب در مواجهه با زلزله/ارائه آموزش آنلاین‌ هلال احمر

اگر هشدار زلزله‌ ظهر امروز واقعی بود؛ به جای فرار باید در هر ساختمان و یا خیابانی که حضور داشتید بلافاصله در نقاط امن‌ پناه‌گیری می‌کردید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر اعلام کرد: ظهر امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ اعلانی جعلی بر روی بسیاری از تلفن‌های هوشمند با سیستم اندروید که از اپراتور همراه اول استفاده می‌کردند؛ منتشر شد. اعلانی که خبر از وقوع زلزله در لحظاتی دیگر می‌داد. اگر فرض را بر درست بودن این هشدار بگذاریم، در لحظه‌ای که از وقوع زلزله با خبر می‌شویم؛ چه باید کرد؟ مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر می‌گوید: اصل اول این است که به هیچ‌وجه برای خروج از ساختمان اقدام نکنید و بلافاصله در نقاط امن ساختمان پناه‌گیری کنید.

اولین اقدام حفظ آرامش و پناه‌گیری

نواب شمس‌پور توضیح داد: وقوع زلزله اتفاقی نیست که بتوان آن را پیش‌بینی کرد و اعلان هشدار فرستاد. شما هنگامی متوجه آن می‌شود که زمین زیر پایتان در حال لرزیدن است. در آن هنگام لازم است بلافاصله در نقاط امن ساختمان پناه بگیرید. در زلزله اخیر خوی در آذربایجان فقط افرادی آسیب جدی دیدند که به جای پناه‌گیری از خانه به خیابان فرار کرده بودند و در جریان این فرار دچار حادثه شدند.

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر اقدام سریع و در مواجهه با زلزله را متکی به اقداماتی دانست که همه افراد باید از قبل از سانحه و به عبارتی از امروز که خطری رخ نداده‌است، آن‌ها را انجام دهند و گفت: ترسیم نقشه خطرپذیری ساختمان اولین اقدام مهم است. همه افراد باید ساختمان کار و یا منزل خود را بررسی کنند و در هر اتاق یا سالن آن، نقاط امن را شناسایی و این نقاط را به همه ساکنین معرفی کنند.

خروج ایمن؛ بعد از اتمام زمین‌لرزه

شمس‌پور ادامه داد: بعد از پناهگیری و اتمام زلزله وقت آن است که در صورت لزوم و بر اساس شدت سانحه، خروج ایمن از ساختمان آغاز شود. این خروج هم شرایط و ضوابط مشخصی دارد که لازم است افراد از آن آگاه باشند. اما پیش از سانحه ضروری است که معابر محله و کوچه‌های منطقه بررسی شود تا نقاط پرخطر و کم‌خطر در آن منطقه مسکونی از هم تفکیک شود. چراکه ممکن است پس از اتمام زلزله و اقدام به خروج ایمن، پس لرزه‌هایی رخ دهد و جان شما را که اکنون در خیابان هستید، تهدید کنند.

وی با تاکید بر افزایش آمادگی مواجهه با زلزله گفت: اقدامات قبل از زلزله، جان ما را در هنگام سانحه نجات خواهد داد. پس از نجات جانمان برای ادامه زندگی نیازمند دسترسی به مهم‌ترین امکانات اولیه هستیم. بنابراین توصیه می‌شود یک کیف شرایط اضطراری تهیه و در منزل نگه‌داری کنیم. این کیف شامل، پتوی نجات، چراغ قوه، وسایل پانسمان و کمک‌های اولیه، غذای کنسروی و خشکبار، لوازم بهداشتی ضروری و داروهای مورد نیاز و یک ضبط صوت است.

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر از همه هموطنان خواست، در صورت تمایل برای افزایش آمادگی مواجهه خود با زلزله، به سایت آموزش‌های آنلاین خادم (خانواده آماده در مخاطرات) مراجعه کنند و در هر زمان و مکان که فرصت دارند، دوره آموزش پناه‌گیری و اقدامات لازم در زلزله را سپری کنند.

نظر شما