شناسهٔ خبر: 57541589 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام جمعه اصفهان:

آمار بالای تحصیل افراد در مقاطع دکترا و ارشد بدون نیازسنجی برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: ضروری نیست که همه افراد جامعه با توانایی های مختلف در دانشگاه تحصیل کنند و آمار بالای جوانان تحصیل کرده در مقاطع عالی درسی بدون داشتن بستر شغل و بکارگیری آنها یک تهدید برای کشور محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان ، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار رئیس پیام نور کشور و جمعی از معاونین سازمان پیام نور، اظهار کرد: در اصل ۳۰ قانون اساسی آمده است که دولت موظف است تا مقطع دیپلم امکان تحصیل را برای همه اقشار جامعه فراهم کند، اما برای مقاطع بالاتر باید به اندازه نیاز جامعه شرایط و امکانات را فراهم کند و آمار بالای تحصیل افراد جامعه در مقاطع دکترا و ارشد بدون نیازسنجی برخلاف این اصل قانون اساسی است.

 

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه  شاید عده ای فکر کنند که ما مخالف علم آموزی هستیم، قطعا هیچ کس به اندازه روحانیت در جامعه طرفدار علم آموزی نیست، علم فی ذاته مطلوب است و طبیعتا هرچه علم افزون شود اندازه فکر رشد می‌کند، خاطرنشان کرد: معتقدم که باید فقط عده ای از نخبگان و علاقه مند به درس و تحصیل در دانشگاه ها حضور پیدا کنند و مابقی افراد برای تامین نیازهای جامعه و کشور در مسیر مهارتی و غیر از دانشگاه تربیت شوند.

وی با بیان اینکه امروز آمار بالای جوانان تحصیل کرده در مقاطع عالی درسی بدون داشتن بستر شغل و بکارگیری آنها یک تهدید برای کشور محسوب می شود، عنوان کرد: وزارت علوم نسبت به گستردگی مراکز آموزشی در سطح کشور یک رها شدگی دارد و عملا عنان کار آموزش از دست وزارت علوم گرفته شده و در دست مراکز خصوصی است.

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: ضرورتی نیست که همه افراد جامعه با توانایی های مختلف در دانشگاه تحصیل کنند، چرا که در این صورت در زمان لازم دیگر جایگاهی برای حضور نخبگان و مغزهای دانشگاهی در جامعه نداریم و باعث خروج آنها از کشور می‌شود.

وی ادامه داد: جوانی که در دانشگاه تحصیل می‌کند در پایان تحصیل از دولت و نظام انتظار کار دارد؛ امروز کار بیشتر از بیکاری در کشور وجود دارد ولی جوانان تحصیل کرده انجام خیلی از کارها را دون از شأن خود می دانند.

امام جمعه اصفهان اذعان کرد: امروز وزارت علوم نسبت به نیازسنجی جامعه برای رشته های تحصیلی یک وادادگی دارد و جامعه ما از وجود رشته های تحصیلی و افراد تحصیل کرده نامرتبط با نیاز جامعه رنج می برد. به عنوان مثال ما ده ها هزار دختر تحصیل کرده در رشته حقوق داریم علی رغم اینکه قاضی زن استخدام نمی کنیم، ولی در زمینه وجود سونوگراف زن در کشور با مشکل روبرو هستیم.

عضو خبرگان رهبری اذعان کرد: وزارت علوم باید نسبت به اصلاح رشته های تحصیلی مورد نیاز کشور، سهیمه بندی دختران و پسران برای رشته های مختلف متناسب با نیاز کشور، تعیین و تعریف رشته های تحصیلی جدید و تربیت متخصصین و با مهارت جوانان مسئول است.

نماینده ولی فقیه در اصفهان افزود: علم آموزی خوب است ولی نظم، برنامه ریزی و ساماندهی برای هر امری خاصه تحصیل دانشگاهی لازم است، امروز کشورهای توسعه یافته دنیا به اندازه نیاز کشور دانشجو تربیت و دانشگاه ایجاد می کنند.

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: این تفکر غلط است که فکر می کنیم کار کشاورزی، دامپروری و کارگری از یک کار مهندسی و پزشکی ارزش کمتری دارد؛ کشور به همه امور و رشته های مختلف نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور سعی کند با یک گزینش و آزمون خوب درصدد پذیرش و جذب نخبگان باشد.

عضو خبرگان رهبری افزود: استعداد یابی از ضرورت های عرصه آموزشی کشور است. باید از هدر رفت منابع و سرمایه ها ممانعت کرد که از مهمترین منابع کشور نیروی انسانی است.

پایان پیام/126

نظر شما