شناسهٔ خبر: 57525954 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آزادی یک شهر راهبردی در سومالی از وجود تروریست‌های الشباب

مقام‌های سومالی و شبه نظامیان متحد آن‌ها امروز از آزادی یک شهر راهبردی در سومالی از وجود تروریست‌های الشباب خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های سومالی و شبه نظامیان متحد آن‌ها امروز سه شنبه اعلام کردند که در جریان برگزاری یک عملیات نظامی موفق شدند تروریست‌های الشباب را از یک شهر راهبردی در مرکز این کشور بیرون برانند.

بر اساس اعلام ارتش سومالی، ارتش سومالی با حمایت نیرو‌های اتحادیه آفریقا و شبه نظامیان قبیله‌ای اعلام کرد که در این عملیات مشترک، حدود ۷۰۰ عضو گروهک تروریستی الشباب وابسته به گروهک تروریستی القاعده کشته و شهر مهم «آدان یابال» (Adan Yabal) نیز آزاد شده است.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: محمود اواخر روز دوشنبه به رویترز گفت: این منطقه عدن یابل برای الشباب بسیار مهم بود، زیرا این قلب است که مناطق مرکزی و جنوب سومالی را به هم متصل می‌کند. همچنین پایگاه اصلی آن‌ها بود که از آنجا مناطق مرکزی را مدیریت می‌کردند.

نخست وزیر سومالی در صد روز اول حضورش در پست نخست وزیری گفته بود که ارتش سومالی بیش از ۶۰۰ جنگجوی الشباب را کشته و ۱۲۰۰ نفر از اعضای این گروه را مجروح کرده است. وی همچنین گفت که ارتش سومالی بیش از ۶۸ منطقه را در بخش‌های جنوبی و مرکزی شاخ آفریقا از اشغال تروریس‌های الشباب آزاد کرده است.

سومالی سال‌ها گرفتار ناامنی بوده است و الشباب یکی از تهدید‌های اصلی در این کشور شاخ آفریقا به شمار می‌رود. سومالی طی سال‌های گذشته تا کنون مرکزی برای فعالیت گروهک‌های تکفیری به ویژه گروه تروریستی الشباب است که این گروه نیز ارتباطات بسیار نزدیکی با گروهک تروریستی داعش دارد.

طی چند سال گذشته انفجار‌های تروریستی متعددی از سوی گروهک تروریستی الشباب در شهر‌های مختلف سومالی به ویژه در پایتخت این کشور به وقوع پیوسته است. حداقل از سال ۲۰۰۷ تا کنون، عملیات‌های تروریستی الشباب جان هزاران نفر را در سومالی گرفته است.

سازمان ملل نیز درباره بی ثباتی فزاینده در سومالی هشدار داده و گزارش‌های دوره‌ای خود درباره این کشور در سال جاری را به جزئیات حملات الشباب و گروه‌های طرفدار داعش اختصاص داده است.

نظر شما