شناسهٔ خبر: 57525847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

با حضور شهردار تهران در دانشگاه شریف مطرح شد؛

زاکانی: کسی که با چاقو دانشجویان را سلاخی می‌کند، خائن است/ گروه فشار فرار نکنید، بشنوید

زاکانی در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف خطاب به معترضان حاضر در جمع گفت: کشورهای فاسد آمریکا، اسرائیل و عربستان هستند. خائن کسانی هستند که چاقو در کیفش می گذارد و وارد دانشگاه می شود. از محیط دانشگاه استفاده می کند به ارکان نظام فحش دهد. شما گروه فشار هستید، فرار نکنید و بشنوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو به همت تشکل های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران برگزار شد.

این برنامه که حواشی بسیاری از جمله رد و بدل کردن صحبت های مختلفی از جانب حاضرین در جمع رو به رو بود زاکانی در در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفت: ۱۶ آذر یکی از قله‌های افتخار ملت ماست. جریان دانشجویی مخالفت خودش رو با نظام مستبد آن روز و نظام استکباری آن روز و امروز نشان داد. بعد از انقلاب اسلامی بار دیگر این تجلی را در ۱۳ آبان می‌بینید.

وی افزود: جوهرهٔ ۱۳ آبان و ۱۶ آدر بر علیه استکبار جهانی بودن است. افتخار میکنم که به عنوان نماینده حاکمیت با شما صحبت می‌کنم.شهردار تهران گفت: طبق سند امنیت ملی آمریکا، ۱۰ سال آینده ۱۰ سال مخاطره آمیز است و تقسیم قدرت در جهان شکل می‌گیرد. ۳ ضلع آینده آمریکا را به مخاطره می ندازند و ضلع سوم را ایران معرفی کرده است. امریکا و شوروی هنگام انقلاب همزمان با ان مخالفت کردند و تفاهم داشتند آن را از بین ببرند. کودتا کردند و شکست خوردند.

وی ادامه داد: امروز ما را تهدید می کنند که چرا شما به ابرقدرت سابق سلاح می فرستید؟ این ادعای آن‌ها است. تنها کشوری که علیه ابرقدرتی امریکا در زمان بوش پدر موضع گرفت ما بودیم. در حمله به افغانستان در زمان بوش پسر همه با امریکا همراهی کردند بجز ایران. در حمله به جنوب لبنان گفتند ما بد سوریه و عراق و ایران کار داریم. ۳۳ روز جنگیدند و سپس شکست خوردند. راس مقابله با امریکا در این جریانات ایران بود.

زاکانی: جنبش دانشجویی باید به گذشته خود برگردد

شهردار تهران گفت: دشمن ما که تمام توجهش به تجزیه ایران است. تلاش می کند که بر علیه ایران قیام کند. عناصر خارج کشور یا داخل کشور بر اثر غفلت یا مرعوب شدن ادامه حرف‌های او را تکرار می‌کنند.

وی افزود: نظام ما نظام منطقی‌ای است. بن سلمان اعلام کرد که ما درگیری را داخل ایران ببریم و در حال حاضر ایران اینترنشنال بلندگوی اغتشاشات در کشور ما است. صحبت از مبارزه با فساد شد. بنده بار‌ها برای مبارزه با فساد به دادسرا رفتم. اگر اسم کسانی که با آن‌ها برای فساد مبارزه کردم بگویم تعجب می‌کنید.

زاکانی یادآور شد: نظامی که سرتا پایش فاسد است عربستان و آمریکا و اسرائیل است. خائن و فاسد کسی است که چاقو در جیبش می گذارد و می‌آید دانشجوی ما را سلاخی کند؛ اگر مردید بیایید و یقه مفسدین را بگیرید و پایین بکشیدشان. کشور نیاز به قیام علیه فقر و فساد و تبعیض دارد و شما بهترین افراد برای اینکار هستید.

شهردار تهران ادامه داد: اگر شما فریاد نزنید من مسئول دچار غفلت می شوم. بخاطر این غفلت شرایط به سمتی رفته که مشکلات بر مردم فشار بیاورد و دشمن سوء استفاده کند از این ماجرا. مفسده ها معلوم بود و رهبر انقلاب دستور پیگیری دادند چرا کسی دنبال نکرد؟

زاکانی گفت: سطح جنبش دانشجویی را بالا ببرید. جنبش دانشجویی باید به گذشته خود برگردد و افتخار افرین باشد.

وی تصریح کرد: ما در حال عبور از مشکلات هستیم. دولت قبل به دشمن چشم می گفت و دشمن کاری با آن نداشت. ما آمدیم کار کنیم. نباید چوب لای چرخ گذاشت. تمامی دشمنی ها بخاطر موضوع پیشرفت ایران است.

زاکانی در پاسخ به یکی از سوالات نماینده بسیج دانشجویی در ابتدای جلسه گفت: یکی از وعده های من رسمیت بخشیدن به اعتراض با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی است. اگر اعتراض شنیده نشود از جای دیگر سر برون می آورد. اصل اعتراض حق طبیعی جامعه است و در قانون اساسی قرار دارد.

وی ادامه داد: نیاز به قیام برای تحقق قانون است. بخش زیادی از قانون اساسی محقق نشده است. بنده و امثال بنده پاسخگوی شما هستیم. کسی نمیتواند مانع اعتراض شما شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال نمایندهٔ انجمن عدالتخواهان گفت: بنده در کنه سیاست در کشور حرکت کرده ام‌. هیات علمی بهترین دانشگاه کشور هستم.(اگر ناراحت نشوید.) قانون تعویض نشد. مرّ قانون درباره بنده اجرا شد. مدرک در موضع شهردار تهران محل قیاس قرار نمی گیرد.

زاکانی: دارایی من به عنوان یک مسئول آپارتمان ۹۳ متری است

شهردار تهران تصریح کرد: جایگاه شهرداری تهران جایگاه سیاسی است؛ لذا کار غیر قانونی نشد. عده ای نمیخواستند من به شهرداری بروم. ایده ی من ایجاد انقلاب سوم و اصلاح بود. انقلابی که رحم به رفتگر ما نمیکند و بچه مردم را می کشد چه انقلابی است.

زاکانی ادامه داد: ما دو سال و نیم درون شهرداری در تنش مالی بودیم. ۱۲۰۰ حساب شهرداری را خزانه واحد کردیم. من باید ببینیم شما نسبت به چه معترض هستید و سپس ان را اصلاح کنم. ما امروز ۹۰۰۰ میلیارد را برگرداندیم و مدارک را به سمت شفافیت بردیم. مایهٔ مصیبت است که در داخل کشور امکان این نباشد نخبگان به کشور خدمت کنند.

وی ادامه داد: برای اساتید دانشگاه شریف تفاهم نامه ساخت ۵۵۰ واحد مسکونی در تهران نوشته ایم. برای ساخت نزدیک ۴۰۰ هزار مسکن تفاهم نامه نوشته ایم؛ فروش متری مسکن در حال راه اندازی است.

شهردار تهران گفت: دارایی من به عنوان یک مسئول آپارتمان ۹۳ متری است؛ این یک افتخار است.

زاکانی در ادامه در جواب یکی از دانشجویان شریف که گفت  می‌خواهیم انقلاب کنیم نمی‌گذارید گفت: انقلاب شما بچه‌بازی است. وقتی می‌خواهید اسم انقلاب را ببرید گلویت را خوب بمال تا در گلوی‌تان گیر نکند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

زاکانی در ادامه با بیان اینکه اینترنشنال الان بلندگوی همه آشوب‌ها در داخل ایران است گفت: چه کسی مسئول اینترنشنال است؟ کسی که یک خبرنگار را به جرم انتقاد با اره تکه‌تکه کرد. این صحبت های زاکانی با جواب یکی از دانشجویان همراه بود که با شوخی و تکه کلام به موقع زاکانی ورق به یکباره برگشت. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

زاکانی در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف خطاب به معترضان حاضر در جمع گفت: کشورهای فاسد آمریکا، اسرائیل و عربستان هستند. خائن کسانی هستند که چاقو در کیفش می گذارد و  وارد دانشگاه می شود. از محیط دانشگاه استفاده می کند به ارکان نظام فحش دهد. شما گروه فشار هستید، فرار نکنید و بشنوید. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

در این مراسم نماینده‌گانی از تشکل های دانشجویی نیز مطالبی را مطرح کردند که مختصری از آن به شرح زیر است:

نماینده بسیج دانشجویی در این جلسه بیان کرد: امروز آنچه بیش از همه ما را نگران می کند تهی شدن جمهوری اسلامی از آرمان‌های آن است. آنچه امروز نقطه اشتراک همه شهروندان است، نگرانی در مورد آینده ایران است.

با شما صحبت می کنیم، چون شما نمایندهٔ حاکمیت هستید.

۱- جمهور معترض: تا رویکرد‌ها و رفتار‌های مختلف این ملت را در چارچوب قانون اساسی به رسمیت نشناسیم در مسیر آینده روشن حرکت نمی کنیم. آینده روشن در گرو عمل به قانون اساسی است.

۲- شایسته سالاری: آقای زاکانی شما که هستید؟ یک پژوهشگر، یک سیاستمدار و یا یک پزشک ساده؟

۳- شفافیت و ملت محرم: این روند غلط باعث شده که از آگاهی مردم ترس داشته باشید. این عدم شفافیت باعث فساد‌هایی در حاکمیت می شود که در آینده صدایش را خواهیم شنید.

۴- عدالت در برابر ملت: مبارزه با فساد می تواند هم رویه عملی داشته باشد هم رویه نمایشی. اختلاف طبقاتی محرک اعتراضات بیشتری از طرف مردم خواهد شد.

با این نهاد ناکارآمد شهرداری می خواهید چه کنید؟ شهرداری باید به سمت اشتغال زایی برود؛ اگر مشکلات به صورت واقعی حل نشود تودهٔ ملت را ناامید خواهد کرد. توجه داشته باشید که این شایسته سالاری و روند صحیح تربیت و پاک سازی نیرو وجود ندارد.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این برنامه گفت: چه شد که صحبت رهبری مبنی بر دور ماندن نمایندگان از پست‌های اجرایی را نشنیده گرفتید؟چرا متناسب با خودتان قوانین را تغییر دادید؟ همین که مرز‌های بسته اصولگرایی هم قبول کرد که قانون میتواند ناکارآمد باشد جای شکرش باقی است. ما باید گفتگو با شما را تحریم میکردیم، ولی چاره‌ای نیست و این کشور دست شما‌ها است.

شما خود را فساد ستیز معرفی کردید، ولی شهرداری اصلاح‌طلب حناچی‌گوی شفافیت را از شما ربوده است. چگونه است که در دوره ریاست سردمدار مبارزه با شفافیت، شفافیت نه تنها توسعه پیدا نمیکند بلکه کیلومتر‌ها عقب‌تر میرود؟ حوزه جمع‌آوری زباله به سبب شبکه مافیا گونه‌ای که حول آن وجود دارد ریشه بسیاری از معضلات شهری است. بخش بسیار زیادی از افرادی که به جمع‌آوری زباله مشغولند کودکان کار هستند. کارگرانی که به بهانه زیر سن قانونی بودن یا تابعیت بیگانه مورد توجه قرار نمی‌گیرند و دستاویز قانونی برای پیگیری شرایط خود ندارند.

رویکرد شما حل مسئله یا پاک کردن صورت مسئله است؟ اتخاذ رویکرد توسعه عمودی شهر بجای توسعه افقی نه تنها با سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت متفاوت است بلکه امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازد. در دوره ریاست شما چند پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ رای به تخریب گرفته است؟

گزارش از محمد جهاد

نظر شما