شناسهٔ خبر: 57525259 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

خونریزی بینی را چه زمانی جدی بگیریم؟

بیشتر بزرگسالان و کودکان حداقل یک بار در زندگی خود خونریزی بینی را تجربه می‌کنند.

صاحب‌خبر - شفاآنلاین>سلامت> خونریزی بینی می‌تواند ترسناک باشد، به ویژه هنگامی که در کودکان رخ دهد. اما در شرایطی که خونریزی بینی می‌تواند به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخص شکل بگیرد، بیشتر موارد جدی نیستند و به طور معمول با مراقبت خانگی بهبود می‌یابند.
 
چه زمانی باید نگران خونریزی بینی باشید؟

  به گزارش شفاآنلاین:  خونریزی بینی (که اپیستاکسی نیز نامیده می‌شود) به دلیل محل بینی و نزدیک به سطح رگ‌های خونی در پوشش بینی شما می‌تواند به راحتی رخ دهد. اکثر خونریزی‌های بینی را می‌توان در خانه کنترل کرد، اما برخی از علائم باید توسط پزشک بررسی شود.
 
خونریزی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی پوشاننده بینی آسیب دیده و خونریزی می‌کنند. به عبارت ساده، خونریزی بینی از دست دادن خون از بافتی است که داخل بینی شما را پوشانده است.
 
حدود ۶۰ درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار خونریزی بینی خواهند داشت. قرار گرفتن بینی در وسط صورت و تعداد زیادی رگ‌های خونی نزدیک به سطح در پوشش بینی، آن را به یک هدف آسان برای آسیب دیدگی و خونریزی بینی تبدیل می‌کند.
 
آیا خونریزی بینی جدی است؟
اگرچه دیدن خونی که از بینی شما خارج می‌شود می‌تواند هشدار دهنده باشد، اما بیشتر خونریزی‌های بینی جدی نیستند و می‌توان آن را در خانه مدیریت کرد. با این حال، برخی از آن‌ها باید توسط پزشک شما بررسی شود. به عنوان مثال، اگر مکرر خونریزی بینی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. چرا که می‌تواند نشانه اولیه مشکلات پزشکی دیگری باشد که نیاز به بررسی دارد. چند خونریزی بینی از پشت بینی شروع می‌شود. این خونریزی‌های بینی معمولاً رگ‌های خونی بزرگ را درگیر می‌کند، منجر به خونریزی شدید می‌شود و می‌تواند خطرناک باشد. برای این نوع خونریزی به مراقبت‌های پزشکی نیاز خواهید داشت، به خصوص اگر خونریزی پس از آسیب رخ دهد و خونریزی پس از ۲۰ دقیقه از اعمال فشار مستقیم به بینی متوقف نشده باشد.
 
چگونه خونریزی بینی را متوقف کنم؟
برای جلوگیری از خونریزی بینی مراحل زیر را دنبال کنید:
 
آرام باشید.
صاف بنشینید و بدن و سر خود را کمی به جلو خم کنید. این کار از جریان خون در گلو جلوگیری می‌کند که می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود. (دراز نکشید و سرتان را بین پاهایتان قرار ندهید.)
از طریق دهان نفس بکشید.
برای گرفتن جریان خون از دستمال یا دستمال مرطوب استفاده کنید.
با استفاده از انگشت شست و اشاره، قسمت نرم بینی خود را به هم نزدیک کنید. اطمینان حاصل کنید که قسمت نرم بینی را در برابر برآمدگی استخوانی سختی که پل بینی را تشکیل می‌دهد فشار دهید. فشردن در قسمت استخوانی بینی یا بالای آن فشاری وارد نمی‌کند که می‌تواند به توقف خونریزی کمک کند.
قبل از بررسی اینکه آیا خونریزی متوقف شده است، بینی خود را به طور مداوم حداقل به مدت ۵ دقیقه فشار دهید. اگر همچنان از بینی شما خونریزی می‌کند، ۱۰ دقیقه دیگر به فشار دادن بینی ادامه دهید.
اگر مایل هستید، یک کیسه یخ را روی پل بینی خود قرار دهید تا به انقباض رگ‌های خونی (که خونریزی را کاهش می‌دهد) کمک کند و باعث آرامش شود. این مرحله ضروری نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید آن را امتحان کنید.‌
می‌توانید یک اسپری ضد احتقان بدون نسخه مانند اکسی متازولین (Afrin، Dristan، Neo-Synephrine، Vicks Sinex، و غیره) را به سمت بینی اسپری کنید و سپس همانطور که در بالا توضیح داده شد به بینی فشار وارد کنید. هشدار: این اسپری‌های ضد احتقان موضعی نباید برای مدت طولانی استفاده شوند. انجام این کار در واقع می‌تواند باعث افزایش احتمال خونریزی بینی شود.
پس از توقف خونریزی، خم نشوید، فشار به خود نیاورید و یا چیز سنگین را بلند نکنید. برای چند روز فین نکنید یا بینی را مالش ندهید.سلامت نیوز

نظر شما