شناسهٔ خبر: 57524416 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

چرا علی دایی را تخریب می‌کنند

صاحب‌خبر -

مطهره شفیعی در آرمان ملی نوشت: علی دایی (زاده14 بهمن 1348، شناسنامه: 1 فروردین 1348 در اردبیل) بازیکن سابق و مربی فوتبال، تجارت‌پیشه و کارآفرین ایرانی است. او موسس و مدیرعامل شرکت پوشاک ورزشی دایی است.دایی بهترین گلزن تیم ملی و یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال جهان به‌شمار می‌رود. که در دوران حرفه‌ای فوتبال خود با زدن 109 گل در 149 بازی ملی، رکورد دومین گلزن در بازی‌های ملی فوتبال مردان جهان را به‌دست‌آورد که این موفقیت‌ها سبب واکنش‌هایی در میان رقبای ورزشی و سیاسی او شده است. اما حکم دیروز نه سیاسی است نه ورزشی بلکه حکم رسمی قوه قضاییه است « رستوران وجواهرفروشی علی دایی پلمب شد» خبر کوتاه اما پر معنا بود بویژه اینکه در مهرماه گذرنامه او توقیف شده بود و البته خودش می‌گوید:« توقیف گذرنامه مسئله مهمی برای من نبود و نیست و به همین خاطر جایی نرفتم و مسئولان پس از دو یا سه روز آن را پس دادند.» اکنون نوبت پلمب است.  روز گذشته سایت میزان وابسته به قوه قضاییه نوشت:« دستور قضایی برای پلمب گالری جواهرآلات نور واقع در مجتمع روماسنتر صادر شد. این جواهرفروشی متعلق به علی دایی است و روز گذشته اعلام کرده بود از ۱۴ تا ۱۶ آذر تعطیل خواهد بود. گفتنی است، همزمان با کاهش محسوس اغتشاشات در کشور و جدایی معترضان از صف اغتشاشگران، گروه‌های ضد انقلاب با انتشار فراخوان‌هایی تلاش می‌کنند، با آشوب و اخلال در آرامش و کسب و کار بازار شعله ناارآمی را در ایران اسلامی روشن نگه دارند که با عدم همراهی مردم مواجه شده‌اند.» 
 دلیل هراس تندرو‌ها از دایی
پلمب رستوران و جواهرفروشی علی دایی چندان دور از انتظار نبود چرا که مواضع و اظهارات کاپیتان و مربی سابق تیم ملی به مذاق برخی خوش نیامده است و بارها خواستار ایجاد محدودیت برای او شدند. حکم صادره از سوی قوه قضاییه با آنچه مخالفان دایی انجام دادند، متفاوت است چرا که نهاد صادر کننده حکم دارای جایگاه و شأنیت است اما گروه دیگر خواهان حذف نام و مواضع دایی هستند. نخستین دلیل آنها هراس از افزایش بیش از پیش اعتبار دایی در میان مردم است که همین موضوع سبب کاهش اعتبار برخی چهره‌های تندرو می‌شود؛ همان چهره‌هایی که در بزنگاه‌های انتخاباتی هوادارانشان را ترغیب به رای دادن به کاندیدای اصولگرا می‌کنند. از سوی دیگر اقدامات علی دایی مانند کمک به نیازمندان، نجات چند زندانی از اعدام و ساخت مدرسه در یکی از روستاهای اردبیل و… مهر تاییدی بر ناکارآمدی اصولگرایان است. 
  روایت متفاوت رسانه‌ها از یک پلمب 
روایت رسانه‌ها از پلمب رستوران و جواهرفروشی دایی هم قابل تامل است. فارس نوشت: دایی در همراهی با فراخوان ضدانقلاب اعلام کرده بود که فروشگاه‌هایش در روزهای ۱۴ الی ۱۶ آذرماه تعطیل است. وی پیش از این در ماجرای «اسرا پناهی» دروغ ضدانقلاب را تکرار کرد و بعد از روشن شدن حقیقت هیچ اصلاحی در مواضعش نکرد؛ اسرا پناهی دختر نوجوانی بود که با خوردن قرص برنج خودکشی کرده بود و ضد انقلاب بدون اینکه وی ربطی به اغتشاشات داشته باشد ادعا کرده بودند که این دختر در مدرسه شاهد اردبیل توسط نیروهای امنیتی کشته شده است. ایسنا نوشت:« در پی انتشار اخباری در فضای مجازی، قوه قضاییه اعلام کرد که رستوران و جواهرفروشی علی دایی به دلیل همراهی با فراخوان اعتصابات از سوی پلیس اماکن پایتخت پلمب شده است.» اما روایت رسانه دولت قابل تامل‌تر است:« اشرافیت چه می‌فهمد همراهی با نقشه تعطیلی کسب و کارها، کارگر یا کاسب و مغازه‌دار را گرفتار چه خساراتی می‌کند یا مثلا سرنوشت چک و تعهد مالی آن‌ها چه می‌شود. کاخ‌نشینان چه غم دارند که معیشت مردم به دست‌انداز بیفتد، یا اموال عمومی و خصوصی خسارت ببیند. مهم این است که اغلب مرفهین بی‌درد، آن طرف مرز تابعیت دارند و اگر هم دل‌شان آنجا نباشد -که اغلب هست- زن و فرزندشان، آن طرف گروگانند. نمی‌توانند از امریه‌های آن‌طرف مرز سرپیچی کنند یا دل بکنند. گیر و گرفتاری اساسی دارند. مثل همان فوتبالیست بازیچه‌ای که در دوبی، تر و خشکش کردند و سپس به کانادا (پناهگاه دزدها و وطن‌فروشان) منتقلش کردند. یا آن دیگری که دخترش در لندن گروگان است. توقع دارید این‌ها غصه‌دار شوند که کاسب و کارگر از نان خوردن می‌افتند؟ یا به جان و مال و کسب و کار و زندگی مردم آسیب وارد می‌شود؟! وقتی وجدان را کشته و حیثیت خود را برای یک برگ تابعیت و اقامت، و مُشتی دلار و یورو حراج کرده باشند، نکته دیگر نباید سراغی از وجدان یا وطن‌دوستی و دلسوزی برای زندگی مردم گرفت.» 
 تلاش برای پوشاندن جامه سیاست بر تن دایی
اصولگرایان و رسانه‌هایشان که در مسیر کمرنگ کردن خدمات دایی به هموطنان شکست خورده بودند، سعی درالقای فعالیت سیاسی دایی کردند. جالب اینکه نسخه‌ها برای دایی می‌نویسند:« وارد شدن بدون آگاهی کافی در سیاست که یک فنّ پیچیده است، پشیمانی به همراه دارد. امثال علی دایی، نباید اشتباه قبلی را با اشتباهاتی پر خسارت تر برای مردم تکرار کنند.» 
  همسویی تندرو داخلی با خارجی در تخریب دایی
 نکته قابل تامل آنجاست که رسانه‌های خارجی هم همسو با طیفی از  تندروها در مسیر تخریب علی دایی حرکت می‌کنند مانند 24 مهر که رجانیوز (نزدیک به جبهه پایداری) در متنی به شدت انتقادی خواستار برخورد مقامات قضایی با پیشکسوت فوتبال ایران شدند تا او نسبت به اصلاح یکی از پست‌هایش مبادرت ورزد!7 آبان که کونستانتین اکنر، خبرنگار ورزشی تایمز در توییتی عنوان کرد قصد داشته مصاحبه‌ای به بهانه جام جهانی با علی دایی داشته باشد که متوجه شده  علی دایی روز سه‌شنبه در ایران دستگیر شده است! محمد دایی برادر علی دایی این خبر را رد  کرده و نوشت: «چنین  خبری اصلا واقعیت ندارد و جز دروغ محض چیز دیگری نمی‌تواند باشد.» 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما