شناسهٔ خبر: 57510588 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

بازداشت روحانی برجسته شیعه در عربستان و نگرانی از تکرار ماجرای شیخ نمر

جنایت زیر پوست جام‌جهانی

شنبه 12آبان بود که منابع خبری، بازداشت یکی دیگر از علمای برجسته شیعه عربستانی، توسط حاکمان ریاض را رسانه‌ای کردند. براساس گزارش‌ها رژیم آل سعود شیخ «کاظم العمری» را برای دومین بار در سال جاری دستگیر و زندانی کرده است.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​این نماد شیعه، فرزند آیت‌الله مرحوم «محمد العمری» و نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در مدینه منوره است که در این شهر مسجد و کتابخانه‌ مشهوری دارد. هنوز دلیل بازداشت اخیر وی مشخص نیست و نهادهای سعودی نیز توضیحی در این باره نداده‌اند. دو فرزند ایشان با نام های «محمد» و «رجائی» نیز از ماه آوریل در زندان به‌سر می‌برند. شیخ کاظم العمری در ژانویه 2022 و پیش از آن در آگوست  2010 توسط  نیروهای آل‌سعود در مدینه بازداشت شده بود.

۵۹ عربستانی در صف اعدام!
ظلم و ستم علیه شهروندان عربستانی تحت حاکمیت خاندان سعودی همواره وجود داشته، ولی از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و جاه‌طلب، شیعیان نیز در کنار اقشار دیگر جامعه عربستان به شدت سرکوب شده‌اند. در ماه مه 2019 ریاض دست به اعدام 37 نفر زد و با خونسردی تمام سر از تنشان جدا کرد. عربستان از ابتدای سال جاری تاکنون 121نفر را اعدام کرده است. تنها در 12 مارس 2022 حاکمان سعودی 81 تن را به‌صورت دسته جمعی گردن زدند که 41 تن از آن‌ها شهروندان شیعه شرق این کشور بودند. اعدام این تعداد شیعه در یک روز در عربستان تاکنون سابقه نداشته است. رژیم آل سعود در سرکوب شیعیان منطقه « قطیف» و « الاحساء» همواره علما و رهبران شیعه را هدف قرار داده است. ریاض با هدف قرار دادن علما و روحانیون تلاش می‌کند انقلاب‌های دینی و انگیزه جوانان شیعه در عربستان را مهار کند. در این مسیر به‌تازگی مقامات سعودی شیخ «محمد العباد» را بدون هیچ توضیح و توجیهی بازداشت کردند. تعداد روحانیون و شخصیت‌های شیعه عربستان که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند به 21 نفر می‎رسد. 
سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر هم اعلام کرده در حال حاضر 59 عربستانی در معرض خطر اعدام قرار دارند. این سازمان همچنین به عدم شفافیت در رسیدگی دولت سعودی به پرونده اعدام و محرمانه بودن شدید آن اشاره کرد که مانع از مشخص شدن تعداد واقعی افرادی که با این مجازات روبه‌رو هستند، می‌شود. ریاض با وجود ادعا‌های خود در سال 2020 مبنی بر توقف اعدام نوجوانان، صدور و اجرای احکام اعدام مربوط به نوجوانان را نیز متوقف نکرده است، همان‌طور که در ژوئن 2021 «مصطفی درویش» نوجوان اهل قطیف را اعدام کرد و دست‌کم 21  کودک زیر سن قانونی به اتهامات واهی در زندان‌های این کشور به سر می‌برند و هشت تن از آن‌ها نیز با خطر اجرای حکم اعدام روبه‌رو هستند.

عربستان و فروپاشی از درون
محمد بن سلمان پس از اینکه در سال‌های گذشته خود را به تخت پادشاهی نزدیک‌تر کرد، تلاش گسترده‌ای برای ارائه چهره‌ای اصلاح‌طلبانه از خود به‌کار گرفته و تلاش دارد وانمود کند مردم این کشور از این پس با آزادی بیان و عمل و رفتار بیشتری زندگی خواهند کرد. فارغ از اینکه رویکردهای استبدادی با روحیه وی عجین شده است؛ رفتاری که در سال‌های گذشته نمودهای مختلف آن را در ابعاد سرکوب‌های داخلی، افزایش احکام صادره زندان و اعدام مخالفان سیاسی، نقض گسترده آزادی‌های اقلیت‌های دینی و مذهبی، مهاجران خارجی و نقض حقوق زنان و گسترش فساد شاهد بوده‌ایم. 
اصغر زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه با ذکر این مسئله در تحلیل رویکرد اخیر سعودی و دستگیری روحانی برجسته شیعه می‌گوید: ولیعهد سعودی باوجود تلاش در نشان دادن چهره دموکراتیک، اما ثابت کرده آنجا که منافعش اقتضا کند، پایبند به هیچ قاعده و عرف حقوق بشری نیستند. اگر هم مخالفتی از سوی شخص یا رسانه‌ای صورت گرفته دستگاه ظالم حاکم بر ریاض تلاش داشته با کمک دلارهای نفتی آن‌ها را ساکت کرده و یا به حاشیه ببرد. وی با بیان اینکه عربستان تحت حاکمیت بن سلمان در حال فروپاشی از درون است، تصریح کرد: در کنار مخالفت‌های گسترده مردمی که باوجود سرکوب‌ها، گاهی خود را نشان می‌دهد، مخالفت‌های زیرپوستی جدی هم در میان برخی شاهزادگان علیه ولیعهد جوان در حال شکل‌گیری است. از سوی دیگر شکست سیاست‌های ریاض در مقابل محور مقاومت در منطقه در سالیان گذشته و به‌ویژه شکست ماجراجویی پرهزینه هشت ساله در یمن، محمد بن سلمان را در موقعیت ضعیفی قرار داده است. بن سلمان به جای گوش دادن به انتقادها و توجه برای حل آن با سرکوب گسترده، فضا را هر چه رادیکال‌تر کرده و به سوی اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی سوق می‌دهد.
اما در حالی که دستگیری دوباره شیخ کاظم العمری نگرانی‌ها در مورد تکرار «شیخ نمری» دیگر را ایجاد کرده است (نِمَر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه عربستانی، ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد)، زارعی با اشاره به این مسئله گفت: با توجه به حمایت غرب از حکام سعودی، بن سلمان هیچ نگرانی از عوارض اقدامات ضد بشری خود ندارد و این مسئله او را در مسیر جنایاتش جری‌تر کرده است. در این بین اکنون با توجه به در جریان بودن ماراتن جام جهانی در کشور قطر، همین مسئله فضای خوبی برای حاکمان سعودی ایجاد کرده تا با استفاده از مشغولی افکار عمومی و رسانه‌های بین‌المللی به فوتبال، جنایات و اقدامات ضدانسانی خود را راحت‌تر پیش ببرند.

خبرنگار: مهدی خالدی

نظر شما