شناسهٔ خبر: 57510581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

جدیدترین عملیات ارتش آمریکا لو رفت

این شبکه در ایالات متحده بود و بر تعدادی از کشورها از جمله افغانستان، الجزایر، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، سومالی، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان و یمن تمرکز داشت.

صاحب‌خبر -

متا شرکت مادر فیس‌بوک در جدیدترین گزارش خود یک کمپین هماهنگ را شناسایی کرده که کشورهای غرب آسیا را هدف قرار می‌دهد و این کمپین را به ارتش ایالات‌متحده نسبت داده است.

به گزارش عصر ارتباط، اکنون متا می‌گوید پیوندهای ارتش ایالات متحده به اکانت‌های آنلاین جعلی را پیدا کرده است. متا که فیس‌بوک و اینستاگرام، والدینش محسوب می‌شوند، گزارش واشنگتن پست درباره منشأ شبکه‌ای از حساب‌های جعلی در فیس‌بوک را تایید و اعلام کرد «پیوندهایی به افراد مرتبط با ارتش ایالات متحده پیدا کرده است.»

بر این اساس، هرچه افراد پشت این عملیات سعی کردند هویت و ارتباطات خود را پنهان کنند اما تحقیقات انجام‌شده ارتباط‌هایی بین این افراد با ارتش ایالات‌ متحده پیدا کرد.

متا خاطرنشان کرد اگرچه این کمپین‌ها وانمود می‌کردند از سوی مردم محلی در کشورهای هدف اداره می‌شوند اما کمپین‌های یادشده در ساعات کاری ایالات ‌متحده فعالیت می‌کردند. با این همه، در مجموع می‌توان گفت اکثر پست‌های منتشرشده در این عملیات، با مشارکت اندک یا بدون مشارکت جوامع معتبر مواجه شدند.

در همین رابطه، پنتاگون در پاسخ به افشای عمومی این شبکه توسط محققان شرکت Graphika و رصدخانه اینترنتی دانشگاه استنفورد که متا جزییات تحقیقات خود را با آنها در میان گذاشت، دستور رسیدگی جنگ اطلاعات سری را صادر کرد. فرماندهی مرکزی ایالات متحده از نهادهایی است که فعالیت‌های آن تحت بررسی پنتاگون قرار دارد.

 

هدف گزارش

در گزارش متا آمده است: در طول پنج سال گذشته، یافته‌های خود را در مورد رفتار غیراصیل هماهنگ (CIB) به اشتراک گذاشته‌ایم. رفتار غیر اصیل هماهنگ اصطلاحی است که متا برای توصیف کمپین‌های ساختگی در رسانه‌های اجتماعی که معمولا توسط دولت‌ها انجام می‌شود، استفاده می‌کند. ما این رفتارها را شناسایی و از سیستم عامل خود حذف می‌کنیم. به عنوان بخشی از گزارش‌های سه‌ماهه تهدیدات متخاصم دشمنان و اطلاعات درباره شبکه‌های خرابکاری حذف‌شده را به اشتراک می‌گذاریم تا دیگران بهتر پیشرفت‌ها را ببینند. ما از ایده‌های گروه‌های امنیتی برای کسب  اطلاعات بیشتر استفاده کرده و آن را با بازخوردهای خودمان تنظیم می‌کنیم.

رفتار غیراصیل هماهنگ (CIB) چیست؟

ما CIB را به عنوان تلاش‌های هماهنگ برای دستکاری در مباحث عمومی به منظور یک هدف استراتژیک می‌دانیم که در آن، اکانت‌های جعلی در مرکز عملیات هستند. در هر مورد، افراد با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و از حساب‌های جعلی برای گمراه کردن دیگران در مورد اینکه که هستند و چه می‌کنند، استفاده می‌کنند.

وقتی این موارد را کشف و این عملیات را حذف  می‌کنیم، به جای محتوا، روی رفتار تمرکز داریم. مهم نیست چه کسی پشت این اکانت‌هاست یا آنها چه چیز  را پست می‌کنند یا اینکه خارجی یا داخلی هستند. ما  بر تلاش‌های این اکانت‌ها  که قبلا حذف کردیم، برای فعالیت مجدد نظارت می‌کنیم. با استفاده از تشخیص خودکار و دستی، به طور مداوم اکانت‌ها و صفحات متصل به شبکه‌هایی که در گذشته حذف کردیم، مجددا حذف می‌کنیم.

 

خلاصه یافته‌ها

گزارش تهدید سه ماهه سوم، دیدگاهی را درباره سه عملیات نفوذ مخفی ارائه می‌دهد که به دلیل نقض خط‌مشی ما در برابر CIB کشف و حذف شد. در این رابطه:

عملیات اول: اولین شبکه که در ایالات متحده ایجاد شد، به افرادی در ارتش آمریکا مرتبط بود. ما یافته‌های خود را با محققان مستقل که درباره این شبکه گزارش کرده‌اند، (اشتراک‌گذاری در24 آگوست 2022)

عملیات دوم: از چین آغاز شد و ایالات متحده، جمهوری چک و تا حدی، مخاطبان چینی و فرانسوی زبان در سراسر جهان را هدف قرار داد. (در 27 سپتامبر 2022)

عملیات سوم: آخرین شبکه از روسیه سرچشمه گرفت و عمدتا آلمان و همچنین فرانسه، ایتالیا، اوکراین و بریتانیا را هدف قرار داد. (گزارش‌شده در 27 سپتامبر 2022)

 

لو رفتن عملیات ارتش آمریکا

متا اما با جزییات مفصلی عملیات هدایت شده از سوی ارتش آمریکا رو لو داده است. در این گزارش آمده است:

ما 39  اکانت فیس‌بوک، 16 صفحه، دو گروه و 26  اکانت در اینستاگرام را به دلیل  نقض خط‌مشی‌ها در برابر رفتارهای غیراصیل هماهنگ حذف کردیم.

این شبکه در ایالات متحده بود و بر تعدادی از کشورها از جمله افغانستان، الجزایر، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، سومالی، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان و یمن تمرکز داشت.

ما چندین دسته از فعالیت‌های این گروه را کشف کردیم که به اکانت‌های جعلی متکی بودند. برخی از آنها شناسایی شدند و قبل از بازرسی ما، توسط سیستم‌های خودکار ما غیرفعال شده بودند. آنها  برای ارسال محتوا، هدایت افراد به دامنه‌های خارج از پلتفرم و مدیریت گروه‌ها و صفحات فعالیت داشتند.

این خوشه‌های منطقه‌ای بر روی  موارد خاص مانند ایران و خلیج فارس، آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا متمرکز شده بودند. به طور معمول، هر خوشه درباره موضوعات خاص، از جمله ورزش و فرهنگ در یک کشور خاص، محتوا پست می‌کرد.

همکاری با ایالات متحده، از جمله همکاری نظامی و انتقاد از ایران، چین یا روسیه نیز از دیگر ادعاهای آنها بود.

افراد پشت این شبکه به عنوان افراد محلی در کشورهایی که آنها را هدف قرار داده بودند، ظاهر می‌شدند. بعضی از این اکانت‌ها از عکس‌های پروفایل  استفاده می‌کردند که احتمالا با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین مانند GAN ایجاد شده‌ بودند.

برخی برای عکس‌های پروفایل، از برند‌های رسانه‌ای کوچک استفاده می‌کردند و از لوگوهای متمایز آنها بهره می‌بردند و در سرویس‌های مختلف اینترنتی از جمله توییتر، یوتیوب، تلگرام، VKontakte و  Odnoklassnikروسی، وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها حضور داشتند. آنها ویدئوها، مقالات، عکس‌ها و میم‌هایی(Meme) را درباره کشوری که روی آن تمرکز کرده‌اند، ارسال می‌کردند.

وقتی این برندها، همان تصویر یا میم را اجرا می‌کردند، هرکدام لوگوی خود را روی آن قرار می‌دادند تا محتوا منحصربه‌فردتر و معتبرتر به نظر برسد.

این شبکه محتواها را عمدتاً در ساعات کاری ایالات متحده، به جای ساعات کاری کشورهایی که آنها را هدف قرار دادند، پست می‌کرد. اکثر پست‌های این عملیات، مشارکت اندک یا بدون مشارکت جوامع هدف را در پی داشت.

افراد پشت این فعالیت‌ها عمدتا اخبار و مطالب را به زبان‌های عربی، فارسی و روسی ارسال می‌کردند. رویدادهای جاری نگرانی‌های مربوط به تروریسم، تمجید از ارتش ایالات متحده و مطالبی درباره همه‌گیری کووید 19 را شامل می‌شد. برخی از این مطالب به دلیل نقض سیاست‌ها و خط‌مشی‌های مربوط به اشاعه اطلاعات نادرست حذف شد.

این عملیات همچنین پست‌هایی را در انتقاد از ایران، چین و روسیه، از جمله حمله روسیه به اوکراین به اشتراک گذاشت.

همچنین رفتار چین با مردم اویغور، نفوذ ایران در خاورمیانه و حمایت از طالبان در افغانستان توسط روسیه و چین از دیگر پست‌های مرتبط با این شبکه بود.

ما این فعالیت را به عنوان بخشی از تحقیقات داخلی درباره رفتار در منطقه مشکوک یافتیم. ما اطلاعات مربوط به این شبکه را با محققان مستقل  در Graphika و رصدخانه اینترنتی استانفورد، که یافته‌های خود را در این مورد در 24 آگوست 2022 در اینترنت منتشر کردند به اشتراک گذاشتیم.

نظر شما