شناسهٔ خبر: 57510579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

عذرخواهی، برکات دارد

صاحب‌خبر -

همیشه بهتر است که خطا نکنیم ولی بالاخره انسان است و در معرض خطا ... کسی نیست که خطا نداشته باشد. بحث عذرخواهی هم هست. اما موانع عذرخواهی چیست؟ یکی توجیه است. بعضی‌ها هزار و یک دلیل می‌تراشند برای اینکه بگویند خطا نکردیم. خب این قدر به جای اینکه زحمت بکشید و دلیل بتراشید یک کلمه بگویید خطا کردیم و تمام شد. خیلی برکات دارد و اثر دارد. ماله‌کشی چیز خوبی نیست... توجیه حماقت است ... مسئولان هم اگر یک جایی کاری انجام نشد، بگویند نتوانستیم... توجیه نکنند.
از دیگر موانع پذیرش اشتباه، لجبازی است و ما متأسفانه لجبازی را داریم به بچه‌های خود آموزش می‌دهیم. در خانه وقتی پدر یا مادری می‌گوید اشتباه کردم بچه هم یاد می‌گیرد و او هم با همسر خود همین کار را می‌کند ولی وقتی می‌بیند که کش می‌دهیم و کشمکش درست می‌کنیم، بگومگو و نزاع می‌کنیم خانواده متزلزل می‌شود و طلاق عاطفی صورت می‌گیرد. ادامه پیدا کند خدای نکرده منجر به فروپاشی خانواده می‌شود. در نهج‌البلاغه داریم که فکر آدم‌های لجباز درست کار نمی‌کند.
یکی دیگر از موانع عذرخواهی عدم عقل معاش است. ما هم عقل معاد داریم و هم عقل معاش. اگر کسی متدین باشد باید عقل معاش هم داشته باشد. متأسفانه گاهی عقل معاش نداریم. یعنی به نفع دنیای ماست که این گفت‌وگو و بحث را کش ندهیم و بگوییم اشتباه شد و تمام. امیرالمؤمنین(ع) در نامه مالک اشتر می‌گویند که مالک بیشتر از اینکه به فکر گرفتن مالیات باشی به فکر رونق اقتصادی باش. اگر رونق باشد آدم‌ها می‌توانند مالیات بپردازند... عقل معاش دین برای این است که دنیای ما را آباد کند و آخرت ما را.
یکی از علت‌های عدم عذرخواهی استغنای کاذب است. استغنا خوب است یعنی ته دل خود، خود را محتاج به شما ندانم و دل من بی‌نیاز از خلق خدا باشد... یک استغنا هم داریم که استغنای کاذب است استغنای کاذب یعنی اینکه بی‌نیاز هستیم از اینکه عذرخواهی کنیم... البته اینکه می‌گوییم اگر خطا کردیم، عذرخواهی کنیم یک بخش ماجراست. بخش دیگر این است که موقع عذرخواهی طرف مقابل هم به رو نیاورد و دیگر نگذارد که عذرخواهی کننده بیشتر از این خرد شود. امام زین‌العابدین(ع) فرمود: اگر کسی به تو فحش داد، یعنی کنار دست راست تو بود فحش داد و این طرف آمد و گفت آقا ببخشید... عذر او را بپذیر. این مکتب اهل بیت(ع) است. در روایت داریم «اعقل الناس اعذرهم للناس» عاقل‌ترین آدم‌ها و خردمندترین آدم‌ها کسی است که عذر را بپذیرد. به نفع ماست. به نفع دنیای ماست. عذرپذیری هم نشانه عقل است.

نظر شما