شناسهٔ خبر: 57510231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

منطق دادن حواله خودرو خارجی و سکه به اعضای تیم ملی قبل از بازی‌ها چه بوده است؟

اشاره: تیم ملی ایران هفته گذشته با شکست یک بر صفر مقابل آمریکا فرصت طلایی صعود از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ را از دست داد؛ اما چند ساعت بعد از حذف تیم ملی خبر عجیبی در خصوص پاداش ویژه به بازیکنان منتشر و اعلام شد که شب قبل از مسابقه سرنوشت‌ساز با آمریکا آن‌ها حواله‌ای برای واردات یک خودروی خارجی دریافت کرده‌اند. البته پولی از طرف دولت پرداخت نشده است، اما سود زیادی نصیب هر بازیکن می‌شود، چراکه داشتن این مجوز در کشور که راه واردات خودرو بسته است، بسیار ارزشمند خواهد بود. انتشار این خبر پس از ناکامی تیم ملی در صعود از دور گروهی انتقادات فراوانی را به دنبال داشته و دارد. هرچند تشویق بازیکنان امر پسندیده‌ای است و اشکالی ندارد، ولی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید صعود از مرحله گروهی را شرط اهدای این هدیه قرار می‌دادند که ندادند. همچنین اعضای تیم ملی قبل از سفر به قطر با رئیس‌جمهور دیدار کردند و به گفته محمد مایلی کهن به خبر آنلاین در این دیدار به هر یک از بازیکنان 10 سکه طلا داده شده است. این موضوع صدای برخی رشته‌های ورزشی دیگر را هم درآورده و از این تبعیض ناراحت هستند. پرسش این است که آیا در کشوری که بسیاری از اقشار مردم گرفتار مشکلات اقتصادی‌ هستند، باید به بازیکنان فوتبال که همگی قراردادهای میلیاردی دارند، پاداش میلیاردی داده شود و گفتنی‌های دیگر... جزییات بیشتر را در ادامه به نقل از خبرآنلاین می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

تیم ملی فوتبال ایران در حالی از مرحله گروهی جام جهانی قطر حذف شد که خیلی‌ها از این تیم انتظار بیشتری داشتند و با وعده‌هایی که رئیس فدراسیون، سرمربی تیم ملی و بازیکنان داده بودند، همه منتظر رقم خوردن اولین صعود تاریخ ایران از مرحله گروهی بودند، اما شاگردان کی روش شکست سنگینی را متحمل شدند تا انتقادات از آن‌ها بالا بگیرد. در ادامه در خبری اعلام شد که بازیکنان تیم ملی فوتبال، در شب بازی با آمریکا، مجوز ورود یک دستگاه خودروی خارجی را دریافت کردند.
ماجرای اهدای مجوز واردات خودرو به بازیکنان به سال گذشته و پس از صعود ایران به جام جهانی برمی‌گردد. بازیکنان تیم ملی بهمن‌ ۱۴۰۰ و پس از قطعی شدن صعودشان به جام جهانی از معاون اول ریاست جمهوری و وزیر ورزش وعده دریافت یک مجوز واردات خودرو را گرفته بودند که این موضوع پیش از دیدار با آمریکا عملی شد. جدا از این هم گفته می‌شود پس از برد مقابل ولز مبلغ ۱۵ هزار دلار به بازیکنان داده شده است.

رسمی که زمان احمدی‌نژاد باب شد!
اهدای حواله خودرو به ورزشی‌ها و به‌خصوص بازیکنان فوتبال اولین بار زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اتفاق افتاد. آبان ۱۳۸۹ و در جریان سفر اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی به تهران یک مسابقه فوتبال در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که بازیکنان مطرحی مانند فرهاد مجیدی، کریم باقری، مجتبی جباری و وحید طالب‌لو هم در آن حضور داشتند. بعدها مشخص شد چند بازیکنان سرشناس حاضر در آن مراسم از رئیس‌جمهور حواله واردات خودرو دریافت کرده‌اند. البته عبدالرضا داوری که از نزدیکان احمدی‌نژاد بود مدعی شد این موضوع ارتباطی به آن مسابقه فوتبال و مراسم نداشته و هر کسی مجوزی گرفته به خاطر قهرمانی‌ها و افتخاراتش بوده است. البته بسیاری از کسانی که چنین مجوزی گرفتند اصلاً در آن زمان قهرمان نبودند. در آن سال‌ها حمید سوریان هم یکی از ورزشکاران مشهوری بود که چنین مجوزی دریافت کرد و توانست خودرو وارد کند.

سرنوشت ۲۴ مجوز واردات خودرو در دولت احمدی‌نژاد چه شد؟
اولین باری که به‌صورت رسمی پاداشی تحت عنوان مجوز خودرو به فوتبالی‌ها اهدا شد پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ بود. در آن زمان محمود احمدی‌نژاد که آخرین روزهای ریاست مجهوری خود را سپری می‌کرد به خاطر صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل ۲۴ مجوز واردات خودرو به ملی‌پوشان داد که ۲۲ تا را بازیکنان گرفتند و دوتای دیگر هم به علی کفاشیان و مهدی محمدنبی رسید.
نکته عجیب اما اینجا بود که اشکان دژاگه باوجود نقش مهم در صعود ایران از دریافت این پاداش محروم شد. او که سه بازی آخر تیم ملی را به دلیل مصدومیت ازدست‌داده بود در لیست جایزه هم قرار نگرفت که در آن زمان انتقادات زیادی از فدراسیون بابت این رفتار شد. حتی علیرضا فغانی که نماینده داوری ایران در جام جهانی بود هم پاداشی دریافت نکرد.مجوزهای سال ۲۰۱۴ اما سرنوشت جالبی پیدا کرد. به‌جز چند بازیکن که ماشین‌های لوکس وارد کردند، اکثر ملی‌پوشان این مجوزها را به مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به یکی از نزدیکان فدراسیون فوتبال فروختند و با همین درآمد ماشین خریدند.
سکوت فدراسیون 
درباره اهدای حواله خودرو
پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دوباره بحث اهدای پاداش به ملی‌پوشان مطرح شد و بازیکنان قدیمی‌تر تیم درخواست اهدای حواله خودرو داشتند. بااین‌حال زمان اهدای مجوزها و رسانه‌ای شدن باعث شده فشارها روی ملی‌پوشان اضافه شود و شاید اگر این اتفاق همان بهمن ۱۴۰۰ رخ می‌داد، ماجرا تا این حد باعث انتقاد مردم نمی‌شد. فدراسیون فوتبال هم تاکنون در این خصوص سکوت کرده و هیچ‌کس به قضیه مجوزها واکنش نشان نداده است.

یک مجوز ارزش این همه انتقاد را داشت؟
نکته مهم در خصوص این مجوزها این است که تاکنون واردات خودروی خارجی ممنوع بوده و به‌تازگی در قانون واردات خودرو به کشور آمده که تنها خودروهای تا سقف ۲۰ هزار دلار و خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی اجازه ورود به کشور دارند و مالیاتشان هم باید پرداخت شود. این قانون که به‌تازگی تصویب شده به این معناست که اگر خودروی ۲۰ هزار دلاری وارد کشور شود، شخص واردکننده باید به همین اندازه مالیات هم پرداخت کند و در غیر این صورت تخلف محسوب شده و اصلاً شماره‌گذاری انجام نمی‌شود. این یعنی وارد کردن یک خودرو ۲۰ هزار دلاری حدود یک میلیارد و دویست میلیون هزینه خواهد داشت و نهایتاً دو میلیارد قابل فروش خواهد بود و ملی‌پوشان در بهترین حالت ۸۰۰ میلیون تومان سود خواهند کرد. این در حالی است که در میان اعضای تیم ملی شاید فقط یکی دو بازیکن قرارداد زیر ۱۰ میلیارد تومان داشته باشند و این عدد حتی ۱۰ درصد قرارداد آن‌ها هم نمی‌شود. بسیاری از ملی‌پوشان هم عضو تیم‌های خارجی هستند و دستمزدشان به‌مراتب بالاتر از این اعداد است. با نگاهی اجمالی به این ماجرا می‌توان گفت سودی که بازیکنان از این مجوزها می‌کنند به نسبت قراردادهای باشگاهی‌شان آن‌قدر نیست که ارزش تحمل این همه انتقاد را داشته باشد. این موضوع در کنار ماجراهایی مثل دریافت سکه از رئیس‌جمهور پیش از جام جهانی باعث شده فشارها روی اعضای تیم ملی زیاد شود، ولی در عمل حتی یک قسط قرارداد آن‌ها هم به‌مراتب بالاتر از این اعداد است.

نظر شما