شناسهٔ خبر: 57509664 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کمتر از دوماه مانده تا دهه فجر؛

قافیه شعر فجر کماکان «دبیر» ندارد!

جشنواره شعر فجر در کمتر از دوماه مانده به دهه فجر همچنان بدون دبیر است، باید منتظر ماند و دید که قافیه ناکوک و لنگ شعر فجر را کسی مبدل به عبارتی موزون می‌کند و یا قافیه شکسته و شعر ناموزون سپید برای آن باقی می‌ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، پای جشنواره شعر فجر در پله هفدهم آن به نظر می‌رسد به شدت پیچ خورده و به قول مرحوم ملک الشعرا بهار این قافله تا به حشر لنگ است.

این رویداد ادبی سالانه که از دوره نخست و با امید برای پاسداشت شعر به عنوان نمادی اصیل و اصل ادبیات فارسی و با حمایت و سیاست‌گذاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پس از پوست‌اندازی و مبدل شدن به رویدادی مسابقه گون برای انتخاب برترین کتاب‌های شعر در هر سال با چاشنی برخی پاسداشت‌ها و تجلیل‌ها و برپایی نشست‌های کم و بیش کم جان شعرخوانی در شهرهای دور و نزدیک و گاه حتی در دیگر کشورها، این روزها به یکی از کم رمق ترین رویدادهای ادبی کشور مبدل شده است.

گواه این موضوع را می‌توان در این دید که حتی دبیری هم برای این رویداد انتخاب نشده است‌، آن هم در فاصله زمانی کمتر از دو ماه مانده به دهه فجر انقلاب اسلامی که موعد برگزاری چنین رویدادهایی در تقویم فرهنگی کشور است.

این رویداد فرهنگی در حالی در چنین گوشه نشینی گرفتار شده است که سال گذشته و در موعد برگزاری شانزدهمین دوره از این جشنواره، روز ۱۶ آذر به عنوان آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این رویداد اعلام شده بود و اختتامیه این رویداد نیز که با دبیری «قربان ولیئی» برگزار شد، به روزهای ابتدایی اسفند سال گذشته موکول شد.

با این همه درباره بلاتکلیفی این رویداد در سیستم سیاست گذاری فرهنگی کشور می‌توان این شاهد مثال را نیز اضافه کرد که پایگاه اختصاصی این رویداد در فضای مجازی به نشانی  www.fajr.adabiatirani.com نیز از پاییز سال گذشته بروزرسانی نشده است و آخرین خبر درج شده در آن مربوط به فراخوان دوره شانزدهم این رویداد است که نزدیک بیش از ۹ ماه از موعد اختتامیه آن می گذرد.

از سوی دیگر و بنابر آمار منتشر شده از سوی دبیر دوره شانزدهم این رویداد، سال گذشته در فاصله زمانی انتشار فراخوان تا اختتامیه بیش از ۴ هزار عنوان کتاب برای این رویداد بررسی و مورد داوری قرار گرفت که به نظر نمی رسد این اتفاق در فاصله کم باقی مانده برای این رویداد در سال جاری بتواند محق شود.

این اتفاقات را هم می‌توان مولود فعالیت ضعیف معاونت شعر و ادبیات داستانی در موسسه خانه کتاب طی سال گذشته دانست و هم ناشی از بی توجهی سیاستگذاران بالا دستی فرهنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

با انحلال بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و تبدیل آن به معاونت شعر و ادبیات داستانی اداره امور آن نخست با سرپرستی «غلامرضا طریقی» و در ادامه با انتساب «مسعود دیانی» پیگیری شد که این جریان با استعفای دیانی به دلیل بیماری و در نهایت با انتخاب «ابراهیم اسماعیل اراضی» به این سمت پیگری شد و جالب اینکه بدنه این معاونت تازه تاسیس در تمامی این تغییرات ثابت نگاه داشته شد.

در وجه دوم موضوع، نیز باید نگاه را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوخت، به دفتری که چندی پیش برخی شاعران  سعی داشتند مدیر بالادستی آن یعنی شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجاب به تاسیس معاونت شعر در این وزارتخانه و انفکاک آن از معاونت فرهنگی کنند که البته ناکام ماند.

حال باید منتظر ماند و دید که قافیه ناکوک و لنگ شعر فجر را کسی مبدل به عبارتی موزون می‌کند و یا قافیه شکسته و شعر ناموزون سپید برای آن  باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

نظر شما