شناسهٔ خبر: 57509558 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد؛

کنترل ریزگردهای عراق با انتقال آب خلیج فارس/ چه تعداد کانون ریزگرد در کشورهای همسایه داریم؟

نامی گفت: ۸ کانون ریزگرد در کشور عراق، ۴ کانون در عربستان، ۲ کانون در کویت، ۱ کانون در اردن و ۲ کانون هم در سوریه وجود دارد، اما ایران از کانون ریزگرد‌های عراق تاثیر پذیری دارد.

صاحب‌خبر -

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث گروه جامعه خبرگزاری آنا اظهار داشت: به دلیل تغییرات اقلیمی که بشر در جغرافیا به وجود می‌آورد، ما در سال‌های آینده باید منتظر مخاطرات بیشتری باشیم.

وی افزود: به دلیل بستن سرشاخه‌های رودخانه‌ها توسط کشور ترکیه به ویژه رود دجله و فرات، اگرچه مستقیم روی کشور ما تاثیرگذار نیست، اما به صورت غیر مستقیم کشور ما آسیب زیادی در این زمینه می‌بیند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع ریزگرد‌ها گفت: ۸ کانون ریزگرد در کشور عراق، ۴ کانون در عربستان، ۲ کانون در کویت، یک کانون در اردن و ۲ کانون هم در سوریه وجود دارد، اما ایران از کانون ریزگرد‌های عراق تاثیرپذیری دارد که این راهی ندارد جز با کمک کشور عراق این کانون‌ها را پوشش دهیم.

نامی بیان کرد: این کانون توسط آب، برخی از سبزی‌ها و گیاهانی که در این مناطق جغرافیایی می‌توانند مقاومت داشته باشند، می‌تواند کنترل شود که بهترین روش آب است. بایستی با هماهنگی، همکاری و همراهی عراق و تعیین هزینه، آب را از خلیج فارس به این نقطه هدایت کنیم و بتوانیم این آب را در سطح مناطقی که به کانون ریزگرد تبدیل شده پوشش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی سازمان‌ها مانند قرارگاه‌های عمرانی و مهندسی با توانمندی‌های خاص آماده این کار هستند که تنها باید هزینه آن فراهم شود.

رئیس سارمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: هزینه آسیب غیر مستقیمی که می‌بینیم بسیار بیشتر از هزینه انتقال آب است و سالانه آسیب‌های زیادی ریزگرد‌ها به ما می‌رسانند که به عنوان مثال می‌توان به فضای سبز اشاره کرد که مهم‌ترین عامل بقای کشورها، زندگی انسان و ... است.

نامی با بیان اینکه باید فضای سبز کشور را افزایش دهیم، گفت: همچنین عراق نیز در این زمینه باید دست به کار شود و علت تاکید بنده بر کشور عراق به خاطر مسیر غربی به شرقی بودن وزش باد است.

وی تاکید کرد: از سمت عراق ریزگرد به کشور ما منتقل می‌شود و بایستی با همکاری یکدیگر زمینه مهار ریزگزدها را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما