شناسهٔ خبر: 57509549 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛

بازی پرتغال و سوئیس در جام جهانی از ساعت پخش زنده تا ترکیب و حواشی+ جزئیات

تیم ملی پرتغال و سوئیس، امروز از ساعت ۲۲:۳۰ در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ به مصاف هم خواهند رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _سه‌شنبه پانزدهم آذرماه_ در روز چهارم رقابت‌های یک‌هشتم نهایی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ دو دیدار برگزار می‌شود و تیم‌های پرتغال و سوئیس از ساعت ۲۲:۳۰ در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ به مصاف هم خواهند رفت.

پخش زنده بازی پرتغال و سوئیس در یک هشتم نهایی جام جهانی قطر ۲۰۲۲

یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر (پرتغال - سوئیس) پخش زنده ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه سیما و سایت تلوبیون

بازی پرتغال و سوئیس در جام جهانی از ساعت پخش زنده تا ترکیب و حواشی+ جزئیات

تاریخچه فوتبال پرتغال

تیم ملی فوتبال پرتغال در سال ۱۹۱۴ تأسیس شده و عضو یوفا است. پرتغال تلاش‌های زیادی برای ورود به جام جهانی ۱۹۳۴ انجام داد. تیم ملی پرتغال از سال ۱۹۳۴ در تلاش برای حضور در جام جهانی بود و پس از ۶ دوره ناکامی در صعود به این مسابقات، برای نخستین بار در جام جهانی ۱۹۶۶ مجوز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد.

در مقدماتی ۱۹۵۸ پرتغال برای نخستین بار مقابل ایتالیا با نتیجه سه بر صفر پیروز شود، اما بازهم نتوانست به جام جهانی برسد. در دهه ۱۹۹۰ تیم ملی پرتغال که نسل طلایی‌اش را در اختیار داشت، توانست به‌طورمداوم به تمام مراحل تورنمنت‌های بزرگ از جمله نیمه نهایی یورو ۲۰۰۰ و فینال یورو ۲۰۰۴ راه پیدا کند.

اولین قهرمانی معتبر تیم ملی فوتبال پرتغال در تورنمنت یورو ۲۰۱۶ رخ داد. در بازی دراماتیک و جالبی که کاپیتان پرتغال، رونالدو پس از مصدومیت در دقیقه ۲۳ از روی نیمکت بازیکن‌ها را راهنمایی کرد تا جایی که اولین گل اِدر در یک فینال رسمی زده شد و پرتغال را به اولین قهرمانی رساند.

سخنرانی رونالدو در رختکن تیم مسیر جدیدی را برای تیم ملی پرتغال هموار کرد، مسیری که بازیکنان جوان تیم به خودباوری رسیدند و با اعتماد بیشتری نسبت به خودشان و مربی تیم، فرناندو سانتوس به تورنمنت‌ها پرداختند تا جایی که در تورنمنت لیگ ملت‌های اروپا ۲۰۱۹ که در پرتغال نیز برگزار می‌شد، تیم را بدون حضور رونالدو، به علت استراحت و پرداختن به کسب آمادگی برای اولین فصل حضورش در یوونتوس، حفظ کردند و تا مرحله نیمه‌نهایی پیش بردند.

پس از بازگشت کاپیتان، در یک نمایش دیدنی دیگر رونالدو به تقدیر از این انسجام و زحمات بازیکنان تیم ملی مقابل تیم ملی فوتبال سوئیس به میدان رفت و در دقیقه‌های ۲۵، ۸۸ و ۹۰ گلزنی کرد. حضور در قطر هشتمین تجربه پرتغالی‌ها در جام جهانی خواهد بود. در هفت دوره قبلی یک عنوان سومی، یک عنوان چهارمی، دو حذف در یک هشتم نهایی و سه حذف در مرحله گروهی در کارنامه این تیم ثبت شده است.

پرتغال در مجموع ۳۰ بازی جام جهانی، ۱۴ پیروزی، ۶ تساوی و ۱۰ شکست داشته و در مجموع ۴۹ گل به ثمر رسانده و ۳۵ بار دروازه خود را باز شده دیده است. تیم ملی فوتبال پرتغال در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه A اروپا حضور داشت. با کسب پنج پیروزی، دو تساوی و یک شکست در هشت بازی، پرتغال، در گروهی که صربستان، ایرلند، لوکزامبورگ و آذربایجان حضور داشتند در رده دوم قرار گرفت و راهی پلی‌آف شد. در این دیدارها تیم ملی پرتغال موفق شد ابتدا از سد ترکیه بگذرد و سپس با غلبه بر مقدونیه شمالی، از یک مسیر سخت به جام جهانی برسد.

تیم ملی فوتبال پرتغال

تیم ملی فوتبال پرتغال به ارزش ۸۸۴ میلیون یورو و هدایت سانتوس با میانگین قدی ۱۷۷.۲۶ ‏‬و میانگین سنی ۲۶.۷ در جایگاه نهم فیفا قرار دارد. A Seleção (انتخاب) و Os Navegadores (ناوبرها) از لقب‌های این تیم است. کاپیتان تیم پرتغال کریستیانو رونالدو است که رکورددار بیشترین بازی ملی و معروف‌ترین بازیکن تاریخ کشور پرتغال به‌حساب می‌آید و برناردو سیلوا به ارزش ۸۰ میلیون یورو گران‌ترین بازیکن پرتغال است.

پرتغال تا کنون در هفت دوره از جام جهانی حضور داشته است و بهترین نتیجه آن در سال ۱۹۶۶ با سومی رقم خورد. سال ۲۰۱۶ تیم پرتغال به‌کمک سرمربی خود، فرناندو سانتوس توانست نخستین جام مهم تاریخش را در یورو ۲۰۱۶ کسب کند.

افتخارات تیم ملی فوتبال

  • مقام سوم جام جهانی فوتبال ۱۹۶۶
  • مقام چهارم جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶
  • نایب قهرمانی جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴
  • قهرمانی جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶
  • مقام سوم جام کنفدراسیون‌های فیفا ۲۰۱۷

ترکیب تیم فوتبال پرتغال

  • ترکیب پرتغال: دیوگو کاستا، ژائو کانسلو، آنتونیو سیلوا، په‌په، دیوگو دالوت، متئوس نونیز، روبن نوس، ویتینیها، ژوآئو ماریو، ریکاردو هورتا و کریستیانو رونالدو.
  • سرمربی: فرناندو سانتوس

بازی پرتغال و سوئیس در جام جهانی از ساعت پخش زنده تا ترکیب و حواشی+ جزئیات

تاریخچه فوتبال سوئیس

تیم ملی سوئیس در عرصه بین‌المللی دستاورد زیادی نسبت‌به بقیه تیم‌های اروپایی ندارد، اما این تیم یکی از تأثیرگذار و قدیمی‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال است. اتحادیه فوتبال سوئیس در سال ۱۸۹۵ تشکیل شد. این تیم یکی از اعضای مؤسس فیفا بود و مقر اصلی فیفا و یوفا در اصل در دو شهر زوریخ و نیون سوئیس است.

اتحادیه فوتبال سوئیس سال ۱۸۹۵ افتتاح شد ولی قدمت تیم‌های فوتبال این کشور به قبل از این تاریخ برمی‌گردد. سوئیسی‌ها نیز مانند بیشتر کشورهای اروپایی، فوتبال را از انگلیسی‌ها آموزش دیدند و گسترش دادند. اولین تیم‌های فوتبال در سوئیس در دهه ۱۸۷۰ ساخته شد و افتتاح اتحادیه فوتبال سوئیس سال ۱۸۹۳ درواقع پاسخی بود برای سازماندهی همه تیم‌های فوتبال که تا آن زمان در سوئیس شکل گرفته بودند.

زمانی که فوتبال در سوئیس در حال گسترش بود، تمام سوئیسی‌ها با آن مخالف بودند و به این بازی بیماری انگلیسی می‌گفتند. تا سال‌ها بعد قوانین فوتبال سوئیس با قوانین بقیه تیم‌ها در دنیا تفاوت داشت مثلاً اندازه دروازه در سوئیس دوبرابر ابعاد دروازه در انگلستان بود و آن‌ها سال ۱۸۹۹ متوجه این خطا شدند و اصلاحش کردند.

نخستین بازی بین‌المللی سوئیس سال ۱۹۰۵ برگزار شد. در این بازی که در پاریس انجام بود، تیم سوئیس از فرانسه با نتیجه ۱-۰ شکست خورد. هرچند تیم ملی سوئیس پس از این شکست نتوانست به قهرمانی در تورنمنت‌های بزرگ بین‌المللی برسد اما عملکرد نسبتاً خوبی از خود در این بازی‌ها به‌جا گذاشت. در دو سال ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ تیم ملی سوئیس توانست به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی برسد.

عمل‌کرد این تیم تا سال ۱۹۶۶ به‌همین شکل ادامه یافت ولی بعد از جام جهانی ۱۹۶۶، تیم ملی سوئیس دیگر نتوانست در هیچ جام‌جهانی شرکت کند. این روند بسیار ضعیف سوئیس تا سال ۱۹۹۴ ادامه پیدا کرد. در این سال تیم سوئیس پس از سال‌ها توانست به مسابقات جهانی که میزبانش آمریکا بود، راه پیدا کند. دو سال بعد تیم سوئیس در مسابقات قهرمانی اروپا به میزبانی انگلستان شرکت کرد. سوئیس از این زمان به بعد به پیشرفت آرام ولی پیوسته خود در فوتبال جهان ادامه داد.

بازی پرتغال و سوئیس در جام جهانی از ساعت پخش زنده تا ترکیب و حواشی+ جزئیات

افتخارات تیم ملی سوئیس

  • صعود تا یک چهارم نهایی جام جهانی در سال‌های ۱۹۳۴، ۱۹۳۸ و ۱۹۵۴
  • صعود تا یک چهارم نهایی در یورو ۲۰۲۰
  • مدال نقره بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ پاریس

ترکیب تیم ملی سوئیس

  • سوئیس: یان سومر، نیکو ال‌ودی، مانوئل آکانجی، سیلوان ویدمر، ریکاردو رودریگز، رمو فرولر، گرانیت ژاکا، جبرئیل سو، فابیان ریدر، روبن وارگاس، بریل امبولو
  • سرمربی: مورات یاکین

ورزشگاه دیدار پرتغال و سوئیس در یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

از ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی قطر چه می‌دانید؟  

استادیوم لوسیل

  • نام عربی: ملعب لوسیل الدولی
  • نام انگلیسی: Lusail Stadium
  • ظرفیت: ۸۰ هزار نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۶ کیلومتر
  • آدرس: شهر لوسیل، قطر
  • تعداد بازی: ده مسابقه از جمله دیدار نهایی

استادیوم «لوسیل» برجسته‌ترین استادیوم قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ بوده و قرار است به مرکز شهری به همین نام تبدیل شود که محل اسکان حدود ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود. لوسیل، شهری است که مخصوص برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ ساخته شده است.

این استادیوم ظرفیت میزبانی از ۸۰,۰۰۰ نفر را دارد و یک شرکت معماری انگلیسی با الهام از فانوس‌های قدیمی و کاسه‌هایی از صنایع‌دستی مردم قطر، این ورزشگاه را طراحی کرده است.

پس از جام جهانی بیشتر صندلی‌های ورزشگاه لوسیل جدا می‌شود تا به محلی برای فعالیت مدارس، مراکز سلامتی، مغازه‌ها و باشگاه‌های ورزشی زیر سقف استادیوم تبدیل شود. همچنین بخش بالایی ورزشگاه بالکن خانه‌هایی می‌شود که قرار است ساخته شوند. تماشاگران می‌توانند با استفاده از خط مترو مستقیم از شهر دوحه به استادیوم لوسیل بروند.

نظر شما