شناسهٔ خبر: 57509218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جایگاه ممتاز علمی ایران در بین ۵۷ کشور اسلامی

جمهوری اسلامی ایران جایگاه ممتاز علمی در بین ۵۷ کشور اسلامی در ۱۰ سال اخیر را کسب کرده است.

صاحب‌خبر -

سید احمد فاضل‌زاده رئیس ISC گفت: سند نقشه جامع علمی کشور، «دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی و الهام‌بخشی در جهان» و نیز «کمک به ارتقاء علم و فناوری در جهان اسلام و احیای موقعیت محوری و تاریخی ایران در فرهنگ و تمدن اسلامی» را از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور بیان می‌کند و در چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ ایران را «پیشتاز در مرز‌های دانش و فناوری با مرجعیت علمی در جهان» می­­بیند.

او گفت: استفاده از دانش تولید شده توسط پژوهشگران از نماد‌های رسیدن به مرجعیت علمی است که می‌توان با شاخص‌­های علم‌سنجی از جمله دریافت استناد آن را بررسی و ارزیابی کرد.

از جمله شاخص‌های مبتنی بر استناد می­توان به شاخص H و کاربرد آن در بررسی اثرگذاری علمی اشاره کرد. شاخص H، شاخصی ترکیبی از تعداد مقالات منتشر شده (کمیت) و تعداد استناد‌ها (کیفیت) است که این مقالات دریافت کرده‌­اند.

رئیس ISC در ادامه گفت: تعداد انتشارات و استنادات کشور‌های اسلامی به همراه شاخص H این کشور‌ها در بازه زمانی ۱۰ ساله اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۱) بر اساس پایگاه InCites را مورد بررسی قرار می‌دهیم. جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد استناد‌های دریافتی رتبه اول، به لحاظ انتشارات رتبه دوم و به لحاظ شاخص H رتبه چهارم را در بین ۵۷ کشور‌های اسلامی به دست آورده است.

نظر شما