شناسهٔ خبر: 57508316 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جلیلی:

نخست وزیر اسبق ایتالیا می‌گفت «شما پیشرفت کردید»

خبرگزاری صداوسیما

عضو شورای عالی امنیت ملی کشور گفت: نخست وزیر اسبق ایتالیا به بنده می‌گفت شما فقط مقاومت نکردید، بلکه پیشرفت کردید.

صاحب‌خبر -

سعید جلیلی گفت: از زمانی که ملت ما حرکتی را با شعار استقلال، آزادی و مطالبه جمهوری اسلامی آغاز کرده، با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد. کسانی نمی‌خواستند چنین حرکتی در کشور ما شکل بگیرد. دشمن اینگونه نبود که به حرکت مردم خوشامد بگوید و فرش قرمز پهن کند، بلکه هر چه در توانش بود انجام می‌داد.

عضو شورای عالی امنیت ملی کشور گفت: تا همین امروز به صراحت بیان می‌کنند اگر ترور و جنگ نشد، سخت‌ترین تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی را به مردم تحمیل می‌کنیم.

جلیلی گفت: دشمن در محاسباتش این مؤلفه را در نظر نگرفت که اگر ملتی ایمان و آرمان داشته باشد، چه قدرت و فرصت‌هایی ایجاد می‌شود. چون آن‌ها در دنیا فقط ایران را هدف نداشتند بلکه کشور‌های دیگر را هم در نظر گرفته بودند؛ به همین خاطر به ساکت کردن آن‌ها تمایل دارند و خیلی اوقات موفق شدند. حتی سال ۱۳۳۲ در خود ایران، دولتی که نفت را ملی کرد، با کودتا برداشتند.

او افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که دشمن مجبور شده با همه توانش، ۱۸ روز وزیران خارجه را جمع کند تا تعداد سانتریفیوژ‌ها را تعیین کند.

عضو شورای عالی امنیت ملی کشور گفت: در تاریخ حکومت امیرالمؤمنین (ع)، وقتی دشمن مشاهده می‌کند که از فشار و جنگ نمی‌تواند نتیجه بگیرد، اتفاقاتی مانند قرآن سر نیزه کردن، پیراهن عثمان و... افتاد و دست آخر، زمانی که به موفقیت نرسیدند، شروع به غارت کردن، ایجاد ناامنی و شبیخون زدن در سرزمین‌های تحت حضرت امیر کردند. در دستورهایشان هست که «قرار نیست جنگ کنی، فقط باید ناامنی ایجاد کنی و فرار کنی». یعنی القای ناامنی شود. این نشانه استیصال و بیچارگی است، وقتی هیچ گزینه‌ای ندارند.

جلیلی گفت: اینکه از شرقی‌ترین نقطه دنیا نخست وزیر استرالیا در مورد مسائل ایران اطلاعیه بدهد تا در غربی نقطه، نخست وزیر کانادا در تظاهرات مربوط به ایران شرکت کند، یا عکس یادگاری گرفتن رئیس جمهور فرانسه با یک دلقک برای فشار بر ایران یا ۵ دقیقه صحبت کردن صدراعظم آلمان در مورد ایران، طبیعی است؟ آن‌ها نگران حقوق بشر و زن هستند؟ این‌ها روزی که در کردستان و سردشت با سلاح‌های آلمانی بمباران شیمیایی شد، یک قطعنامه و بیانیه ندادند و حالا طرفدار مردم کردستان شدند؟

او گفت: نخست وزیر اسبق ایتالیا به بنده می‌گفت شما فقط مقاومت نکردید، بلکه پیشرفت کردید. او گفت که قبل از انقلاب به ایران آمده و مسائل ایران را دنبال می‌کند. یکی از وزیران خارجه اروپایی می‌گفت حرکتی که ایران انجام داد یا فشاری که ایران است، اگر ۶ ماه علیه دولتشان باشد، دوام نمی‌آورد.

نظر شما