شناسهٔ خبر: 57502722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۱۴ آذر

برخورد با علی دایی/انتصاب جدید در دفتر رهبری/برنامه رؤسای قوا در روز دانشجو

مژگان رساپور

پلمب رستوران و جواهر فروشی علی دایی/ تعامل دولت و مجلس/ مذاکرات برجامی/ ناآرامی های اخیر در کشور و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزئیات آن در ادامه می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ خبر پلمب رستوران و جواهر فروشی علی دایی درصدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

در پی انتشار اخباری در این باره در فضای مجازی، با پیگیری خبرنگار ایسنا از قوه قضاییه اعلام شد که رستوران و جواهر فروشی علی دایی به دلیل همراهی با فراخوان اعتصابات از سوی پلیس اماکن پایتخت پلمب شده است.

رئیس قوه قضاییه هم خبر داد که تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندان‌های طویل‌المدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضاً تایید شده و به زودی اجرا خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضاییه به دادستان‌های سراسر کشور نیز دستور داد تا شناسایی و دستگیری عناصر تهدیدکننده مردم، شهروندان، کسبه و کامیون‌داران را از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مطالبه کنند و با این نگرش که این نوع تهدید کردن یک تهدید ساده نیست، به تعقیب و محاکمه و مجازات این عناصر تهدیدکننده مبادرت ورزند.

همچنین  کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر طی سه روز متوالی از زندان اوین، زندان تهران بزرگ و زندان زنان و بازداشتگاه‌های تحت نظارت سازمان زندان‌ها بازدید و در جریان وضعیت بازداشت شدگان مرتبط با اغتشاشات اخیر قرار گرفت.

وی در این بازدیدها با تعدادی از بازداشت شدگان نیز بطور جداگانه گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین وضعیت آنان قرار گرفت و به بررسی بهره‌مندی متهمان از حقوق مختلف خود مانند تفهیم اتهام، دسترسی به وکیل، تماس و ملاقات با خانواده، وضعیت بهداشتی و غذایی و ... پرداخت.

اظهارات رئیس جمهور درباره سرنوشت مشترک دولت و مجلس هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه دولت و مجلس شورای اسلامی، با اشاره به همدلی و نزدیکی دولت و مجلس، گفت: قوای مقننه و مجریه یک سرنوشت مشترکی دارند و نگاهشان به مردم هم مشترک است، مجلس قانون تصویب می‌کند و دولت هم باید آن را اجرا کند و بر اجرا هم نظارت می‌شود تا گره‌ها و مشکلات مردم حل شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه  تمام تلاش ما در مجلس و دولت باید این باشد که مشکلات و مسائل مردم را حل کنیم، خاطرنشا نکرد که اراده و توانایی هم برای انجام این کار داریم.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر دنبال کنید.

تفاهم بین دولت و مجلس در همه مسائل راهگشا است

همدلی دو قوه دستاوردهای بزرگی برای حرکت رو به جلو دارد

***

خبر انتصاب سید مهرداد سیدمهدی که پیش‌تر مدیرعامل خبرگزاری صدا و سیما،‌ به عنوان مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری هم از پربازدیدها بود.

پیش از این سپهر خلجی به مدت ۱۲ سال عهده‌دار این مسئولیت بود که دو روز قبل با حکم رییس جمهور به ریاست شورای اطلاع رسانی دولت منصوب شد.

از دیگر خبرهای مورد توجه مخاطبان، تاکید وزیر امور خارجه آمریکا بر ادامه روند دیپلماتیک برای توافق با ایران بود.

آنتونی بلینکندر یک سخنرانی در کنفرانس بنیاد جی استریت به بیان ادعاهایی درباره ایران، از جمله در زمینه نقش آن در منطقه، روابط آن با روسیه، موضوع احیای توافق هسته‌ای و اتفاقات اخیر ایران پرداخت و مدعی شد: ما و شرکا و متحدانمان سعی کردیم یک روند هدفمند دیپلماتیک را در پیش بگیریم تا ببینیم می‌توانیم به توافقی برای بازگشت‌ دوجانبه به برجام برسیم یا نه، اما ایران به طور مکرر نشان داده است که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند نسبت اقداماتی که باید انجام دهد، متعهد شود. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان این‌که «تهران به دنبال به سرانجام رساندن برجام است»، تصریح کرد: نیاز به برجام نیاز یکجانبه ایران نیست و ایران از موضع ضعف مذاکره نمی‌کند. نیاز آمریکا و غرب به برجام کمتر از ایران نیست و آن‌ها نباید منتی را در این ارتباط بر ایران بگذارند. همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم توافق در دسترس است و طرف‌ها می‌توانند در کوتاهترین مدت مذاکرات را جمع‌بندی کنند و به نتیجه برسانند. اگر از اراده سیاسی لازم برخوردار باشند.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش برخی از کشورها برای اخراج ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در ارتباط با اقدامات غیر قانونی تعداد مشخصی از کشورهای غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی کشور رسما و آشکارا اعلام کرده است و هر گونه سواستفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی به کشور محکوم و غیر قابل قبول است.

همچنین برنامه حضور روسای قوا در جمع دانشجویان به مناسبت ۱۶ آذر (روز دانشجو)  برای شنیدن دغدغه های دانشجویان را نیز می توانید در این گزارش بخوانید.

به مناسبت روز دانشجو، محمدباقر قالیباف فردا ۱۵ آذر به جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس می‌رود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز میزبان جمعی از دانشجویان خواهد بود.

همچنین تشکل‌ها و دانشگاه‌های مختلف به مناسبت روز دانشجو، از رئیس جمهور دعوت کرده‌اند که دفتر وی در حال بررسی این دعوت‌ها  بوده و  هنوز محل برگزاری این دیدار دانشجویی نهایی نشده است.

گزارش ایسنا درباره آغاز عملیات احداث نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی «کارون» در شهرستان دارخوین با عنوان «دارخوین»؛ تمام ناتمام ایران هم از خبرهای پرمخاطب بود.

بر اساس این گزارش، این سومین بار است که مسوولان کشور و سازمان انرژی اتمی ساخت این نیروگاه را کلید می‌زنند. نیروگاه اتمی «کارون» از نوع آب سبک تحت فشار (PWR) با ظرفیت تولید برق ۳۰۰ مگاوات در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار در مجاورت رود کارون در نزدیکی شهر دارخوین از توابع شهرستان شادگان واقع در استان خوزستان احداث خواهد شد.
 

انتهای پیام

نظر شما