شناسهٔ خبر: 57501835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

واکاوی مشکلات مالی عدیده استقلال/ دردسر ۷۰۰ میلیاردی پیش پای فتح‌الله‌زاده!

مروری بر اتفاقات مالی حول و حوش باشگاه استقلال مشخص می کند شرایط این مجموعه در آستانه برگزاری مسابقه حساس هفته دوازدهم مقابل پرسپولیس به هیچ عنوان روبه راه نیست.

صاحب‌خبر -

علی فتح‌الله‌زاده به تازگی در مصاحبه ای تلویزیونی مدعی شد پیش از ورود به باشگاه استقلال در رابطه با موضوع برداشت از سپرده باشگاه در بورس، همچنین اندوخته مالی این مجموعه در حساب باشگاه اطلاعات درستی به او داده نشده است.

مدیرعامل جدید باشگاه استقلال که به جای مصطفی آجورلو در اواخر مهرماه سال جاری این سمت را به دست گرفت اعلام کرد به او گفته بودند ۳۰۰ میلیارد تومان در حساب باشگاه موجودی وجود دارد اما هرگز چنین پولی در حساب باشگاه نبوده! بلکه علاوه بر آن بدهی‌های بیشتری هم از دوران گذشته در باشگاه وجود داشته است.

بررسی شرایط فعلی و صحبت با افراد دور و نزدیک به باشگاه استقلال مواردی را مشخص میکند که در ادامه در همین گزارش به آن پرداخته شده است:

واکاوی مشکلات مالی عدیده استقلال/ دردسر ۷۰۰ میلیاردی پیش پای فتح‌الله‌زاده!

تعهدات مالی بازیکنان استقلال

طبق قراردادهای بازیکنان باشگاه استقلال که تعدادی از آنها از فصل پیش با این باشگاه قرارداد داشتند و تعدادی دیگر در ابتدای  فصل جدید قراردادهایشان را به روز کرده‌اند(که اغلب با افزایش بیش از ۴۰ درصدی همراه بود) مشخص میکند باشگاه استقلال تا پایان آبان ماه باید مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد مالی اش نسبت به بازیکنان تیم را پرداخت می‌کرده که هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

مشکلات بورس و حساب بلوکه شده استقلال

ظاهراً فتح‌الله‌زاده با این تصور که می‌تواند از حساب سپرده استقلال در بورس برداشت کند امیدوار بوده تا بخشی از مشکلات را از این طریق حل و فصل کند اما وقتی متوجه شده چنین امکانی برایش نیست یکی دیگر از راه‌های موردنظرش به در بسته خورد و فعلاً شرایط برای این موضوع هم مهیا نیست. نکته جالب توجه این است که از مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان سپرده قبلی استقلال در بورس، ۱۶۰ میلیارد تومان برداشت شده که مسئولان بورس هم مدعی هستند این مبلغ بدون اطلاع آنها از حساب برداشت شده است! در حالی که این حساب بلوکه شده تا کسی دیگر از آن پول برداشت نکند.

وام بانکی با بهره سنگین!

ظاهراً یکی از بدهی‌های دیگر انباشته استقلال وامی بوده که از یکی از بانکهای خصوصی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اخذ شده تا در مدت زمانی کوتاه به حساب بانک برگردد. قرار بوده به ازای این ۱۵۰ میلیارد تومان، ماهیانه ۶ میلیارد تومان ضرر و زیان به بانک بابت تاخیر پرداخت شود که با توجه به گذشت چندین ماه از زمان برداشته شدن این مبلغ و عدم بازپرداخت اصل مبلغ، این مبلغ به شدت افزایش یافته و یکی دیگر از مشکلات فعلی باشگاه استقلال را رقم زده است.

واکاوی مشکلات مالی عدیده استقلال/ دردسر ۷۰۰ میلیاردی پیش پای فتح‌الله‌زاده!

سپرده بورس ضمانت وام باشگاه استقلال!

یکی دیگر از مشکلات این روزهای باشگاه استقلال که باعث ناراحتی فتح‌الله‌زاده، مسئولان باشگاه و البته هواداران استقلال است این بوده که ظاهراً ضمانت وامی که از بانک خصوصی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان گرفته شده همان پولی بوده که در بورس برای استقلال از طریق فروش سهام به هواداران سپرده گذاری شده است! به همین خاطر بانک مربوطه بر اساس مدارک ارائه شده از طرف باشگاه استقلال این مبلغ را به عنوان ضمانت بلوکه کرده و تحت هیچ شرایطی باشگاه استقلال قادر به برداشت پول بورس خود از این حساب نیست. حتی اگر سازمان بورس هم اجازه برداشت استقلال را بدهد باشگاه قادر به دریافت این مبلغ نخواهد بود.

بی رغبتی اسپانسرهای اینترنتی

یکی از اسپانسرهای خوش حساب باشگاه استقلال در فصول اخیر به ویژه فصل گذشته (که این تیم به عنوان قهرمانی دست یافت) شرکت‌های اینترنتی های وب و همراه اول بودند که با باشگاه استقلال همکاری متقابل داشتند و همزمان هم سود خوبی بابت اسپانسری به باشگاه استقلال پرداخت می‌کردند و هم خودشان بابت همراهی تیم قهرمان استقلال به خواسته‌های تبلیغاتی شان دست پیدا می‌کردند. اما با توجه به شرایط فعلی قطع و وصلی اینترنت، این دو اسپانسر تمایلی برای کمک به استقلال ندارند و شرایط را برای همراهی با استقلال و پرداخت مبالغ سنگین چند صد میلیاردی نمی‌پذیرند.

واکاوی مشکلات مالی عدیده استقلال/ دردسر ۷۰۰ میلیاردی پیش پای فتح‌الله‌زاده!

بدهی منفی ۷۰۰ میلیاردی استقلال!

جمع اعداد و ارقام مبالغ مربوط به بدهی باشگاه استقلال به بانک، مبلغ برداشت شده از بورس، تعهدات مالی بازیکنان، بهره وام بانکی و غیبت اسپانسرها برای کمک به این مجموعه، عددی در حدود منفی ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی را روی دست باشگاه استقلال گذاشته است. رقم هنگفتی که در شرایط فعلی و مشکلات مالی دولت، وزارت ورزش قادر به کمک به فتح‌الله‌زاده نیست و از طرفی اسپانسرهای خصوصی و دوستان و نزدیکان مدیریت باشگاه هم در شرایط فعلی اقتصادی کشور تمایلی برای همراهی با این مجموعه برای رفع این مشکل سنگین را ندارند.

شایان ذکر است؛ در روزهای اخیر جمعی از مدیران سابق باشگاه استقلال با اشاره به مشکلات فعلی اقدام علی فتح‌الله‌زاده برای پذیرش مدیریت باشگاه استقلال پس از مصطفی آجورلو و اتفاقاتی که طی این سال‌ها رخ داده است را اشتباه تلقی کرده و به او پیشنهاد دادند از این سمت استعفا کند گرچه از باشگاه استقلال خبر می‌رسد مدیرعامل باشگاه همچنان امیدوار است تا بتواند از طریق ارتباطاتی که دارد لااقل بخش‌هایی از این بدهی‌ها را بپردازد.

نظر شما