شناسهٔ خبر: 57501545 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"گنج دره" دهکده توریستی می‌شود

فاطمه احمدیان

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان هرسین از برنامه ریزی برای تبدیل گنج دره به دهکده توریستی خبر داد.

صاحب‌خبر -

اردشیر رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قدمت 10 هزار و 200 ساله محوطه باستانی گنج دره هرسین، اظهار کرد: گنج دره یکی از محوطه های مهم باستانی در دنیاست که طی کاوش های باستان شناسی صورت گرفته مشخص شده یکی از نخستین زیستگاه های انسان در فلات ایران زمین بوده و دارای قدیمی ترین مدارک اهلی سازی و پرورش بُز در دنیاست که باعث شده آن را یکی از اولین مراکز دامپروری در دنیا بدانند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان هرسین بااشاره به وسعت این محوطه باستانی، اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده، گنج دره این قابلیت را دارد که به یک دهکده توریستی تبدیل شود.

وی افزود: در این محوطه می توان بخشی از سازه ها را به همان شکل باستانی که بوده اند بازسازی و برای بازدید گردشگران و علاقمندان آماده کرد و می توان بخشی از آن را نیز به یک پژوهشگاه باستان شناسی تبدیل کرد. 

رشیدی با بیان اینکه ظرفیت گنج دره طی سالهای گذشته مغفول مانده، گفت: اولین قدم ها برای اینکه بتوانیم این محوطه باستانی را به دهکده توریستی تبدیل کنیم، حریم گذاری آن است که این برنامه در دستور کار قرار گرفته است.

وی به قرار گرفتن گنج دره در دل زمین های کشاورزی هم اشاره ای کرد و افزود: باتوجه به این مسئله، بدنبال همراهی و مشارکت مالکین این زمین ها هم هستیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان هرسین با تاکید براینکه برای تبدیل گنج دره به دهکده توریستی اداره کل میراث فرهنگی، گروه باستان شناسی دانشگاه رازی، فرمانداری و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی پای کار آمده اند، گفت: در سفر چند ماه پیش وزیر میراث فرهنگی به شهرستان هرسین هم این طرح را تصویب کردیم و قرار شد به عنوان یک طرح بزرگ مورد حمایت قرار گیرد.

وی اعتبار مورد نیاز برای تبدیل گنج دره به دهکده توریستی را حدود پنج میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: در حال حاضر از محل اعتبارات استانی حدود 500 میلیون تومان به این پروژه اختصاص پیدا کرده که بیشتر روی مقوله حفاظت و مرمت آن صرف خواهد شد، چرا که در حال حاضر حفاری های غیرمجاز زیادی از طریق سودجویان در این محوطه باستانی صورت می گیرد. 

انتهای پیام

نظر شما