شناسهٔ خبر: 57501383 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون اداره میراث فرهنگی کاشان مطرح کرد:

مخدوش شدن زیبایی «مسجد علی قهرود» با ساخت و سازهای غیراصولی

جلال جلیلی

معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت: ساخت و ساز غیراصولی در مجاور مسجد امام علی(ع) روستای قهرود در ۱۰ سال گذشته، زیبایی این بنای تاریخی را مخدوش کرده است.

صاحب‌خبر -

عباس متولی، امروز(دوشنبه، ۱۴ آذر) به مناسبت بیست و یکمین سال روز ثبت این اثر تاریخی در نشست با جمع خبرنگاران اظهار کرد: الحاقاتی شامل ستون، دیوار و شبستان به مسجد تاریخی امام علی(ع) روستای قهرود اضافه شده که غیراصولی است.

وی افزود: مسجد امام علی، یکی از دو مسجد تاریخی روستای قهرود است که مردم این منطقه برای آن اهمیت خاصی قائل هستند و آیین‌های دینی و نذرهای خود را در این مکان برگزار می‌کنند و محوطه چهل دختران در ضلع شمال غربی این مسجد، فضایی است که خانم‌ها مراسم خود را در این محل به جا می‌آورند.

به گزارش ایسنا، معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان تصریح کرد: طبق قانون، هرگونه الحاق به بناهای تاریخی غیرقانونی است و هرگونه مرمت یا عملیات ساختمانی در بناهایی که در فهرست آثار ملی ثبت شده باید با هماهنگی و نظارت کامل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شود.

متولی اظهار کرد: بخش تاریخی مسجد امام علی(ع) قهرود شامل شبستان با دو ورودی و سقف‌های شبستان به‌صورت طاق چشمه یا گنبدی است که در هر جانب آن صُفّه‌های فوقانی برای اسکان بانوان ساخته شده است.

وی تأکید کرد: اثرها و تزیین‌های باقی‌مانده از جمله کاشی‌های داخل محراب مسجد که از نوع کاشی‌های زرین‌فام و مربوط به خاندان ابی‌طاهر کاشانی است مربوط به ۸۰۰ سال قبل و دوره ایلخانیان است.

معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت: مسجدی که در ضلع جنوب غربی این شبستان، با اسکلت فلزی ساخته‌ شده و با یک راهرو به شبستان قدیمی مرتبط است و نماهای خارجی آن آجری و با در دو لنگه چوبی نسبتاً بزرگی به محوطه کفش‌کن و فضای جلوی ورودی اصلی شبستان ارتباط پیدا می‌کند به گونه‌ای اجرا شده که الحاقات آن مشخص است.

متولی افزود: کاشی‌های ستاره‌ای شش‌گوش در سردر و محراب، درِ چوبی دو لنگه در قسمت ورودی اصلی به شبستان قدیمی و مشبک‌های آجری در جلو صفه‌های فوقانی و درِ چوبی گره‌چینی شده مشبک در جلو محوطه چهل دختران از مهم‌ترین عوامل تزیینی مسجد تاریخی علی روستای قهرود است.

مسجد علی قهرود یکی از ارزشمندترین بناهای دوره ایلخانی شهرستان کاشان است که به شماره  ۴۲۲۸ در آذرماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نظر شما