شناسهٔ خبر: 57501074 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیش بینی سازمان ملل درباره افزایش آوارگان و پناهجویان اوکراینی

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد با توجه به زمستان پیش رو و تداوم حملات روسیه موجی از آوارگی‌ها بخصوص در داخل اوکراین را پیش بینی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "هامبورگر ابند بلات" آلمان، با توجه به زمستان پیش رو و تداوم حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین این نگرانی وجود دارد که بسیاری از اوکراینی‌ها احتمالا به اتحادیه اروپا فرار کنند. رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) البته این سناریو را بعید می‌داند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) به‌دلیل ادامه جنگ روسیه، به‌جای افزایش جریان پناهجویان به سمت کشورهای اتحادیه اروپا، افزایش آوارگان در داخل اوکراین را پیش‌بینی می‌کند. فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در مصاحبه با اشپیگل گفت: محتمل ترین سناریو جابجایی و آوارگی بیشتر در داخل اوکراین است. من امیدوارم که دیگر جابجایی بزرگی از پناهجویان رخ ندهد. وی در عین حال گفت: اما جنگ غیرقابل پیش‌بینی است.

وی در این باره ابراز نگرانی کرد که اوکراینی‌هایی که هنوز قادر به فرار به خارج از کشور هستند به احتمال زیاد به حمایت بیشتری نیاز پیدا کنند. گراندی ابراز اطمینان کرد که کشورهای اتحادیه اروپا نیز می‌توانند در صورت لزوم، پناهندگان بیشتری را از اوکراین بپذیرند. او گفت: اروپا می‌تواند برای مدتی طولانی‌تر در برابر این چالش مقاومت کند. گراندی با نگاهی به زمستان گفت: برخلاف فصل بهار، این بار به اسکان عمومی بیشتری نیاز است و برای آن بودجه لازم است. کشورهایی مانند لهستان و جمهوری چک که بار سنگینی را متحمل شوند، باید حمایت مالی شوند.

با توجه به آب و هوای سرد زمستان و حملات مداوم روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور و به‌ویژه تأسیسات تأمین برق و گرما نگرانی‌های روزافزون از فرار بسیاری از اوکراینی‌ها به اتحادیه اروپا وجود دارد. به همین منظور، میگل برگر، سفیر آلمان در لندن، روز یکشنبه بیانیه‌ای صادر کرده و گفت: ما در مورد این موضوع بسیار نگران هستیم، زیرا این حملات به زیرساخت‌های انرژی به این معنی است که بسیاری از مردم در دمای انجماد ممکن است مجبور به ترک اوکراین شوند. وی تاکید کرد: ما افزایش هجوم پناهندگان در هفته‌های آینده را انتظار داریم.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، حمله روسیه به اوکراین در پایان فوریه منجر به بزرگترین آوارگی مردم در دهه‌های اخیر شده است. تنها در آغاز نوامبر بود که گراندی در نیویورک گفت که حدود 14 میلیون نفر از آغاز جنگ از خانه های خود رانده شده‌اند. بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تقریباً هشت میلیون نفر در خارج از کشور درخواست حمایت کرده‌اند که یک میلیون نفر از آنها در آلمان هستند.

گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، به طور خاص از سیاست فعلی اروپا برای مهمان نوازی پایدار در قبال پناهندگان اوکراینی استقبال کرد. وی تاکید کرد: آنها دسترسی مستقیم به سیستم‌های اجتماعی داشته و اجازه کار دارند.

انتهای پیام/

نظر شما