شناسهٔ خبر: 57500972 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مهمترین دلایل ریزش مو در خانم ها چیست؟

ریزش مو مساله‌ای است که این روزها خانم‌های زیادی با آن روبرو هستند. این مشکل گاه در دوره‌های خاصی از زندگی مانند زایمان رخ می‌دهد و برای برخی از افراد به‌صورت دوره‌ای تکرار می‌شود.

صاحب‌خبر -
  • ریزش موی ژنتیکی
  • استرس
  • سموم
  • مشکلات تیروئیدی
  • زایمان
  • مدل موی نادرست

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ دلایل ریزش مو در خانم ها را افراد باید بدانند تا در صدد درمان آن برآیند. ریزش مو در خانم ها مخصوص خانم‌ها نبوده و آقایان نیز با آن درگیر هستند. اما علت این ریزش در خانم‌ها چیست؟ ما در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

ریزش موی ژنتیکی

یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها ژنتیک است. الگوی طاسی زنانه ممکن است دارای زمینه ارثی در خانواده هر فردی باشد. این نوع از ریزش مو در خانم ها از فولیکول موهای چروک شده تشخیص داده می‌شود که از طریق آزمایش‌های عمومی توسط پزشک عمومی نشان داده می‌شود

از دیگر دلایل ریزش مو در خانم ها سبک زندگی نامناسب است. تغذیه نامناسب و کمبود برخی از مواد مغذی می‌تواند موجب ریزش مو در خانم ها در میان خانم‌ها شود. ریزش موی ناشی از کمبود مواد غذایی به‌صورت معمولی موقتی است و در صورت برطرف‌شدن مشکل موها دوباره رشد مجدد خود را شروع می‌کنند.  موهای ما  از مواد مغذی باقی‌مانده پس از توزیع آنها توسط سیستم گوارش به ارگان‌های حیاتی ما سود می‌برند. اگر هیچ نوع ماده مغذی مازادی در آنها وجود نداشته باشد، در این صورت موها ضعیف خواهند شد. در کنار غذای مقوی شما می‌توانید از خرید انواع تقویت کننده مو هم استفاده کنید. بهترین انواع  تونیک سر زنانه و مردانه را می‌توانید در برندهای سریتا و سینره  پیدا کنید که دارای پایه گیاهی هستند.

در کنار ضعف در رشد موها، مژه‌ها نیز ضعیف می‌شوند و شما می‌توانید برای درمان آنها از بهترین انواع تقویت کننده مژه استفاده کنید. تقویت مژه می‌تواند به رشد و حجیم نشان‌دادن آنها کمک کند. برندهای  اکسیلیا، سریتا  و ماوالا  از  انواع برندهای معتبر با قیمت مناسب هستند.

استرس

یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها استرس است. استرس هم می‌تواند موجب ریزش موها شود و این مسئله تا مدت زمانی که مسئله استرس‌زا وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت. تری کوتی لوم و نیا، یک وضعیت روانی است که فرد مبتلا به دلیل اضطراب موهای خود را می‌کشد که این منجر به ضعیف‌شدن رشد مجدد موها می‌شود.

سموم

سمومی مانند شیمی‌درمانی، اشعه‌ رادیواکتیو در پرتودرمانی و مصرف برخی از داروها می‌تواند موجب اختلال در چرخه‌ رشد طبیعی موها  شوند. داروهای فشارخون، آرتریت، داروهای قلبی و برخی داروهای دیگر هم مانند  سم برای موها عمل می‌کنند. البته باید دقت داشته باشید که ریزش موی ناشی از این مواد عمدتاً موقتی است؛ اما اگر فولیکول‌ها آسیب ببینند، دائمی خواهد بود. در حالت کلی ریزش مو در خانم ها از عوارض جانبی داروها به شمار می‌رود. اگر دچار این مشکل شدید، برای قطع یا تعویض دارو با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات تیروئیدی

یک وضعیت پزشکی نیز وجود دارد که در عین آن که قابلیت درمان دارد؛ اما می‌تواند منجر به ریزش مو در خانم ها شود. در هر دو صورت باید میزان مصرف داروهای تیروئید موردتوجه قرار بگیرد؛ زیرا عوارض دوزهای بالا یا پایین می‌تواند بر رشد موها تأثیر خود را داشته باشد. اگرچه گاهی اوقات داروهای تیروئید می‌تواند موجب بروز ریزش می‌شود، اما دشوار است که بگوییم این ریزش ناشی از این بیماری است یا داروهای مصرفی آن.

زایمان

زایمان نیز یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها است. همه ما در ارتباط با ریزش مو در خانم ها پس از زایمان شنیده‌ایم یا دچار آن شده‌ایم. بهتر است بدانید، ریزش مو در خانم ها در زنان شیرده به دلیل تغییرات هورمونی  به وجود می‌آید. در دوران بارداری به دلیل سطح بالای هورمون‌ها ریزش مو در خانم ها کاهش پیدا  می‌کند و موها حتی پرپشت‌تر می‌شود؛ بنابراین میزان بالای هورمون‌ها، موهای باقی‌مانده را حفظ می‌کند و مانع از ریزش آنها می‌شود. پس از زایمان، سیستم بدن به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. در نتیجه، تار موهایی که چرخه رشد آنها به پایان رسیده است، ریزش پیدا می‌کند. به همین علت، زنانی که تازه‌ زایمان کرده‌اند، به‌یک‌باره دچار ریزش موی شدید می‌شوند. عمدتاً بعد از  مدت‌زمان ۲ سال بعد از زایمان، موها به حالت طبیعی خود برمی‌گردند.

مدل موی نادرست

بستن نادرست موها یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها است. مدل موی نامناسب به صورتی که موجب شود ریشه آنها کشیده شود نیز می‌تواند عاملی برای ریزش موها باشد. این نوع از کم پشتی طاسی کششی یا انقباضی نام دارد که اگر در این نوع پیاز مو آسیب ببیند به کم پشتی دائمی تبدیل می‌شود.

منبع: deltapayam

نظر شما