شناسهٔ خبر: 57497765 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

خانواده پای ثابت پیشگیری ، درمان و ترمیم در آسیب اعتیاد است

معاون رئیس جمهور گفت: بیشترین آسیب را از اعتیاد زنان دیده اند چه در ابزار قاچاق قرار گرفتن چه در بد رفتاری های خانوادگی چه در از هم پاشیدگی کانون خانواده و چه زمانی که بار هزینه ها و مسئولیت خانواده به صورت کامل به دوش زنان قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، انسیه خزعلی در بیست و نهمین جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده اظهار داشت: نقشی که زنان برای درمان پیشگیری و حفظ جامعه از بسیاری از آسیب ها دارند بسیار اهمیت دارد که متاسفانه این نقش در بسیاری از مواقع کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از آسیب هایی که از اعتیاد در جامعه رواج پیدا می کند متوجه زنان و خانواده است. در بازدیدهایی که از زندان ها داشتیم بخش عمده ای از زنانی که گرفتار قاچاق شدند وسیله و ابزار شدند تا انتقال را انجام دهند .

خزعلی در ادامه تصریح کرد: لذا اگر بخواهیم آسیب هایی که متوجه زنان است را بشمریم یکی از مهمترین آنها ابزار شدن در مسیر اعتیاد و دیگری از هم پاشیدگی خانواده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار داشت: مورد سوم شرایط سخت و لزوم تاب آوری است که باید مادر ،دختر و یا زن در همنشینی با فرد معتاد داشته باشد و مسئله چهارم بار مسئولیت هزینه زندگی است که بر دوش زنان خانواده افراد معتاد است.

خزعلی با بیان صدمه ای که خانواده های عزیزان فداکار نیروی انتظامی متحمل می شوند و تقدیم روزانه شهدایی که در مبارزه با مواد مخدر شاهد هستیم که جانشان را به میدان آورده اند و کشور ما به قیمت جان این عزیزان توانسته سرآمد مبارزه با مواد مخدر باشد. 

وی عنوان کرد: تمام این مسائل نشان می دهد که اگر زنان ما در خط مقدم نیستند اما تمام به عنوان پشتیبان و حمایتگر نقش اساسی دارند و در بهبود آسیب ها و درمان و کاهش این آسیب ها نیز در خط مقدم هستند و به همین دلیل معاونت تلاش کرد که نقش پررنگ زنان را در این مسئله در قانون ببیند. 

معاون رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: اگر وزارت بهداشت بخشی از درمان را برعهده دارد اما پای ثابت پیشگیری، درمان این آسیب زنان است.

خزعلی ادامه داد: گسترش اعتیاد در بین بانوان و پایین آمدن سن اعتیاد هشدار میدهد که زمان و برنامه ریزی های بیشتری را برای جلوگیری و زنانه شدن اعتیاد اختصاص دهیم. 

همچنین باید برنامه های ویژگی برای خانواده زندانیان ومعتادان داشته باشیم و جمعیت های زنان به عنوان یاریگر و کمک رسان به کمک این خانواده ها بیایند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به طرح کسب و کار پایدار خانواده محور که در معاونت زنان ریاست جمهوری تصویب شده است، گفت: بر اساس این طرح زنان بدسرپرست مهارت یاد می‌گیرند و تا چهار سال از طرف کارفرما حمایت می‌شوند.

نرخ اعتیاد زنان در ایران نسبت به زنان پایین است

همچنین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: نرخ اعتیاد زنان در ایران بسیار پایین است و اصلاً با کشورهای اروپایی قابل ملاحظه نیست.

 اسکندر مؤمنی گفت: انتظار داریم زنان به عنوان بخشی از جامعه به پیشگیری از اعتیاد در جامعه کمک کنند.

وی افزود: نرخ اعتیاد زنان در ایران بسیار پایین است و اصلاً با کشورهای اروپایی قابل ملاحظه نیست.

مؤمنی بیان کرد: ایجاد مکان‌هایی برای درمان و نگهداری بانوان آسیب دیده از اعتیاد از اقدامات سال‌های اخیر در تهران و در کل کشور است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: فضای کافی و ظرفیت لازم برای نگهداری و درمان بانوان آسیب دیده از اعتیاد در کشور وجود دارد؛ این مراکز در کرج، تهران، تبریز، مشهد و سایر کلانشهرها قرار دارد.

وی گفت: طرح یاریگران زندگی زنان با دو هدف تصویب شده است، یک این است تا افرادی که آسیب دیده اند رها شوند و همچنین افرادی که به این بیماری (اعتیاد) دچار نشدند را جلوگیری کنیم.

مؤمنی گفت: اعتیاد یک آسیب است اما منشأ دیگر آسیب‌ها هم است، یکی از دلایل اصلی 55 درصد طلاق‌ها اعتیاد است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به تفاهمنامه ای که قرار است با معاونت زنان ریاست جمهوری امضا شود، گفت: بانوانی که آسیب دیده اند را باید درمان و توانمندسازی کنیم اما هدف اصلی ما از امضای این تفاهمنامه کمک از تمامی بانوان برای درمان و بازپروری سایر بانوان است.

نظر شما