شناسهٔ خبر: 57490758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مسکو: آمریکا به‌دنبال منحرف کردن مسیر احیای برجام است

یک منبع دیپلماتیک روس در واکنش به اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: زمان آن رسیده که ایالات متحده از منحرف کردن مسیر احیای برجام دست بردارد.

صاحب‌خبر -

یک منبع دیپلماتیک روس به خبرگزاری ریانووستی گفته که مسکو امیدوار است واشنگتن از منحرف کردن مسیر احیای برجام دست بردارد و احیای توافق هسته‌ای ایران را به نتیجه برساند.
به گزارش فارس، این منبع دیپلماتیک در واکنش به اظهارات اخیر «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که گفته بود احیای برجام برای آمریکا اولویت ندارد، تصریح کرد: «این یک مسئله انتخابی نیست. آمریکایی‌ها باید تمامی تخلفاتی که پیش‌تر مرتکب شده را از بین ببرند.»
وی در این خصوص توضیح داد: «از آن سوی اقیانوس، هرازگاهی اظهاراتی شنیده می‌شود که پایبندی دولت کنونی آمریکا به وعده‌هایش برای بازگرداندن آمریکا به برجام را مورد تردید قرار می‌دهد».
مقام روسی ادامه داد: «آمریکایی‌ها قطعاً شتابزده عمل می‌کنند و به‌دنبال بهانه‌ای مناسب برای انحراف از مسیر بازگشت به برجام هستند اما این یک موضوع انتخابی نیست».
این منبع دیپلماتیک با اشاره به این موارد تصریح کرد که ایالات متحده، «موظف به پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و اصلاح تمامی تخطی‌ از تعهداتش به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است».
وی افزود «قطعنامه‌ای که علیه ایران در جلسه نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، عنصر دیگری از تنش‌زایی واشنگتن و شرکای اروپایی این کشور است». این منبع دیپلماتیک با اشاره به این موارد تأکید کرد که ماه‌ها تلاش کارشناسان در قالب نشست وین‌ اثبات کرد که احیای برجام در تطابق با پارامترهایی که در ابتدا با آن توافق شد، امکان‌پذیر است.
وی در پایان با اشاره به کارشکنی ایالات متحده گفت: «برای این منظور، همکاران آمریکایی ما اراده سیاسی کافی برای برداشتن گام نهایی به سوی نهایی کردن توافق در این زمینه را ندارند. ما امیدواریم که آنها از گل‌آلود کردن آب دست بردارند و با یکدیگر موضوع احیای «توافق هسته‌ای» را به سرانجام
برسانیم».
تاکید نماینده آمریکا بر ادامه حمایت
از اغتشاشات در ایران
«راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تأکید کرد که ایالات متحده به جای آنکه بر مذاکرات با ایران تمرکز کند، اولویت خود را بر «کمک نظامی ایران به روسیه» و حمایت از اغتشاشات در ایران قرار داده است.
پایگاه تحلیلی- خبری بلومبرگ در این خصوص نوشت مالی در مصاحبه‌ روز شنبه گفت که ایالات متحده به جای تمرکز بر مذاکرات متوقف شده برای احیای برجام، «بر عرضه تسلیحات ایران به روسیه و حمایت از معترضان ایرانی تمرکز دارد».
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به کارشکنی‌های ایالات متحده در مسیر مذاکرات هسته‌ای، مدعی شد: «ایران علاقه‌ای به توافق ندارد و ما بر چیزهای دیگر متمرکز شده‌ایم. در حال حاضر می‌توانیم در تلاش برای بازدارندگی و اخلال در ارائه تسلیحات به روسیه و تلاش برای حمایت از خواسته‌های اساسی مردم ایران تفاوت ایجاد
کنیم».
راب مالی در ادامه با بی‌فایده توصیف کردن مذاکرات، ادعا کرد: «چه فایده‌ای دارد؟ وقتی قرار است ایران با خواسته‌های غیرقابل قبول بازگردد، به چه دلیل باید روی آن تمرکز کنیم؟ در این برهه از زمان، قصد نداریم بر توافق هسته‌ای تمرکز کنیم زیرا نمی‌توانیم به عقب بازگردیم و دوباره بازی داده شویم».
وی در ارتباط با روند مذاکرات هسته‌ای ایران، افزود «در حالی‌ که اتحادیه اروپا و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنان به کار بر روی برجام ادامه می‌دهند و مذاکرات رسماً معلق نشده اما از پایان اوت تاکنون هیچ مذاکره‌ای انجام نگرفته
است.»
مالی با تکرار ادعاهای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه علیه اوکراین، ادامه داد که ایالات متحده قصد دارد در روند عرضه تسلیحات از ایران به روسیه «اختلال، تأخیر و بازدارندگی» ایجاد و «تحریم» اعمال کند.
ادعاهای این مقام آمریکایی درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جریان جنگ اوکراین در حالی مطرح شده که تهران و مسکو این مسئله را رد کرده‌اند.
کلینتون به بهانه حمایت از اغتشاشات خواستار توقف مذاکرات شد
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» از دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواست که مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته‌ای را متوقف کند.
کلینتون که از نامزدهای پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است، با حمایت از اغتشاشات در ایران گفت: «در حال حاضر با ایران درباره هیچ موضوعی از جمله توافق هسته‌ای مذاکره نمی‌کنم. فکر نمی‌کنم باید طوری جلوه کنیم که انگار به‌دنبال توافق (با ایران) در برهه‌ای از زمان هستیم که مردم ایران مقابل سرکوبگران خود ایستاده‌اند و ما به آنها امید می‌دهیم.»
وزیر خارجه پیشین آمریکا با ژست حمایت از مردم ایران ادامه داد: «آنچه اکنون در حال رخ دادن است سزاوار حمایت کامل ما است و فکر می‌کنم هر زمان که کسی از جانب دولت ایالات متحده حرف می‌زد، باید بگوید که کنار مردم ایران به‌ویژه زنان و دختران ایستاده است.»
وی با اشاره به اقدامات ضدایرانی خود، ادامه داد: «من بخشی از گروهی از رهبران زنان بودم که از سازمان ملل درخواست کردم تا ایران را از کمیسیون «وضعیت زنان سازمان ملل» حذف کند. آنها از همان ابتدا نباید آنجا می‌بودند.»
کلینتون تنها فرد از مقام‌های آمریکایی نیست که از اغتشاشات ایران حمایت کرده و پیش از این نیز دیگر مقام‌های ارشد آمریکا از جمله رئیس‌جمهور این کشور با اظهارات مداخله‌جویانه و اقداماتی از جمله اعمال تحریم به حمایت از اغتشاشات پرداخته و به‌دنبال اعمال فشار بر ایران
بوده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما