شناسهٔ خبر: 57490264 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

هوشمندسازی نظام مالیاتی در ایستگاه نهایی/تمام استعلام‌ها برخط می‌شود

هوشمند سازی نظام مالیاتی از جمله رویکردهای جدی دولت سیزدهم بوده تا تمامی روندهای مالیاتی بدون دخالت انسانی و بدون نیاز به حضور فیزیکی مودی، به صورت کاملا شفاف انجام شود؛ در این راستا، از شهریور امسال تمام ابلاغیه‌های مالیاتی به صورت برخط صادر شد، همچنین در آذرماه با رونمایی از سامانه جدید، صدور گواهی و استعلام‌ها نیز به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شادا، سامانه صدور برخط گواهی مالیاتی در هفته جاری رونمایی می‌شود و به این ترتیب تمامی مراحل دریافت استعلام گواهی مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، تهیه پاسخ و ارسال آن به مراجع قانونی به‌منظور صدور، تمدید، تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار، صرفاً به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و ارسال استعلام غیرالکترونیک (فیزیکی - کاغذی)، در حکم عدم استعلام بوده و فاقد وجاهت است.

براین‌اساس، انجام استعلام الکترونیکی از سوی مراجع قانونی صدور مجوز منوط به داشتن یا تشکیل پرونده مالیاتی فعال متقاضی در نظام مالیاتی بوده و چنانچه متقاضی، در نظام مالیاتی فاقد بدهی مالیاتی قطعی باشد یا نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت آن اقدام کرده باشد، گواهی مذکور بدون نیاز به مراجعه حضوری وی و به‌صورت سیستمی و برخط صادر می‌شود.

بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی درخواست‌ها، پاسخ‌ها و فهرست بدهی درخواست‌های صادره مرتبط با موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم برای مودیان در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان به آدرس My.tax.gov.ir  قابل‌مشاهده است.

به گفته داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، تکمیل نسخه جدید سامانه صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات‏های مستقیم از جمله اقدامات مهمی است که در راستای هوشمند سازی نظام مالیاتی انجام شده و در 15 آذرماه رونمایی خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی به دنبال این است تا روند صدور گواهی مذکور، فارغ از هرگونه دخالت انسانی به‌ صورت خودکار پاسخگوی درخواست مؤدیان باشد تا استعلام گواهی در سریع‌ترین حالت ممکن و بدون کوچک‌ترین مشکلی صادر و به دست مؤدیان برسد.

پیش از این نیز از شهریور ماه به‌منظور تسریع در انجام امور و افزایش سطح رضایتمندی مؤدیان، ابلاغ الکترونیکی جایگزین ابلاغ دستی اوراق مالیاتی شد. بر این اساس اوراق مالیاتی این مؤدیان، به‌صورت خودکار بر روی حساب کاربری آنان بارگزاری و پیامک اطلاع‌رسانی نیز ارسال شد و مؤدیان، پس از بارگذاری اوراق، ده روز فرصت داشتند با مراجعه به‌حساب کاربری خود، اوراق مذکور را مشاهده کنند. رؤیت برگه در حکم ابلاغ است و مهلت مؤدیان برای اقدامات قانونی مربوط، از این تاریخ آغاز می‌شود.

نظر شما