شناسهٔ خبر: 57490080 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طرح بنیاد ملی نخبگان برای جذب برگزیدگان المپیادهای دانش‌‏آموزی

برگزیدگان طرح بنیاد ملی نخبگان با حفظ شرایط پویایی از تسهیلات در طول تحصیل بهره‌‏مند می‏‌شوند.

صاحب‌خبر -

با تصویب هماهنگ بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دارندگان نشان‏‌های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیاد‌های ملی دانش‏‌آموزی مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم، با معرفی سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان؛ همچنین دارندگان رتبه‌های ۱ تا ۱۰۰ کشوری آزمون‌های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، و علوم انسانی و دارندگان رتبه‌های ۱ تا ۵۰ کشوری آزمون‌های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه در گروه‌های هنر و زبان‌‏های خارجی، در صورت انتخاب و پذیرش در رشته‌‏های هدف اولویت‌‏دار از مزایای طرح مذکور برخوردار می‏‌شوند.

رشته‌های هدف در این طرح شامل موارد زیر است:

رشته‌های گروه «علوم پایه»: آمار، آمار و سنجش آموزشی، دکتری پیوسته فیزیک، ریاضیات و کاربردها، زمین شناسی، زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، زیست‌شناسی دریا، زیست‌شناسی گیاهی، شیمی کاربردی، شیمی محض، فیزیک، زیست فناوری.

رشته‌های گروه «علوم انسانی»: ایران‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، علوم تربیتی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، معارف اسلامی.

رشته‌های گروه «مهندسی کشاورزی»: علوم و مهندسی آب، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی صنایع غذایی، مهندسی اقتصاد کشاورزی، مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی.

پذیرش بدون آزمون به عنوان استعداد‌های درخشان در دوره‏‌های تحصیلی بالاتر تا مقطع دکتری تخصصی در رشته‌های هدف در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

دریافت حمایت مالی ماهانه بنیاد ملی نخبگان به میزان حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار، در صورت انتخاب و پذیرش در رشته‌‏های هدف در طی دوره تحصیل در داخل کشور در ازای انجام فعالیت‌های علمی و اجرایی.

دریافت کمک ‏هزینه بنیاد ملی نخبگان برای اجرای برنامه توانمندسازی و پشتیبانی از فعالیت‏‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه، نوآورانه و فرهنگی به پیشنهاد برگزیده طرح و تأیید استاد راهبر.

بهره‏‌مندی از تسهیلات طرح جایگزین خدمت بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید صیاد شیرازی).

اعطای تسهیلات دوره پسادکتری بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید دکتر چمران) بعد از اتمام دوره دکتری تخصصی به مدت حداکثر ۳ سال.

اعطای تسهیلات ویژه بنیاد ملی نخبگان برای جذب در دستگاه‌های اجرایی و مؤسسه‌های علمی کشور (طرح شهید دکتر شهریاری).

اعطای تسهیلات استادیاران جوان بنیاد ملی نخبگان (طرح مرحوم دکتر کاظمی ‏آشتیانی) و در صورت اشتغال به عنوان عضو هیئت علمی در داخل کشور.

اعطای تسهیلات جذب در نهاد‌های فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید تهرانی‌مقدم).

اعطای بیمۀ تکمیلی درمان به برگزیدگان طرح و اعضای خانوادۀ آنان شامل همسر و فرزندان، تا پایان تحصیل در داخل کشور

اعطای کمک‌هزینه اعزام به فرصت مطالعاتی داخل یا خارج از کشور به برگزیده طرح، در دوره دکتری تخصصی.

اعطای تسهیلات راه‌اندازی و حمایت از کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان، مطابق با قوانین و مقررات مربوطه.

اعطای پوشش صندوق حمایتی بیمه درآمد بنیاد ملی نخبگان پس از دانش ‏آموختگی برگزیده طرح از دوره دکتری تخصصی، در صورت ارائه درخواست و به شرط اقامت وی در داخل کشور، متناسب با سال‌هایی که در داخل کشور و در رشته‌های هدف تحصیل کرده است.

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، در صورت قبولی هر یک از برگزیدگان در رشته‌های هدف، لازم است با مراجعه به سامانه سینا درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات این طرح ثبت کنند. اطلاعات تکمیلی از برنامه زمانی برای مراجعه به سامانه سینا به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

نظر شما