شناسهٔ خبر: 57489777 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاونت علمی از تیم‌های جوان فعال در حوزه کشاورزی حمایت می‌کند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: ظرفیت دولت برای جذب همه فارغ‌التحصیلان حوزه کشاورزی محدود است.

صاحب‌خبر -

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به اهمیت توسعه بخش کشاورزی در کشور به کمک بخش خصوصی، گفت: این صنعت یکی از صنایع مهم در کشور است و معاونت علمی در دوره جدید، رسوخ فناوری و نوآوری به این عرصه را به صورت جدی دنبال می‌کند.

وی افزود: در این میان باید توجه داشته باشیم دولت ظرفیت کمی برای جذب همه فارغ‌التحصیلان و ایجاد شغل دولتی دارد، بنابراین تحصیلکردگان این رشته باید درصدد ایجاد شغل برای خود باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر این که، جوانان کشورمان نیز نباید تنها به فکر اخذ مدرک دانشگاهی و اشتغال دولتی باشند، افزود: در شرایط فعلی تنها برای درصد بسیار کمی از حجم بالای فارغ التحصیلان کشاورزی، شغل دولتی وجود دارد؛ بنابراین با توجه به ظرفیت موجود در کشور آن‌ها باید به فکر ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار در حوزه کشاورزی برای خود باشند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به این که اقبال دانشجویان به رشته‌هایی همچون کشاورزی کم شده است، افزود: این به دلیل آن است که دانشجویان در این رشته که نیازمند سواد علمی در کنار کار عملی و همچنین پژوهشی است، آموزش مناسب ندیده‌اند.

وی معتقد است که کشاورزی از جمله حوزه‌هایی است که می‌توان با یک سرمایه کوچک، یک کسب‌وکار مناسب و درآمدزا برای خود ایجاد کرد. به طور قطع یکی از حوزه‌هایی که در دوره مدیریتی جدید از سوی معاونت علمی و فناوری به صورت جدی مورد حمایت قرار خواهد گرفت، حوزه کشاورزی و امنیت غذایی است.

ورود سرمایه‌گذاران بزرگ جهان به حوزه کشاورزی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: هم اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا از جمله ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس به سمت خرید زمین‌های کشاورزی رفته‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که آینده دنیا در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: قطعا در دوره جدید مدیریتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از حوزه‌هایی که به صورت جدی مورد حمایت قرار خواهد گرفت و روی آن سرمایه‌گذاری و کار بیشتری خواهد شد، حوزه کشاورزی و امنیت غذایی از جمله خلق نوآوری‌ها و فناوری‌های مربوط به حوزه صرفه‌جویی در آب، حفظ خاک و سالم‌سازی محیط زیست خواهد بود.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری وظیفه خود می‌داند که از تیم‌های جوان استارت‌آپی، منتور‌ها و نوآوران جوان و دانش‌بنیان‌های متخصص حوزه کشاورزی که در حیطه نیاز‌های واقعی حوزه کشاورزی متمرکز شده‌اند، با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان که یک منطقه خشک محسوب می‌شود، حمایت جدی کند.

وی خاطرنشان کرد: تمام تولیدات فناورانه نخبگان و دانش‌بنیان‌ها و فناوران کشورمان در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه‌های کشاورزی و حتی محیط زیست از جمله پسماند، شوری خاک، آلودگی آب و هوا، زراعت، باغبانی و باغداری، پرورش دام و طیور، ماهی و زنبور و جنگل‌داری و مرتع‌داری که خلق ارزش کنند، به طور حتم روی زمین نخواهد ماند.

حمایت از خلق ارزش افزوده واقعی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری افزود: اگر یک شرکت دانش‌بنیان یا مجموعه استارت‌آپی در هر بخشی از حوزه کشاورزی خلق ارزش واقعی و کاربردی کند، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی یکی از وظایف اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را جدا از اقدامات مهم دیگر همچون حمایت تسهیلاتی که به اعتقاد وی از این پس بیشتر نیز باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد هماهنگی‌های بیشتر بین دستگاهی دانست.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر این که معاونت علمی و سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه کشاورزی و حوزه محیط زیست باید با یکدیگر هماهنگ شوند، بیان کرد: صندوق‌های کشاورزی، محیط زیست با صندوق‌های معاونت علمی همکاری و هم افزایی داشته باشند، ایجاد قواعد و قوانین بالادستی و رفع مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را نیز مدنظر داشته باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مسئله تامین مالی فناوران و نوآوران حوزه کشاورزی را بسیار مهم خواند و بر حمایت تسهیلاتی هرچه بیشتر از دانش‌بنیان‌های حوزه کشاورزی و محیط زیست با هماهنگی نظام بانکی کشور تاکید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما