شناسهٔ خبر: 57489716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قدردانی از کاسبان قدیمی بافت تاریخی شیراز

طی برنامه‌ای به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری از کاسبان قدیمی بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز قدردانی و تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در نخستین برنامه قدردانی از کاسبان قدیمی بافت تاریخی شیراز که در مسجد آقاباباخان برگزار شد، گفت: امروز جامعه ما تشنه جوانمردی و ایثار است که شما بزرگواران از سابق بنیان گذار آن در این شهر بودید.

مصطفی مشفقیان گفت: امروز در بازار و جامعه ما یکرنگی، صداقت و اعتماد کمرنگ شده و می بایست دست در دست هم داده و به روزهایی برگردیم که کاسبان حقیقتا حبیب الله بودند و مجددا اعتماد اجتماعی را ایجاد کنیم.

او، خطاب با کاسبان خاطرنشان کرد: شما نگین شیراز و بافت تاریخی این شهر هستید؛ روح اعتماد و جوانمردی اگر از بازار رخت بربندد از شهر هم می رود پس اگر بخواهیم که شهری همدل و فرهنگی داشته باشیم باید از بازار شروع کنیم.

در ادامه رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: دومین دهه گردشگری مذهبی را با محوریت میراث معنوی، مردمان کلانشهر شیراز و همچنین سنت هایی که از دیر باز وجود داشته و حال رو به فراموشی رفته برگزار کردیم.

مشفقیان گفت: در گذشته کاسبان از ارکان اصلی محلات بودند ، به گونه ای که با وضو برای کسب روزی می آمدند و درد یک محله را به دوش می کشیدند و البته هنوز هم هستند چنین افرادی که میراث شهر هستند.

او با اشاره به اینکه یکی از چیزهایی که به جد مورد توجه قرار دادیم جمله مبارکه «الکاسب حبیب الله» بوده، در ادامه عنوان کرد: واژه دوست خدا زیبنده کسانی است که امروز درد مردم را در محله ها و بافت تاریخی بیشتر حس می کنند،افرادی که مغازه شان رکن یک محله بوده و اساسا جاذبه های گردشگری ما هم میتوانند باشند.

معاون شهردار شیراز با تاکید بر اینکه این نام ها و اینگونه افراد باید حفظ شوند، افزود: ما در حال از دست دادن سنت مدیریت انسان محور هستیم که با ارتقا بضاعت فرهنگی خود می بایست به ارزش های بافت تاریخی خود پی ببریم چرا که بافت تاریخی ما تنها این طاق و ستون ها نیستند بلکه مردمانی هستند که نام شیراز را بر قله افتخار نگه داشتند.

در این مراسم از ۱۵ کسبه قدیمی بافت‌ تاریخی و فرهنگی شیراز قدردانی و تجلیل شد.

نظر شما