شناسهٔ خبر: 57489235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرماندار تویسرکان:

اگر صرفه‌جویی نشود، جیره‌بندی آب دور از انتظار نیست  

لیلا منیعی

فرماندار تویسرکان با اشاره به کاهش بارندگی در ۵۰ سال اخیر گفت: کاهش بی سابقه باران در سال جاری و به ویژه سه ماهه گذشته و با برنامه ریزی‌های مناسب و ورود چاه های جدید به شبکه آبرسانی، همکاری کشاورزان و باغداران خوشبختانه با قطعی آب مواجه نبودیم اما اگر صرفه جویی نشود جیره بندی آب دور از انتظار نیست.

صاحب‌خبر -

حسین افشاری عصر یکشنبه ۱۳ آذرماه در بازدید از مرکز هواشناسی تویسرکان، مطرح کرد: از ابتدای مهرماه که آغاز سال آبی جاری است، تا امروز سیزدهم آذر، در مجموع ۱۹.۹ میلی‌متر بارش داشتیم که در ۵۰ سال گذشته تاکنون به عنوان کمترین بارش برای تویسرکان ثبت شده است بنابراین شاهد کاهش ۷۰ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و ۸۱ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت آن هستیم.

وی اظهار کرد: اواخر سال گذشته در اسفندماه برای تأمین آب شرب شهرهای تویسرکان و سرکان و روستاهای اطراف از سد سرابی ۱۲۰ تا ۱۴۰ لیتر بر ثانیه آب برداشت شد و حدود ۸۰ لیتر بر ثانیه نیز از چاه های آب شرب تویسرکان استفاده کردیم.

افشاری ادامه داد: در سال جاری با توجه به شرایط جوی و کاهش بارش ها، با برنامه ریزی‌های انجام شده و همکاری کشاورزان و باغداران که جا دارد از این عزیزان تقدیر کنیم، در حال حاضر میزان برداشت آب از سد سرابی که زیر یک میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده، به ۴۰ لیتر بر ثانیه رسیده است. 

وی بیان کرد: این امر بدان معناست که برداشت آب از سد سرابی در سال جاری یک سوم اسفندماه سال گذشته است و مابقی آب مورد نیاز با برنامه ریزی و تلاش همه جانبه مجموعه دستگاه های مسئول تأمین شده تا جایی که با وارد کردن چاه های ذخیره به شبکه آبرسانی مردم دچار قطعی و جیره بندی آب نشدند.

فرماندار تویسرکان از مردم خواست با توجه به کمبود آب و کاهش بارش ها در سال های اخیر به ویژه در سال جاری، حداکثر تلاش خود را برای صرفه جویی داشته باشند تا گرفتار جیره بندی آب نشویم.

وی با اشاره به اینکه جیره بندی ضررهایی هم برای مردم و هم برای شبکه تأمین آب دارد، گفت: در زمان جیره بندی از آنجا که برای شبکه آبرسانی فشار معکوس رخ می دهد، به آن آسیب می رسد و قطع و وصل آب به سیستم، صدمات قابل توجهی وارد می کند.

افشاری تصریح کرد: از طرفی در زمان جیره بندی، مردم به طور عمده برای خود آب ذخیره می کنند و پس از اتصال، آب ذخیره شده را دور ریخته که این دلایل و تجربه های شهرهای دیگر نشان می دهد در عمل جیره بندی نه تنها سبب کاهش مصرف آب نمی شود بلکه زمینه افزایش مصرف آب را فراهم می کند.

انتهای پیام

نظر شما