شناسهٔ خبر: 57487973 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

زمستان ابدی برای بلاکچین در راه است!

پل کروگمن، اقتصاددان برنده جایزه نوبل، در مورد احتمال زمستانی دائمی برای پروژه های بلاکچین، از جمله رمزارز، هشدار داده است. در مقاله ‌ای که اخیرا در نیویورک تایمز (NYT) منتشر شده است، این اقتصاددان از بلاکچین به‌عنوان یک فناوری و کاربردهای آن انتقاد و به چند نشانه اشاره می ‌کند که معتقد است این موضوع برای قبل از زمستان پیش رو است.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ پل کروگمن، برنده جایزه نوبل، در مورد زمستان ابدی ارزهای دیجیتال در آینده برای پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین از جمله بیت‌کوین و سایر شبکه‌های ارزهای دیجیتال، هشدار می‌دهد.

در یک مقاله که ۱ دسامبر منتشر شد، این اقتصاددان در مورد کاربرد واقعی این فناوری و چگونگی احتمال سقوط آن، بحث می‌کند.

کروگمن از کاربرد واقعی این فناوری انتقاد می‌کند، زمانی که جایگزین‌های متمرکز دیگری وجود دارد که در حال حاضر به خوبی عمل می‌کنند.

کروگمن در این باره تردید خود را توضیح داد و گفت: "فایده آن چیست؟ چرا در بسیاری از جاها خود را به زحمت می‌اندازیم و اساسا هر بار که معامله‌ای انجام می‌شود آن دفتر را حمل می‌کنیم؟"

بر این اساس و همچنین با توجه به سقوط اخیر یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان، FTX، کروگمن معتقد است که این زمستان کریپتو ممکن است منجر به کنار گذاشتن کامل بلاکچین و فناوری رمزنگاری شود. او آن را با Fimbulwinter مقایسه کرد، زمستانی که بر اساس اساطیر نوردیک قبل از پایان جهان است.

نشانه های سقوط

به نظر کروگمن، در چند ماه گذشته، نشانه‌های متعددی از آمدن این جدایی وجود داشته است. این اقتصاددان به حذف اخیری که چندین شرکت مانند مرسک و بورس استرالیا در رابطه با پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین انجام داده‌اند، به عنوان بخشی از توجیه آن اشاره می‌کند.

همچنین، کروگمن علنا از دلیل وجودی بیت‌کوین انتقاد و بیان می‌کند که «بانک‌ها به ندرت دارایی‌های مشتریان خود را می‌دزدند، در حالی که موسسات رمزنگاری راحت‌تر تسلیم وسوسه می‌شوند و نوسانات شدید که ارزش پول را از بین می‌برد، عموما تنها در میان هرج و مرج سیاسی اتفاق می افتد.»

در همین راستا، کروگمن از اجماع اثبات کار (PoW) بیت‌کوین و خساراتی را که به محیط زیست وارد کرده است را ده‌ها میلیارد دلار تخمین می‌زند، بدون اینکه هیچ سود ظاهری به جز تولید «توکن‌های بی‌ارزش» داشته باشد.

با این حال، این نظر با نظری که او در می ۲۰۲۱ بیان کرد متفاوت است. در آن زمان، او اظهار داشت اگرچه به اصول پشت بیت‌کوین اعتقادی ندارد، اما مطمئن است که بازار "مکتب فکری است که می‌تواند به طور نامحدود زنده بماند."

در ماه ژوئن، او ارزهای دیجیتال را با حباب مسکن و بحران وام مسکن ارزان قیمت مقایسه کرد و گفت: «این خانه‌ای است که نه روی شن، بلکه روی هیچ ساخته شده است».

نظر شما