شناسهٔ خبر: 57484791 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قانون اساسي زيربناي همه برنامه‌ها را بر مبناي تحکيم خانواده گذاشته است

صاحب‌خبر -
قانون اساسي زيربناي همه برنامه‌ها را بر مبناي تحکيم خانواده گذاشته است
خبرگزاری آریا-رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: قانون اساسی زیربنای همه برنامه‌ها را بر مبنای تحکیم خانواده گذاشته است و زمانی سیاست‌ها نتوانسته‌اند به نتیجه برسند، شورای زنان تلاش زیادی در این زمینه انجام داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، خانم کبری خزعلی در دومین جلسه فصل همدلی با محوریت تبیین دستاورد‌ها و برنامه‌های شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده که به مناسبت بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، افزود: انقلاب ما با زمینه سازی‌ها از سال 42 توسط رهبران و مسئولان فرهنگی کار خود را آغاز کرد و در سال 57 به قله پیروزی رسید ، بلافاصله تحمیلاتی به کشور وارد شد و با مقاومت خوب مسئولان نظام و مردم در اوج فشار و تحریم و جنگ توانستیم در اوج قدرت جامعه را آزاد کنیم.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده افزود: در دوران جنگ از نظر اقتصادی صادرات داشته‌ایم و در آن شرایط بانوان چادری کشور باعث رشد و پیشرفت علمی کشور شدند.
وی گفت: مسئولان عالیرتبه نظام بهتر و بیشتر از همه افراد درصدد رفع نیاز بانوان بودند. در سال 65 طراحی وجود جایگاهی که بتوانند در دنیا ادعا کنند، که برای پرداختن به مسائل زنان بی‌نظیر است. مقام معظم رهبری زمانی که رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند جایگاهی را طراحی کردند تا همه مسئولان فرهنگی نظام فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی بانوان را پدید آوردند و به بانوان برای فعالیت در جامعه امکانات و اختیاراتی ارائه دادند.
خزعلی تصریح کرد: عواملی نظیر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی، انجام تحقیقات، سنجش وضعیت در سراسر کشور در همه عرصه‌ها، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، داخلی و بین‌المللی در راستای معرفی جایگاه زن و حمایت از بانوان در جهان انجام شده است.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده تاکید کرد: در همه عرصه‌ها مصوبات قوی و غنی داریم که بر اساس امکاناتی که در اختیار زنان برای فعالیت در جامعه قرار گرفته به دست آمده است. در سطح بین المللی مجموعه‌ای تحت عنوان حقوق مسئولیت‌های بانوان در 148 بند و 16 ماده محتوایی به نام کنوانسیون رفع تبعیض از زنان در حوزه‌های خانوادگی، اجتماعی، عرصه‌های مختلف تعلیم و تربیت، اشتغال، مسئولیت‌های سیاسی، قضایی و ... وجود دارد که برای تمام این موارد حکم و مسئولیت‌هایی ویژه بانوان وجود دارد.
خزعلی گفت: کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان 30 ماده است و 16 مورد آن محتوایی است اما شورای عالی زنان بیش از 148 مصوبه دارد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه کشور‌های غربی سال‌ها زن را دست دوم می‌دانستند، تاکید کرد: در این بند‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا زن‌ها را مساوی مرد بدانند؛ اما در اسلام، زن و مرد هر دو انسان هستند و حقوق ویژه دارند.
وی ادامه داد: همه مسئولان نظام ، وقت مفصلی برای تصویب مواردی در حوزه زنان گذاشتند. شورای زنان مصوباتی قوی در همه امور زنان دارد و به دنبال آن برنامه‌ریزی و اقدام خواهد آمد. در سال 97 طرح تحکیم خانواده ارائه شد و در زمینه ورزش، اشتغال و حضور اجتماعی مصوباتی غنی و قوی وجود دارد که برای تشکیل و تحکیم خانواده مجموعه‌ای مصوبات داریم.
خزعلی افزود: قانون اساسی زیربنای همه برنامه‌ها را بر مبنای تحکیم خانواده گذاشته است و زمانی سیاست‌ها نتوانسته‌اند به نتیجه برسند ، شورای زنان تلاش زیادی در این زمینه انجام داده است.
وی گفت: مجموعه مصوبات کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه زن و خانواده منتشر شده است. برخی اجرایی شده‌اند اما برخی به دلیل کوتاهی مسئولان ذی‌ربط  اجرا نشده است.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده افزود: سند ملی حقوق کودک هم از جمله خروجی‌های شورای زنان است که در مقایسه سند حقوق کودک کنوانسیون جهانی قرار دارد. متناسب با شرایط امروز جامعه و جهان، مقام معظم رهبری شورا را به پایش و رصد پیشرفت علمی و فرهنگی در حوزه زنان موظف کردند که باید تا به نتیجه رسیدن مصوبات نظارت داشته باشد.
دکتر خزعلی با بیان اینکه یکی از وظایف شورا این است که حلقه ارتباط مردم و دولت باشد، تاکید کرد: در این راستا، شورا پیگیری مصوبات را در دستور کار قرار داد و در موضوع سند 2030 شورا توانسته آن را متوقف کند.
رهبری زن و خانواده را در کنار هم می‌بینند
وی گفت: دولت قبلی سند 2030 را تا حدی اجرایی کرد و هم‌اکنون هم شاهد مشکلات آن در جامعه هستیم. کمیته‌ها و هسته‌های فکری وجود دارد. برای مثال در حوزه مشکلاتی مانند کم شدن ازدواج و موارد دیگری که نتایج آن به صورت ملموس در جامعه دیده می‌شود. سال 92 رهبری اعلام کردند که باید کار جامعی در حوزه زنان انجام شود.
خزعلی اضافه کرد: لازم است کاری فراقوه‌ای انجام شود. رهبری ، زن و خانواده را در کنار هم می‌بینند. سال 98 مرکزی قوی در دولت برای زنان را مطرح کردند. وظیفه این مرکز پاسخگو بودن است. به این صورت که نیاز‌های خانواده را ببیند و برای آن‌ها راهکار بدهد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: ستاد ملی زن و خانواده هیئت دولتی تخصصی برای زنان است که در ادامه این اقدامات تشکیل شد. مرکز عالی زن و خانواده که فراقوه‌ای است، ایجاد شده که جایگاه زنان با تغییرات در هر قوه، تغییر نکند.
خزعلی تصریح کرد: اقدامات باید متناسب با شرایط جامعه باشد. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه زنان متعدد بوده است؛ اما بستگی دارد که دولتی که مردم انتخاب می‌کنند، چه شیوه‌ای برای اجرا اتخاذ کند.
وی اضافه کرد: بعضی دولت‌ها به اجرای این مصوبات پایبند بودند، برخی تا حدی اجرایی کردند و برخی هم به کلی مصوبات را رها کردند.
خزعلی ادامه داد: شورا هم در عرصه ساختار ، هم در عرصه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مصوباتی دارد، این مصوبات شامل تشکیل شورا‌های تخصصی و مراکز علمی مختلف در دستگاه‌ها در موضوع ازدواج و کاهش طلاق بوده است.
رئیس شورای ملی فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تاکید کرد: برای مثال طرح خانواده پایدار در مشهد اجرایی شد که برای افرادی که در آستانه طلاق بودند، کاربرد داشت. آموزش‌های قبل از ازدواج هم برای مدارس و دانشگاه‌ها طراحی شد.
خزعلی گفت: برای رفع تنش‌های بعد از ازدواج هم طرح‌هایی اجرایی شدند و پیش‌تر پرداخت به این تنش‌ها زیر نظر بهزیستی بود؛ اما این امر به قوه قضائیه واگذار شد.

نظر شما