شناسهٔ خبر: 57483244 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد:

فعالیت‌های دبستانی پروژه محور باشند/ لزوم گسترش فرهنگ پژوهش با محوریت جهاد تبیین

رحیمی‌نژاد مدیر کل آموزش و پرورش یزد گفت: باید دوره پیش دبستانی را با این رویکرد که فعالیت‌های این دوره پروژه محور باشند شروع کنیم حتی در همان قدم اول و با این رویکرد دانش‌آموزان کار خود را شروع کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، محمدکاظم رحیمی نژاد امروز در مراسم نمادین نواختن زنگ  پژوهش در دبیرستان دخترانه فاطمیه ناحیه یک یزد گفت: آن چیزی که انسان را از یک موجود زیستی تبدیل به یک موجود متفاوت که واژه احسن الخالقین در موردش صدق می‌شود تبدیل می‌کند، تفکر و اندیشه ورزی است . د گفت: در کشور ما مشکلات و معضلات مهمی وجود دارد که مسیر حل آن علم و فناوری و تحقیق و پژوهش است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد  افزود: در دین به تفکر و تأمل بسیار تاکید شده است، زیرا میزان تفکر ما معرف میزان فاصله هایی است از زیستی بودن تا نوعی الهی بودن و در قرب الهی قرار گرفتن، هرچه این تفکر بیشتر بر رفتار و تصمیمات ما حاکم باشد قطعاً تصمیمات ما ارزشمند تر است.

وی تصریح کرد: دانش آموز در صورتی می‌تواند خودش را دانش آموز تلقی کند که سهم فکر و اندیشه را در مسیر زندگی تحصیلی و حتی زندگی شخصی خود بداند، طبیعی است که نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی باید فعالیت‌های خود را متمرکز کند و زمینه های تفکر را فراهم کند.

رحیمی نژاد گفت: باید دوره پیش دبستانی را با این رویکرد شروع کنیم که فعالیت های دبستانی پروژه محور باشند حتی در همان قدم اول و با این رویکرد دانش آموزان کار خود را شروع می کنند و تفکر را محور کار خود قرار می دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: روش های فعال و مشارکتی در مقطع ابتدایی به‌تدریج دارد جای خود را باز می‌کند برای همین منظور است که دانش آموز مبتنی بر محفوظات کار نکند برای هر موضوعی بداند که نیاز به تفکر دارد.

وی افزود: با نگاه به شعارهای هفته پژوهش می‌بینیم که خیلی مدبرانه به نقطه‌های عطف گسترش فرهنگ پژوهش توجه شده است،  امروز با محوریت جهاد تبیین داریم کار را شروع می کنیم با پیشرفت هایی که در حوزه علمی و فناوری اتفاق افتاده است باید به خودمان یادآور شویم که این مدرسه است که می‌تواند آینده سازان خلاق را به عنوان شعار دومین روز هفته پژوهش تربیت کند.

رحیمی نژاد گفت: باید به مدرسه توجه داشته باشیم که آینده سازان خلاق با تحول در روش ها قدم بردارند و با گسترش رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه ارکان اقتصاد دانش بنیان را به عنوان شعار سوم هفته پژوهش طراحی کردیم چون بدون رشته‌های علوم انسانی در کنار رشته های علوم پایه این کار ممکن نیست که یک اقتصاد دانش بنیان را برنامه‌ریزی کنیم  اگر این اقدام ها در مدارس انجام شود زمینه ای فراهم می‌شود که دانشگاه‌های ما مبدا تولید علوم دانش بنیان باشند.

وی ادامه داد: چهارمین شعار هفته پژوهش به این مضمون است که ما می‌توانیم مدعی باشیم که پژوهش و فناوری را به عنوان مرجعیت دیپلماسی علمی معرفی کرد و در حد شعار نباشد و اقدام شود، در چنین جامعه‌ای سرآمدان علمی آن‌ها پیشروان پژوهش و فناوری خواهند بود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: در این راستا باید حرکت‌هایی را در مدرسه و دانشگاه انجام دهیم تا بتوانیم علیرغم تهدیدها جامعه را در این حوزه پیش ببریم.

گفتنی است در این مراسم از دانش آموزان پژوهشگر منتخب کشوری، پژوهش سراهای دانش آموزی و مدیران مدارس و رابطین آن‌ها تجلیل شد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما